Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Mercedes kasutab oma USA autokoolides TÜ teadlaste tööd
Mercedez-Benzi sõidukoolitajad USAs ja Kanadas võtavad kasutusse Tartu ülikooli teadlaste loodud sekkumismetoodika.
Autokoolide kett Mercedes Benz Driving Academy hakkab oma autokoolides mõjutama õpilaste suhtumist liiklusturvalisusesse Tartu psühholoogide ja terviseteadlaste loodud sekkumismetoodikaga. Metoodika eesmärk on vähendada algajate juhtide impulsiivset käitumist liikluses.
Metoodika üks arendaja, Tartu ülikooli psühhofüsioloogia professor Jaanus Harro kirjeldas, et metoodika eesmärk on õpetada inimesi teadvustama hetke ajel otsustamise kalduvuse ohtlikkust, nagu näiteks ohtliku manöövri sooritamine, millel on sageli rasked tagajärjed.
"Sekkumismetoodika hõlmab endas koolitust, kus fookuses on tulevase autojuhi isikuomadused, mis võivad põhjustada juhi ülemääraselt riskivat käitumist liikluses. Koolitus keskendub just impulsiivsuse tähendusele, mille valguses anname inimestele tagasisidet ka nende enda impulsiivsuse kohta," sõnas ta ülikooli pressiteates.
Harro sõnul sõidetakse Tartu ülikoolist juba augustis Vancouverisse, et sealseid ja Los Angelese autokoolide õpetajaid juhendada, kuidas sekkumismetoodikat kasutada.
Ülikooli intellektuaalomandi peaspetsialist Jane Saatre sõnas, et sekkumismetoodika kursus on avatud tasuta ka huvitatud Eesti autokoolidele. Kursusel saab omandada sekkumismetoodika kasutamiseks vajalikud teadmised, et neid siis hiljem oma sõiduõppe kursustel rakendada.
Kursus "Impulsiivsuse ja riskikalduvuse teadvustamine autokoolis" on mõeldud kõikidele huvitatud autokoolidele, et üheskoos ülikooliga panustada Eesti liikluskäitumise riskide maandamisse. Kursuse läbimine annab autokooli õpetajatele pädevuse metoodikat juba iseseisvalt tulevastele ja praegustele autojuhtidele edasi anda.
Kursuse materjalide elektrooniline osa on ülikoolil kavas õppijatele teha kättesaadavaks koos OÜga Teooria elektroonilises keskkonnas. Oluline osa sekkumismetoodikast on aga rühmatööl, mille efektiivseks läbiviimiseks tulekski lektoritel eelnevalt täiendkoolitus läbida.
Harro juhitav töögrupp on inimeste liikluskäitumist uurinud aastast 2001. Riskikäitumise hindamiseks liikluses viisid mitmeid meditsiiniõed, doktorandid ja magistrandid valitud Tallinna ja Tartu autokoolides ka hiljaaegu läbi bioproovide kogumisi ehk ka üliõpilaste panus liikluskäitumise uurimisse on äärmiselt oluline.
Uurimisrühma liiklusuuringuis uuritaksegi muuhulgas aju serotoniinineuroneid kujundavate geenide variante, mis mõjutavad inimese impulsiivsust, agressiivsust ja riskikäitumist, sh käitumist liikluses.
"Kuna geneetiliste tegurite mõju käitumisele avaldub reeglina koostoimes keskkonnateguritega, siis on põhimõtteliselt võimalik, et teatud sekkumine, näiteks autokoolis peetav vastav loeng, mõjub teatavate geenivariantide kandjatele rohkem kui teistele," selgitas uurimisgrupi liige, Tartu ülikooli kliinilise psühholoogia vanemteadur Marika Paaver.
Tasuta kursusega seotud Eesti psühhobioloogilise liikluskäitumise uuringut on rahastatud Euroopa regionaalfondist tervishoiuteaduste võimekuse edendamise programmist TerVE, mida viib ellu Eesti teadusagentuur.
Minu Äripäeva kasutamiseks logi sisse või loo konto.