Täna saab avalikuks Autorollo kohtuotsus

Piret Reiljan 27. juuni 2014, 07:57

Harju maakohtu kohtunik Anu Uritam teeb täna osapooltele teatavaks otsuse kopsakas tsiviilhagis Reformierakonna tipp-poliitikute Keit Pentus-Rosimannuse ja Rain Rosimannuse ning advokaat Siim Roode vastu.

Suure tõenäosusega jätkub vaidlus olenemata otsusest järgmises kohtuastmes, kuna kaalul on mõlema osapoole jaoks palju.

Skandaalse hagi keskmes on ootamatult kuulsaks saanud väike transpordifirma nimega Autorollo, mis enne pankrotistumist varast tühjaks tehti. Põhiküsimus on selles, kas ja kelle osalusel ettevõte tahtlikult varatuks kanditi, nii et võlausaldajad kahju said.

Enam kui poole miljoni eurone hagi. 2011. aasta kevadel kuulutati välja keskkonnaminister Keit Pentus-Rosimannuse isale Väino Pentusele kuulunud transpordiettevõtte OÜ Autorollo pankrot. Ligi paar aastat hiljem said minister ja tema lähikondsed aga halva üllatuse osaliseks. Nimelt esitas 2012. aasta lõpus pankrotitoimkonna kontrolli alla liikunud Autorollo u 580 000eurose hagi keskkonnaministri Keit Pentus-Rosimannuse, tema poliitikust abikaasa Rain Rosimannuse ja perekonda Autorollo asjaajamisel aidanud advokaat Siim Roode, samuti Roode osalusega ettevõtete Roode & Partnerid ning MAQS Law Firm Advokaadibüroo vastu. Kohus vabastas hagist eraisiku pankroti läbimise tõttu ministri isa Väino Pentuse.

 

 

 

 

 

Enim kahju sai KredEx. Autorollo pankrotihaldur on Martin Krupp, aktiivne pankrotitoimkonna liige on ettevõtja Teet Järvekülg, kes on kohal viibinud ka arvukatel kohtuistungitel. Pankrotistunud Autorollo suurimaks võlausaldajaks oli minevikus riigile kuuluv sihtasutus KredEx, kes oma nõude aga juba enne praegust hagiprotsessi suure kahjumiga loovutas.

Hageja näeb Rosimannustel ja Roodel süüd Autorollo võlausaldajate kahjustamises ning ettevõttest vara väljaviimises. Hagejat esindavad Lextali advokaadid Olavi-Jüri Luik ja Urmas Ustav. Keit Pentus-Rosimannust ja Rain Rosimannust esindavad Raidla büroo advokaadid Toomas Vaher ja Arne Ots. Tegemist on nimekate advokaatide heitlusega, mis toimub suure avalikkuse tähelepanu all.

Tunnistajate ütlused olid küll kohati vastukäivad, ent kõlama jäi siiski see, et Autorollo varatuks jäämisega päädinud skeemis kasutati variisikuid ning ettevõtte raamatupidamisega olid asjad pehmelt öeldes korrast ära.

 

 

Skandaali sattus ka ministri maja. Lisaks hagimenetlusele ilmnes kohtus, et paari tunnistaja ütluste kohaselt sai minister Pentus-Rosimannus oma isalt Väino Pentuselt aastaid tagasi Autorollost mustalt välja võetud tulu. Väidetavalt toetas Pentus tütart Autorollo tuludest Viimsisse ostetud majaga seoses – sellele viitasid Äripäeva andmeil kohtus vande all nii Autorollo endine juhatuse liige Tiit Pohl kui ka Väino Pentus ise. Pentus-Rosimannus on Autorollost raha saamist eitanud.

Lisaks hagile uurib Autorollo pankrotistumist juba pikka aega politsei, kes „elustas“ toppama jäänud menetluse arvatavasti avalikkuse surve tõttu. Samas maksu- ja tolliamet on uurimisest loobunud, kuna Autorollo on varatu.

Äripäev meenutab. Vaata Äripäeva videointervjuust, kuidas keskkonnaminister Keit Pentus-Rosimannus 2012. aasta lõpus skandaali puhkedes üha kordas, et tema ei ole Autorollo juhtimisega seotud olnud. Loe ka Äripäeva toonaseid uurivaid lugusid "Keskkonnaministri isa firmast kadus sularaha" ja "Ministri isa firma päästis mõjukas sõpruskond".

Rain Rosimannus oli mõne kuu eest Autorollo teemal küsimusi kuuldes silmanähtavalt ärritunud, samas kui Väino Pentus oli valmis kogu süü enda peale võtma.

TAUST

Kuidas Autorollo varatuks tehti?

Võimuerakondadega seotud sõpruskond tegi varatuks keskkonnaminister Keit Pentus-Rosimannuse isa Väino Pentuse transpordifirma Autorollo, kirjutas Äripäev 2012. aasta novembris.

Kui toimunud keerulised skeemid lihtsustatult kokku võtta, siis pärast perekond Rosimannuse sekkumist ja ettevõttesse advokaat Siim Roode toomist viidi 2010. aasta teises pooles Autorollost välja suurem osa varast. Toimus hulk tehinguid, mille tulemusena jäid võlausaldajad pika ninaga.

Loodi uus firma

2010. aasta juunis asutas Autorollo koos osaühinguga Kiili Autoveod tütarfirma AutoHills. Asutamisega tegeles advokaat Siim Roode, kelle ettevõte Roode & Partnerid sai 2010. aasta kevadel Autorollo omanikuks. Äripäeva andmetel soovitas Roodet Autorollo probleeme lahendama perekond Rosimannus.

Kiili Autovedude juht ja üks omanikest on IRLi liikmest transpordiärimees Valjo Liivamägi.

Mõlemale osaühingule kuulus asutamise ajal AutoHillsist pool. Kiili Autoveod pani tütarfirmasse asutamisel 20 000 krooni, Autorollo lausa sada korda suurema summa, tõstes mitterahalise sissemaksena AutoHillsi bilanssi põhivaraks autopargi, mille väärtuseks hinnati 2,13 miljonit krooni. 2010. aasta lõpu seisuga oli AutoHillsi põhivara väärtus 1,6 miljonit krooni. 2011. aasta jooksul müüdi kogu allesjäänud põhivara maha ja saadi 86 400 eurot ehk 1,35 miljonit krooni. AutoHills müüdi põhivarast tühjaks nii, et ettevõte jäi selle tulemusel kahjumisse.

Autorollo jäi osalusest ilma

Viis kuud pärast tütarfirma AutoHills asutamist jäi aga Autorollo oma osalusest selles ettevõttes ilma. Põhjuseks oli Autorollo tehing Eesti Energia nõukogu eksliikme (juunis 2014 nõukogust tagasikutsutud) Toomas Tautsi ettevõttega Autovaal, mis 2009. aastal andis Autorollole mitmes osas laenu kokku 600 000 krooni. Tautsi ettevõte Autovaal loovutas selle nõude firmale Renaldo Invest.

Pärast nõude omandamist sõlmisid Renaldo Invest ja Autorollo pandilepingu, et nõude tagatis on Autorollole kuuluv 50% osalus AutoHillsis.

Pandilepingut käis Väino Pentusega sõlmimas Renaldo Investi endine juhatuse liige Martin Sillandi. Sillandi oli minevikus kokku puutunud Siim Roodega, mõlemad on osutanud teenust ärimees Toomas Rüütmannile. Renaldo Investiga oli seotud veel Argo Hollo, kes samuti puutus Roodega kokku Rüütmanni Kommest Autot saneerida üritades. Roode oli Rüütmanni advokaat ja Hollo kuulus vahepeal Kommest Auto juhatusse, mis hiljem pankrotistus.

Mõne kuuga oli Autorollo suuremast osast varast ilma jäänud, võtmetegijaks oli seejuures perekond Rosimannuse soovitusel ettevõttesse toimetama läinud Roode.

Jälgede segamine jätkus 2011. aastal

2010. aastaga tehingud AutoHillsiga veel ei lõppenud. 2011. aasta sügisel ühendati AutoHills osaühinguga Rekka Veli, mis asutati mõned nädalad enne ühinemislepingu sõlmimist. Seetõttu võib arvata, et Rekka Veli tehti spetsiaalselt selleks, et AutoHills üle võtta.

Rekka Veli austaja oli OÜ Rekka Transport, mis kuulub siiani Juhan Maltnale. 2012. aasta veebruaris loovutas Rekka Transport poole Rekka Velist Kiili Autovedudele ja mõned kuud hiljem sai Rekka Veli omanikuks Margus Tamberg, kes on Rain Rosimannuse hea tuttav ning olnud ka Reformierakonna rahastaja.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
27. June 2014, 17:04
Otsi:

Ava täpsem otsing