Tööstus. Tellimus käivitab tootmise

19. juuni 2014, 00:00

Tellimuspõhine tootmine aitab paremini kliendi vajadusi rahuldada, kuid sunnib töösturi ­pidevalt õppima ning tootmist ja varude juhtimist jälgima.

Tellimuspõhine tootmine ei ole süsteem, vaid tootmise laad, kus ettevõte pakub võimaluse tellida tooteid vastavalt kliendi soovidele või vajadustele. “See tähendab, et iga toode – erinevad materjalid, viimistlus ja värv või mõõdud – on kliendi nägu,” selgitas Columbus Eesti ASi konsultant Andres Ploom. “Kliendile tähendab tellimuspõhine tootmine seda, et tal on võimalik tellida just endale sobiv toode, kuid sealjuures tuleb arvestada võimalusega, et tarneajad on pikad või lükkuvad oodatust kaugemale.”

Levinud on see lähenemisviis tema sõnul näiteks autotootmises, rätsepaülikondade valmistamisel ning majakatuste tootmises.

Tööstus: kõrgem hind tasub ära. Katusetootja Toode kasutabki seda meetodit, et kõik tööd on tellimuspõhised. “Tellimuspõhise tootmise puhul on suhtlus kliendiga väga tihe. Siiani on meie klientide tagasiside olnud väga hea, kuna tellimuspõhine tootmine annab võimaluse kõigil klientidel soovitud lahendusi saavutada,” selgitas ettevõtte juhatuse liige Mati Kitt. “Just selliste valdkondade puhul nagu katusetööd tuleb selliselt tootmise eelis selgelt välja.”

Sellist lahendust kasutab ka puidust tarbe- ja dekoratiivesemeid tootev HRM Solutions OÜ. Ettevõtte tegevjuhi Harles Kiveste sõnul on sellise tootmisviisi pluss see, et see rahuldab kliendi vajadused, mida valmistooted ei pruugi pakkuda.

“Sellise tootmise tulemusel saab klient täpselt sellise toote nagu vaja,” lisas ta. Kuna suurem osa firma kliente on koostamise või tootmisega tegelevad ettevõtted, saavad nad Kiveste sõnul oma põhitegevusele keskenduda. “Hoolimata sellest, et hind on kõrgem kui standardtootel, on see üldjuhul seda väärt,” leidis ta.

Seni on kundede tagasiside olnud tema sõnul positiivne. Põhjuseks on näiteks see, et tellimuspõhise tootmise korral on kliendiga vahetut kontakti rohkem, veedetakse tunde laua taga, arutades võimalikke lahendusi. “Eks parandusi, ümbertegemisi tuleb ka ette, aga seni on kõik probleemid lahenduse saanud ning tagasiside on hea,” kommenteeris ta.

Oht raiskama hakata. Sellisel tootmisel on teenusepakkujale aga ka väljakutsed. Näitena toob Ploom välja, et efektiivsuse saavutamine tahab tööd – kuidas prognoosida materjalide laovaru ning optimeerida tootmisprotsessi. “Kui suur materjalide valik ja kogus laos võimaldab klientidele pakkuda lühemat tarneaega, siis suured laovarud on üks raiskamistest. Laoala on täis materjale, mida kohe ei vajata ning mis võivad jääda sinna pikemaks ajaks,” selgitas ta. Näiteks on aeg-ajalt vaja materjale, mis asuvad ülemise riiuli tagumises nurgas ning laotöölised peavad vajaliku kaubani jõudmiseks kõik ümber tõstma ning lõpuks ei teenigi laos olev materjal ettevõttele kasumit.

  • Tootja: iga tellimus on erakordne ja esitab valmistajale väljakutse

Rätsepatööna valmiv toodang paneb tööstuse õppima.
Näiteks tuleb vahel ka keeru­listesse oludesse materjalide leid­miseks katseid teha, selgitas­ tellimuspõhise tootmise kogemusi puidust tarbe- ja dekora­tiiv­­esemeid tootva HRM Solutions OÜ tegevjuht Harles Kiveste.

Kuidas toimib teie ettevõttes tellimuspõhine tootmine? Meie kliendid esitavad tellimuse 95% puhul e-posti kaudu. Enamasti on kliendil joonised, mille põhjal koostame hinnapakkumise. Juhul kui tellijal joonis puudub, võime koostöös ka need pakkuda ehk pakume teenust ideest jooniste ja lahenduseni. Valmis jooniste põhjal koostame töö­käsu, mis läheb koos vajaliku ­infoga tööjärjekorda.

Millised on teie jaoks tellimuspõhise tootmise väljakutsed? Pea iga uus tellimus on väljakutse. Vahel tuleb keerulistesse oludesse sobiva materjali pakkumiseks suuremate tellimuste puhul mitme kliendi kaudu kooskõlastused saada, harva isegi katseid teha. Merevesi, kütused, keemia, ilmastik ning paljud muud tegurid on see, mida peame arvestama, ning teades, kui lai on tööstuslike plastide ning kummide valik, pole rutiini küll karta.  Toimub pidev õppimine ja areng. See on nagu Riia linn, mis kunagi valmis ei saa.

Kuidas tellimuste põhist tootmist juhtida? Sellise tootmise juhtimisel tuleb arvestada ­väga paljude nüanssidega. Ette ­tuleb näha kogu tootmisprotsessi koos nii positiivsete külgede kui ka kitsaskohtadega. Tootmisel vajab erilist tähelepanu aja planeerimine. Väga oluline roll on pädeval oskustööjõul.
Aeg-ajalt tuleb lahendada töö käigus tekkivad küsimused, mida pole võimalik ette näha, ning selles mängib töötajate pädevus eriti suurt osa. Samal ajal kui tootmine juba käib, on vaja kooskõlastada dokumentatsioon, panna kokku vajalikud materjalide datasheet’id jms, et optimeerida aega, mis kulub väljasaatmiseni. Ettevõte on täpselt nii hea, kui head on kõik tema töötajad.

 

Võrdlus

  • Eritellimus, eri nägu

Masstootmine
Tootmisefektiivsuse tagab identsete toodete suur järjestikune tootmismaht.
Materjalivajadus on pikalt ette teada, mis hõlbustab laoseisu planeerimist.
Masinate sagedaste seadistamiste järele puudub vajadus.
Töölised teevad samu liigutusi pika aja vältel, jättes neile vähe võimalusi teha töö ajal midagi muud – kohe on näha, kui päevas valmima pidanud toodete kogus ei vasta ootustele.

Tellimuspõhine tootmine
Valmivad tooted ei ole identsed.
Müügiprognoosis saab toetuda küll eelmistele perioodidele ja kogemustele rahavoo kohta, kuid toodete lõikes on prognoos määramatu, sest tellimused on unikaalsed ega kordu.
Sagedased muutused toodetes tingivad vajaduse masinate sagedase ümberseadistamise järele, mis sõltuvalt masinast võivad olla väga ajamahukad.
Töölised teevad tootmisoperatsioonide vahel teisi tegevusi – materjalide transport, valminud toodete transport järgmisesse operatsiooni, masinate seadistus ning seadistuste kontroll jne.

 

Tasub teada

  • Tellimuspõhise tootmise plussid ja miinused

Tootjale

Plussid
Nõuab optimeerimist. Selleks, et olla konkurentsivõimeline, peab optimeerima protsesse, et tagada stabiilsem toote voog.
Vähendab raiskamist. Efektiivsuse tõstmiseks tuleb tuvastada ja kõrvaldada raiskamised tootmises. Selleks on abi metoodikatest, mis hõlbustavad nägema raiskamist (Muda), korrastavad protsesse (5S) ning teevad võimalikuks kiired muudatused tootmises (SMED).
Kaasab töötajaid. Parendustegevustesse tuleb kaasata ettevõtte oma inimesi, sh ka tootmistöölisi, kes tegelikult operatsioone teevad. Nõuab meeskonnatöö soodustamist ning juhtkonna toetust jätkuvate parenduste tegemiseks.

Miinused
Toob kaasa määramatuse tuleviku ees
Keeruline koostada tootmisplaani selle mitmekesisuse tõttu.
Esitab väljakutse ettevõtte võimele reageerida muudatustega tellimuste ja tellitud koguste erisuses.

Kliendile

Plussid
Võidab tellimust koostades sellest, et saab tellida endale vajaliku või sobiva toote.

Miinused
Peab arvestama võimaliku pikema tarneaja või tarneaja edasilükkumisega.

Allikas: Columbus Eesti AS-i konsultant Andres Ploom

 

Samm-sammult

  • Rätsepatöö eeldab suuremat paindlikkust

Kuidas töötab tellimuspõhine tööstus?

1. Tellimus paneb masinad käima. Tavaliselt algatab tootmise kliendi tellimus, kus on kirjeldatud, millist toodet klient tellib, mis materjale on selleks vaja jne. Sõltuvalt tootest on ka kirjeldatud, millise tehnoloogiaga toota ning mis koguses.

2. Tavatootmine võtab üle. Seejärel lähevad käiku tavalised protsessid – kontrollitakse tellimuseks vajalike materjalide olemasolu, vajadusel tehakse tellimus.

3. Soovitu läheb järjekorda. Tellimus lisatakse tootmis­plaani, sõltuvalt sellest, millal on vajalik materjal ning tootmis­ressurss käepärast.

Allikas: Columbus Eesti AS-i konsultant Andres Ploom

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

Vaata kogu kava
Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
18. June 2014, 18:36
Otsi:

Ava täpsem otsing