Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    100 päeva majandusministrina

    Kolme kuu jooksul majandus- ja taristuministrina on mulle selgeks saanud, et suurte teemade kõrval vajavad senisest enam tähelepanu inimeste igapäevamured. Majandusminister saab siin palju ära teha. 100 päevaga ei ole küll võimalik muuta kogu Eesti majanduse struktuuri, kuid saab hoo sisse anda olulistele algatustele.

    Üsna pea jõuab valitsusse eelnõu, millega on kavas oluliselt piirata tarbimislaenude reklaamimist. Ettevõtjate senine tarbijakrediidi reklaamimine on tekitanud ühiskonnas hoiaku, nagu ­aitaks kiirlaenu võtmine lahendada igapäevaseid olmeprobleeme ja parandada elujärge. Tegelikult on aga sageli vastupidi. Tarbimislaenude tõttu on makseraskustesse sattunud enam kui 30 000 inimest ehk sama palju, kui on elanikke Võrumaal. Kiirlaen on praegu trahvide järel kõige suurem maksehäirete tekitaja.
    Reklaam saab keelud ja piirangud. Kavandatavad muudatused ei lahendada inimeste finantsprobleeme, küll aga on eesmärk emotsiooni ajel ja põhjalikult kaalumata laenuvõtmise vähendamine. Eelnõu järgi keelatakse televisioonis, raadios ja internetis tarbijatele pakutava krediidi (ehk konkreetse rahasumma laenamise) reklaam. Just neis kanalites on laenureklaam kõige agressiivsem ja tarbijaid ka kõige enam mõjutav, sest sõnum jõuab tarbijani kõige väiksema süvenemismääraga. Laenuteenuse pakkuja kodulehel jääb reklaam lubatuks, samuti trüki- ja väli­meedias, kuid piirangutega.
    Teiseks piiratakse tarbijakrediidi reklaami sisu. See tohib eelnõu järgi edaspidi sisaldada vaid seaduses lubatud infot, nagu teenuse osutaja nime ja kontaktandmeid, intressimäära ja lepingu kestust, krediidi kulukuse määra, üleskutset tutvuda finantsteenuste tingimustega jm.
    Oktoobris on plaanis tutvustada eri stsenaariume riiklikult toetatavate üürielamute rajamiseks. Kutsusin enne jaanipäeva kokku ettevõtjate, omavalitsuste ja ülikoolide esindajad, kes ühiselt tõdesid, et üüriturg ei ole Eestis tööle hakanud ja ilma riigi abita seda ka ei juhtu. Töö­grupi liikmed leidsid üksmeelselt, et teemaga tuleb edasi tegelda ning juba esimesel kohtumisel esitati hulk ettepanekuid.
    Eestis on võrreldes Põhjamaadega üürieluasemeid vähe ning riiklikult toetatuid üldse mitte. See on kaasa toonud olukorra, kus suuremates linnades käib kodu rentimine paljudele üle jõu, aga väiksemates kohtades on eluasemete puuduse tõttu tööjõuprobleem. Meie õpetajate töötasu alammäär on 800 eurot kuus, millest õpetaja saab kätte 637 eurot. Tallinnas näiteks maksab kahetoalise korteri üürimine 300-500 ­eurot, millele lisanduvad kommunaalkulud. Seega praeguste üürihindade juures õpetaja palgast äraelamiseks ei piisa. Samal palgatasemel või madalamalgi on veel paljud teised spetsialistid, näiteks lasteaiaõpetajad, meditsiinipersonal, politseinikud jt.
    Eluasemeprobleemid ei puuduta ainult linnu. Neil on ka väga tugev regionaalne mõju. Ettevõtjatele on laienemiseks asukohti valides muu hulgas oluline, et kohapeal oleks saada piisavalt tööjõudu. Samuti on sobivate elupindade puudumine probleemiks maale õpetajate, omavalitsus­spetsialistide jt värbamisel. Eluasemete olemasolu on oluline tegur piirkonna konkurentsivõimes. Üürisektori arendamisega on võimalik vajalikesse kantidesse tööjõudu kokku tuua ning see suurendab ka tööjõu liikuvust Eesti sees.
    Suve jooksul peaks konkreetsed lahendused välja töötama ka pangateenuste kättesaadavuse küsimustega tegelev töögrupp. Pangateenuse vähenemise trend maapiirkondades jätkub ja on jõudnud juba piirkonnakeskustesse. Lisaks eraklientidele puudutab see valusalt ka kohalikke ettevõtjaid. Pankade soov kulusid optimeerida on arusaadav. Nende senine töö inimeste õpetamisel ja suunamisel internetipanka kasutama on tunnustamist väärt. Kuid koostöös riigi, omavalitsuste ja miks mitte ka kaubandus- ja postisektoriga saame tagada parema teenuse maapiirkondades ja võib-olla tulevikus ka äärelinnades.
    Suurim väljakutse – parvlaevad. Teadsin juba enne ministriametisse asumist, et suurim väljakutse saab olema parvlaevaliikluse korraldamine mandri ja kahe Eesti suurema saare vahel. Pean õigeks riigi poolt laevade kui kriitilise taristu omamist, kuid mul ei olnud piisavalt ajaruumi protsessi läbiviimiseks soovitud moel. Seega tuli valida kindel tee – kui riik jõuab ise laevad valmis ehitada, on suurepärane. Kui mitte, tagab saarte elanikele elutähtsa teenuse operaatorhange.
    Oleme koostöös Läti ja Leeduga saanud üle paigalseisust Rail Balticu rajamisel ja jõudnud nii kaugele, et peagi allkirjastame aktsionäride leppe ja asutame ühisfirma. See on alus, millelt edasi liikuda rahastustaotluse esitamiseks ja hiljem ka raudtee ehitamiseks.
    Teletorn on Eesti iseseisvuse üks sümbolitest ja elutähtsa teenuse osutamise objekt, mis peaaegu oleks maha müüdud. Eriti on teletorn Eestile oluline julgeolekust lähtuvalt. Ukraina sündmuste valguses tõusetus see teema teravalt, tõestades taas kord, kui oluline on objektiivse info levi ning kui tähtis on, et riik haldaks selle infra­struktuuri.
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Netflix sai miljoneid kliente juurde, kuid aktsia langes ikka
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
LHV tippjuht lahkub ametist
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Novira Capitalil sai Riias valmis ärikvartal
Eesti kinnisvaraarendaja Novira Capital ja Leedu investeerimisfondi Evernord Real Estate Fund III koostöös valmis Riia kesklinnas 70 miljonit eurot maksma läinud ärikvartal Novira Plaza.
Eesti kinnisvaraarendaja Novira Capital ja Leedu investeerimisfondi Evernord Real Estate Fund III koostöös valmis Riia kesklinnas 70 miljonit eurot maksma läinud ärikvartal Novira Plaza.
Swedbank: märgid lubavad majandusele taastumist Soome ja Rootsi ehitus kiratseb
Eesti majandus langeb tänavu poole protsendi võrra, kuid majapidamiste suurenev ostujõud, tugev tööjõuturg, aeglustuv inflatsioon ja välisnõudluse paranemine aitavad majandusel hakata taastuma, prognoosib Swedbank.
Eesti majandus langeb tänavu poole protsendi võrra, kuid majapidamiste suurenev ostujõud, tugev tööjõuturg, aeglustuv inflatsioon ja välisnõudluse paranemine aitavad majandusel hakata taastuma, prognoosib Swedbank.