E-kaubandus sai hoo sisse

14. juuli 2014, 00:00

Eestis kaua kiratsenud e-kaubandus tõstab pead ja võib mõne aastaga tavakauplustest möödagi minna. Kaubandusettevõtjad, kes ajavad äri nii füüsiliselt kui ka virtuaalselt, nendivad, et kaalukauss hakkab vaikselt vajuma e-kaubanduse poole.

Mitme ettevõtja 2013. aasta majandusaruandest selgub, et veebipood on end igati ära tasunud.

EMT seadmete ja jaemüügi grupi juht Heiko Sõro ütles, et Elion ja EMT müüvad üha rohkem kaupa e-kanalite kaudu. Tema sõnul jääb e-poodide osakaal kogumüügist praegu 25–30% vahele, aga e-kanalite kampaaniate ajal, näiteks Elioni ostuööl, ületab veebimüük juba 30%. “Usume, et paari aasta jooksul pöördub vahekord e-poodide kasuks ja valdav osa kaubast ostetakse just e-kanalite kaudu,” ütles Sõro.

Veebimüük toimib ka raskel ajal. Elektroonikapoe ONOFF omanik Dennis Jansen ütles, et möödunud aasta oli firmale majanduslikult raske, aga 2012. aastal eraldi ettevõttena käima lükatud e-pood läks asja ette. Möödunud aastal oli ONOFF Online’i käive üle miljoni euro. Sel aastal plaanib ettevõte veebiplatvormi arendamisse veel investeerida ja lähema kolme aastaga liikuda ka välisturgudele.

Laiemat e-kaubanduse tõusutrendi on täheldanud ka Baltika Grupi turundus- ja müügidivisjoni direktor Kati Kusmin, kelle sõnul läheb Montoni e-poel hästi. “Müügikasv selle aasta algusest võrreldes eelmise aasta sama ajaga on olnud üle 40%,” lausus ta.

Kusmin ütles, et lähiaastatel muutub e-kanal Baltikale ilmselt aina tähtsamaks ja e-poodi pannakse müüki ka firma teised brändid.

Uued turud. Kusmini sõnul avab virtuaalne pood ettevõttele uued võimalused ja turud. “Saame oma Montoni e-poe kohta öelda, et see on meie võimalus jõuda palju rohkemate turgude ja klientideni, kui oma tavapoodide kaudu jõuaksime,” ütles Kusmin.

Samas on rahvusvahelise e-kaubanduse turul konkurents üha tihedam ning selleks, et löögile pääseda, tuleb tõsiselt vaeva näha.

Jansen lisas, et on omamoodi paradoksaalne, et Eesti e-kaubandus alles hakkab jalgu alla saama, samal ajal kui interneti kättesaadavus kodudes on meil Euroopa üks paremaid. Siiski uskus ta, et veebi­kaubandus on tulnud, et jääda ning edaspidi tehakse üha rohkem oste interneti kaudu.

Usaldus innustab veebipoode avama. Kahel viimasel aastal on e-poe pidajate arv Eestis märgatavalt kasvanud. Näiteks e-kaubanduse liidus on praegu 82 liiget ehk peaaegu kaks korda rohkem, kui oli kaks aastat tagasi.

Liidu tegevjuht Merike Kangur ütles, et ühelt poolt tuleneb e-kaubandusega tegelevate ettevõtete arvu kasv sellest, et inimesed julgevad e-kauplusi usaldada, mis omakorda võimaldab kasvada ette­võtete käibe- ja kasuminumbritel ning end see­läbi reklaamida.

Kanguri sõnul on uute e-kauplejate seas palju neid, kes on tahtnud oma tavapoe kõrvale veebi­platvormi arendada. Samas on tema sõnul olnud ka juhuseid, kus e-poe pidaja on otsustanud ka tavapoe avada.

  • Veebipood on mitmes mõttes paindlikum

Virtuaalses poes ei saa kunagi ruum otsa, nimetavad ettevõtjad veebipoe suurima eelise.

Elektroonika müügi juures on ruum ja valikuvõimalus eriti oluline, ütles ONOFFi omanik Dennis Jansen.  Ta selgitas, et mobiili- ja kaameratootjad toodavad ühte marki telefoni või kaamerat reeglina erinevates värvides. “Kui tavapoes on iga marki toodet saada ühes värvis, kuna väljapanekuks rohkem ei mahu, siis veebist saab tellida toodet kõigis neis värvides, mida tootja on tootnud,” rääkis ta.

Eriti kasulik on veebipood siis, kui müüakse suuremaid esemeid, lausus ka EMT seadmete ja jaemüügi grupi juht Heiko Sõro. Näiteks müüvad EMT ja Elion tema sõnul umbes 80% teleritest just veebipoe kaudu.

Janseni hinnangul muutub e-pood kasutaja vastu üha sõbralikumaks, näiteks on kliendile vastu tuldud erinevate maksevõimalustega. Kodumasinaid ja tehnoloogiavidinaid ostetakse sageli järelmaksuga ja veebi vahendusel saab klient kiiresti vastuse, kas ta saab kauba eest järelmaksuga tasuda või mitte. Varem pidi selleks poodi kohale minema.

Baltika Grupi turundus- ja müügidivisjoni direktor ­Kati Kusmin tõi välja ka mugava tagastus­poliitika – kui ese ei sobi, saab selle postiga tagasi saata.

 

Pane tähele

  • Veebikliendi profiil ehk kes ostab kaupa e-poest?

Pigem noor inimene.
Hindab e-kanali mugavust ja valikuvõimalusi.
Käega katsumine või näiteks riideeseme selga proovimine ei ole talle oluline.
Hindabprivaatsust – veebist ostmiseks ei pea kodustki väljuma.
Ei vaja vahetut suhtlust poemüüjaga, sest on ostus kindel ka konsulteerimata.
Ei taha kaupa kohe ostmise hetkel kätte saada, vaid suudab uue asjaga tutvumisega oodata ka järgmise päevani (või kauem, kuni kaup on kohal).

Allikad: Heiko Sõro ja Kati Kusmin

ļæ½ripļæ½ev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
13. July 2014, 18:53
Otsi:

Ava täpsem otsing