Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Maksupetturi halb eeskuju
Kohtuotsusega kümnetest miljonitest eurodest kõigest veerandi lõpuks riigile ära maksnud maksupetturi karistus annab halba eeskuju.
Argipäeva hommik pealinna kohtumaja ees. Maksupettur pargib valge Bentley ära ja astub muigelsui autost välja. Ta tuli kohtuotsust kuulama. Õnneks on kõik juba eelnevalt kokku lepitud ja üllatusi ei tohiks tulla.
Maksupettur tegeles kütuseäriga. Selle hämarama ehk maksupettusele üles ehitatud poolega. Kütuse realiseerimisega probleeme polnud ning raha liikus. Liikus palju. Viimastel aastatel mahtus maksupettur juba Äripäeva Rikaste TOPi. Ta ei püüdnudki edevust alla suruda või linna peal jõukust varjata. Ka seltskonnaajakirjandus kirjutas temast aeg-ajalt.
Lõpuks jäid maksupetturi ärid aga maksuameti hammasrataste vahele. Natuke enam kui aastaga oli maksupettur riigile ehk meile kõigile jätnud maksmata üle 30 miljoni euro makse. Kusjuures see on üsna lühike periood tema aastatepikkuses kütuseäris.
Maksupettur istus eeluurimise ajal 107 päeva vahi all. Ta oli maksukahju hüvitamiseks nõus vabatahtlikult tasuma natuke üle miljoni euro. Teise miljoni saab riik maksupetturilt kinnipidamisel konfiskeeritud rahast ning kahe luksusauto, korteri ja kolme parklakoha müügist saadud summadest.
Maksupetturi kaks käibemaksupettuses osalenud firmat maksavad karistusena 4,5 miljonit eurot. Ülejäänud 3,5 miljonit jäävad tingimisi kohaldamata, kui katseaeg edukalt läbitakse.
Kokkuleppemenetluses mõisteti maksupetturile kuritegeliku ühenduse organiseerimise ja käibemaksupettuse eest karistuseks nelja ja poole aasta pikkune tingimisi vangistus. Ehk maksupettur on vaba mees, kui ta järgneva viie aasta jooksul ei libastu.
Paistab, et kõik on rahul. Prokuratuur saab uutele asjadele keskenduda. Maksupetturi ja tema kaasosaliste kallid advokaadid saavad oma tasud.
Maksupettur maksab 30 miljonist riigile (meile) ära seitsme miljoni ringis ning elamiseks jääb veel oi kui palju üle! Sest maksupettur naudib jõukusega kaasnevat luksuslikku elu ja kalleid autosid. Mõne kuu eest jäi ta varakevadises Pariisis Aston Martin DB9 eelmise aasta mudeliga luksusautosid pildistava fänni fotoobjektiivi ette.
Kuid kui riik ei saa raha ühest kohast kätte, siis teisest ikka. Äsja riigikogus vastu võetud ja ettevõtjate seas palju pahameelt pälvinud firmaautode käibemaksustamise seadusemuudatusega plaanitakse eelarvesse poole aastaga juurde saada umbes sama palju maksulisa, kui loo peategelaselt lõpuks saamata jääb. Maksupetturit see seadusemuudatus aga vaevalt puudutab, sest tema autod on juba Läti registris.
Küsitav otsus. Mina ei ole kindel, et kõige selle valguses oleks maksupetturi kohtuotsusega rahul päevast-päeva tööd rügav ja ausalt makse maksev ettevõtja. Karta võib hoopis, et nii mõnegi inimese peas hakkas idanema või siis süvenes arusaam, et suuremastaabiline maksupetturlus on Eestis ka vahelejäämise korral ülitulus äri.