Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Hinnatõus teel

    Lähitulevikus peab olema valmis hinnatõusuks nii transpordis kui laoteenustes.

    ASi Schenker tegevdirektori Janek Saareoksa sõnul kasvavad pöördumatult pea kõik sisendkulud: tööjõud, kütus, tehnika, erinevad riiklikud maksud, aktsiisid, teemaksud, keskkonnatasud. „Ettevõtte, kes pole hinnatõusuks valmis, konkurentsivõime saab lüüa: kas odava ja madala kvaliteediga tehtud töö tõttu või siis läbi selle, et tema enda tooted-teenused pole enam turul konkurentsivõimelise hinnaga,“ rääkis Saareoks ja lisas, et veonduse sektoris pole masuaeg tegelikult veel lõppenud. Ootus, et hinnad langevad, üha kasvab, kirjutab 17. juunil ilmuv Äripäeva ajakiri Logistika.
    „Turul on praegu ülepakkumine kõikide veoliikide lõikes ja ka laologistika teenuste osas. Valitseb ostja turg ning  see surub hindasid allapoole. On olemas üks hind ja see on turuhind,  seda tuleb tunnetada ja sellega kohaneda,“ märkis ta lootuses, et käesolev olukord korrastab turgu ja igasugune vedude vahendamine taandub ning nn „korteri-ekspedeerimine“ kahaneb. „Usun, et väheneb ka turusolkijate osakaal, nende ressursid ja kannatus peavad mingil hetkel lõppema.“
    Hinnasurve on logistikas tavapärane ning olenevalt olukorrast Schenker, kas alandab või tõstab hindu. „Palju sõltub sellest, millist teenust klient on valmis ostma. Trend on, et valdavalt müüb hind, aga samas on palju kliente, kellele on väga oluline ka stabiilne ja kvaliteetne teenus,“ märkis Saareoks. Ta rõhutas, et tehingu kõikidele osapooltele peab koostööst kasu sündima, et säiliks võimekus areneda ja investeerida. „Kui see ei toimi, siis lõpuks kannatavad kõik läbi erinevate tagasilöökide logistilises ahelas - on see siis madal kvaliteet, mitte töökorras tehnika, töökäte puudus, vargused või kaupade purunemised.“
    Treileripark vajab väljavahetamistAutolink Baltics AS juhatuse liikme ja tegevjuhi Kristjan-Jaak Reigo sõnul on hinnad tasemel, kuhu need kriisi ajal suruti. „Nüüd võiks pigem hinnatõusu oodata, sest enamus sõiduautode veoturul olevast treileripargist vajab uuendamist. Ent praeguste koguste ning veohindade juures peab enne investeeringute tegemist hoolikalt mõtlema, kas ikka on mõtet liisingukohustusi võtma hakata, teades, et suure tõenäosusega teenib sellest ärist ainult pank, autojuht ja remondifirma,“ nentis Reigo.
    Transport on iga kauba osa, ilma milleta toode lõpptarbijani ei jõua. Reigo hinnangul ei tunnetaks lõpptarbija veohinna tõusu sellisele tasemele, kus vedaja teeniks mõistlikku kasumit ja suudaks investeerida oma töötajatesse ning veovahenditesse. „Võrreldes sõiduauto hinnaga on summad väga väiksed, 5 kuni 50 eurot. Küll aga tunnetab klient seda, kui kauaoodatud autot ei anta lubatud päeval talle müügisalongis üle. Selle emotsiooni maksumus ja hilisemad tagajärjed on kindlasti kordades suuremad. Seepärast on oluline, et kliendid ja vedajad üksteist usaldaksid ning kohtleks üksteist võrdsete partneritena,“ märkis ta. 
    Autolink Baltics, kes konkureerib autotranspordi teenuste turul Baltikumi ja Euroopa vedajatega ning raudteetranspordis Venemaa ettevõtetega, eelistab hoida hinnad stabiilsena ning teenuse kvaliteeti kõrgel. „Pakume autode edasimüüjatele, tootjatele, maaletoojatele lepingujärgset tarneaega ja see on seotud suurte kohustustega. Meil on klientidega sõlmitud mahupõhised pikaajalised lepingud,“ rääkis Reigo.
    Kilomeetrihind on väike osa tervikustNordnet OÜ juhataja Madis Laansalu sõnul keskendub transporditeenuste klient pahatihti vaid auto kilomeetrihinnale, ent see on väga väike osa tervikpildist. „Hind on turul paigas ja õiglasel tasemel. Kauba kohaleviimisel on tähtis vaadata mitte kilomeetrihinda, vaid ühiku hinnale lisanduvat transpordikulu. Jaotusvedudes on mitu dimensiooni, mis hinda mõjutavad. Kas auto sõidab tühje kilomeetreid ja kuidas seda vältida? Kas auto on alustega maksimaalselt täidetud? Ja kas alused ja kastid on omakorda täislastis?“ küsis ta retooriliselt ja jätkas: „Tähtis on autode sõiduteekonda optimeerida. Ja näiteks 2-3 tühja alusekohta tähendab 10-20% raiskamist. Alus ise peaks samuti olema 300, mitte 100 kg.“
    Efektiivse ettevõtte eeskujuna nimetas Laansalu Havi Logistics’it, kelle ühikuhind on pea kaks korda odavam kui mõnel teisel teenusepakkujal. See, kas kilomeetrihind on 10-20% odavam või kõrgem, on teisejärguline.
    Laansalu arvates süvenevad ettevõtted vähe transpordikulude kasvu tegelikesse põhjustesse. „Tajutakse, et see on suur kuluallikas. Aga hindade survestamise asemel tuleks küsida, mida mina ise saan ära teha koostöös partneritega. Logistika ei ole ühemehetants, vaid pigem rahvatants, kus osalejad peavad ühte sammu astuma,“ piltlikustas ta. Raiskamine paneb mehe nördima: „Iga raisatud või ebaefektiivne kilomeeter mõjub meie SKPle negatiivselt ning see on raha, mis voolab riigist välja. Eesti riigi suhtes teostatakse kuritegu.“
    Nordnet ise, kui kütusehinna koefitsent välja arvata, pole hindasid pikka aega muutnud. „Me nii ostame kui pakume teenust. Meil on töös oma autod, ostame teenust sisse ja müüme kliendile ühikuhinnaga maha. Väljamüügihindade osas pole me hinnasurvet tundnud. Sisendtranspordi osas oli küll tõususurve, ent otsisime üles põhjuse, mis selleks teist osapoolt sundis. Nimelt oli probleemiks autojuhtide liiga pikk ooteaeg kauba üleandmisel kauplustele ja saime koostöös kliendiga ajakulu vähendada,“ tõi Laansalu näite. Nordneti veomahud on püsivalt ja rahulikult kasvanud.
    Ostumahud suurendasid transpordieelarvetSuurenenud on ka Selveri ostumahud ning seetõttu suurendati transpordikulude eelarvet ligi 15 protsendi võrra. „Toome järjest enam ise tooteid maale, et pakkuda laia ja eristuvat sortimenti ning kliendile paremat hinda. Koostööd teeme kahe peamise logistikapartneriga: Balbiino jaotuskeskus tegeleb meie jahe- ja sügavkülma tarnetega ning Smarten Logistics peamiselt välisriikidest sisseostetava tava- ja jahekaubaga,“ rääkis Selveri ostudirektor Katrin Riisalu.
    Tema sõnul on aastaga kasvanud näiteks hoiustamise kulud, sest sisseostetava tööstuskauba laoringlus on aeglasem. Samuti on kasvanud kleebistamise kulud, kuna maaletoodavad kaubad tuleb viia vastavusse müüginõuetega. „Kindlasti on võimalik läbi efektiivsema varude juhtimise logistikakulusid vähendada. Tegeleme aktiivselt oma tarneahela kaardistamisega ning efektiivsemaks muutmisega,“ kinnitas Riisalu.
    KOMMENTAARID
    Veebipood otsustas luua oma transpordi osakonnaMartin Aigro, Chilli tegevjuht
    Transpordikulud oleme siiani teadlikult madalal hoidnud, et pakkuda klientidele maksimaalselt soodsaid hindu. Just seetõttu kolisime möödunud aasta lõpus Chilli kaubalao, esinduspoe ja kontoriruumid ühtse katuse alla Mustika Keskuses. Meil on ka logistikaosakond, kes postitab iganädalaselt tuhandeid Chillist ostetud kaupasid üle Eesti. Partneriks on algusest peale olnud Itella, kelle SmartPOST teenust me kasutame.Avasime just ka Sikupilli Keskuses esinduspoe ning seoses sellega peame arvestama ka transpordikuludega. Sellega seonduvalt oli kaalukausil mitmeid erinevaid logistikalahendusi ja teenusepakkujaid. Sobivaim lahendus meie jaoks oli luua inhouse transpordi-logistika osakond, arendada enda laosüsteem, logistikaplatvorm, soetada sõidukid ja palgata vajalik transpordipersonal.Otsus mitte kasutada logistikapartnereid kauba transpordiks poodide vahel tuleneb soovist kontrollida Chilli lõpptarbija ostukogemuse kvaliteeti. Kaup vahetub meie poodides igapäevaselt ja kõik peab toimima õlitatult.
    Saku Õlletehas vaatab logistikalepingud iga aasta üleMargus Kastein, Saku Õlletehase tegevjuht
    Logistikapartnereid on Saku Õlletehasel ligi 20  ning nad tegelevad toodete ja taara veoga nii Eesti piires kui ka laiemalt teistesse Balti riikidesse. Partnerite arv on aja jooksul vähenenud, kuna ettevõtte jaoks on otstarbekam ja mugavam teha koostööd väiksema arvu partneritega.Saku on suur eksportija ja väga ulatuslik jookidega varustaja Eestis, nii et piltlikult öeldes on kaupade voog katkematu. Vaatame kehtivad lepingud reeglina kord aastas üle ning arvestame ikka seejuures ka alternatiivsete uute pakkumistega. Partneri valiku juures on kõige olulisem küsimus kahtlemata, kuidas suudetakse tagada vajaliku kvaliteediga teenus vastava hinna ja maksetähtaja juures.Tänavu on toimunud veotariifide tõus umbes kümnendiku võrra, kuid mõistagi otsime me pidevalt võimalusi transporditeenuse võimalikult säästlikuks korraldamiseks - näiteks planeerime veoringe hästi otstarbekalt, analüüsime koos oma klientidega sobivaid tarnesagedusi ja -mahtusid. 
    Transpordikulud tõusevad koos kaubamahtude kasvugaPriit Tomp, Cherry Media OÜ Eesti ja Läti tegevjuht
    Kui arvestada transpordi- ja logistikakulude hulka ka meie Tallinnas Rotermanni keskuses asuva Cherry poe ja minilao laiendus, siis on kulud võrreldes mullusega kahekordistunud. Pea 70% kaubast väljastatakse klientidele läbi Cherry poe, ülejäänu läbi SmartPOSTi ja Post24 pakiautomaatide või DPD kullervedude. Transpordikulud on kasvanud vastavalt kaubamahtude suurenemisele. Cherry Media Groupi kaubakäive suurenes eelmisel aastal 25,4% - 12,4 miljoni euroni. Cherry Eesti kaubakäive oli 2012. aastal 2 miljonit eurot ja mullu 3,3 miljonit eurot.Cherry grupi keskladu, mida kasutatakse ka importkauba vahelaona, asub Leedus ning sealt veetakse kaup Lätti ja Eestisse. Cherry Media Group kasutab nii grupisiseste kui rahvusvaheliste saadetiste transpordiks peamiselt logistikaettevõtte Raben Logistics teenuseid. Ei saa öelda, et teenuste hinnad oleksid kallinenud, kui vaadata kilomeetri või aluse hinda. Oleme mõelnud ka oma autode soetamisele, aga seni siiski ostame teenust sisse. Logistikas on oluline, et autod oleksid täislastis ja veod efektiivsed - jätame selle meelsasti partneri korraldada.
    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------
    17. juunil ilmuv ajakiri Logistika kirjutab lisaks transpordi hinnasurvele ka kuidas parandada veebipoodide tarneaega, logistikainstituudi esimestest tarneahela juhtimise magistritest, kuidas kasutada jälgimissüsteemide infot ettevõtte juhtimises, millised on majandus- ja kommunikatsiooniministri eesmärgid transpordis, kus on maailma suuremad laevade surnuaiad.
  • Hetkel kuum
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Nordecon ehitab lennujaama militaarlennukite platsi
Nordecon AS ja AS Tallinna Lennujaam sõlmisid lepingu Tallinna Lennujaama E-klassi seisuplatside ehitustöödeks, selgub börsiteatest.
Nordecon AS ja AS Tallinna Lennujaam sõlmisid lepingu Tallinna Lennujaama E-klassi seisuplatside ehitustöödeks, selgub börsiteatest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Kriis pani juhid liikuma. „Rahapakiga enam kedagi üle ei osta“
Viimaste aastate kriisid on muutunud erinevatel põhjustel juhtide vahetused tavapärasemaks, kuid ainult suurema palgaga üldjuhul enam tippjuhti konkurendi juurest üle ei meelita, rääkis värbamisagentuuri Fontese partner Eva Lelumees.
Viimaste aastate kriisid on muutunud erinevatel põhjustel juhtide vahetused tavapärasemaks, kuid ainult suurema palgaga üldjuhul enam tippjuhti konkurendi juurest üle ei meelita, rääkis värbamisagentuuri Fontese partner Eva Lelumees.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Kohus jättis Merko vaidluses riigiga tühjade pihkudega
Tallinna halduskohus, mis korra juba pikale veninud vaidluses riigilt Merkole pea miljoni kahjuhüvitist välja mõistis, jättis värske otsusega ehitusfirma kaebuse rahuldamata.
Tallinna halduskohus, mis korra juba pikale veninud vaidluses riigilt Merkole pea miljoni kahjuhüvitist välja mõistis, jättis värske otsusega ehitusfirma kaebuse rahuldamata.
Leedu firma plaanib Eestisse investeerida 18 miljonit
Leedu logistikakinnisvara ettevõte Sirin Development hakkab sel aastal ehitama Eestisse 8 miljonit eurot maksvat laohoonet, kokku plaanib firma investeerida Eestisse 18 miljonit eurot.
Leedu logistikakinnisvara ettevõte Sirin Development hakkab sel aastal ehitama Eestisse 8 miljonit eurot maksvat laohoonet, kokku plaanib firma investeerida Eestisse 18 miljonit eurot.