Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Elektriauto toetus ühte auku

    Eesti populaarseima elektriauto Nissan Leafi hinnad erinevad Eestis ja Saksamaal 5000 euro võrra.

    Seejuures Eesti maksab elektriautode ostmisel riigipoolset toetust, Saksamaa mitte. Tekib küsimus, kas toetus moonutab turgu.
    Eesti riik on uute elektriautode soetamist praeguseks finantseerinud 7,5 miljoni euroga. See tähendab, et suurem osa autode ostmiseks mõeldud toetusi on otsas - kokku oli selleks 2011. alustatud ELMO-programmis ette nähtud 10,5 miljonit eurot. Toetust makstakse Mitsubishile CO2 kvoodi müügist saadud vahenditest.
    Toetamine tähendab, et eraisikust autoostjale makstakse kinni kuni 50% auto hinnast, kuid see ei tohi ületada 18 000 eurot. Värsketel juulikuu andmetel on positiivseid toetusotsuseid tehtud 490 autoostjale, väljamakseid 395-le.
    Nissan Saksmaal odavam. Suurim tükk toetusest on läinud ühele automargile - Nissani elektriautole. Neid on Eestis soetatud 268 tükki, mis tähendab umbes 4,8 miljonit toetuseurot.
    Kuid seejuures võib tavalist autoostjat tabada üllatus, kui ta hakkab sama automargi hindu erinevatel turgudel võrdlema. Nii algavad Nissani elektriauto hinnad Saksamaal 24 000 eurost, Eestis 34 000st. Kuid siin tuleb arvestada, et Saksamaa hinnad ei sisalda auto akut. Koos akuga ostes tõuseks autohinna alumine piir Saksamaal üle 29 000 euro. Hinnavaheks teeb see siiski 5000 eurot.
    Nissan Nordic: siin teine pakett. Siinset hinnapoliitikat kujundava Nissan Nordic Europe OY Baltikumi turundusjuht Henri Daum räägib, et küsimus on varustuses. "Ainult Baltikumis ja Skandinaavias müüakse autosid külma kliima paketiga," ütleb ta. Selle hulka kuulub näiteks aku soojendus talvel, istmete soojendus, peeglite soojendus jm.
    Ta lisab, et Saksamaal on hind alles hiljuti langenud, sest enne tema teada nii suurt hinnavahet ei olnud.
    Daum kinnitab, et toetusest on siinsele autoturule suur kasu. "Ilma toetuseta, ma usun, et me müüks iga aasta autosid nii, et saaks näppudel neid lugeda," ütleb ta.
    Sama meelt on ka Silberauto ASi Mitsubishide müügidirektor Üllar Born. "Ma arvan, et ilma selle toetuseta - ja selle läbi on tulnud ka infrastruktuur - ei oleks meil elektriautode müük kindlasti sellistes numbrites, nagu meil täna on," ütleb ta.
    Mitsubishi elektriautosid on Eestis küll kõige rohkem, kuid need tulid kvootide müügilepingu osana otse riigile. Tavaostja seda autot ei eelista.
    Born võtab lühidalt kokku: konkurent Nissanis "on lihtsalt rohkem autot". Kuid seejuures on ka Mitsubishi hinnad Saksamaal märksa odavamad. Born selgitab, et hind kujuneb kokkuleppel tehasega. "Mida rohkem teda toodetakse, seda odavamaks muutub tükihind tootjale ja seda võimalikum on tootjal anda soodsamat hinda. Loomulikult on siin eelised suurtel turgudel," ütleb ta.
    Toetus ka välismaalt ostes. Sihtasutuse KredEx ELMO-programmi spetsialist Heikki Parve usub, et ilma toetuseta meil elektriautosid ei liiguks. "Kas ta nüüd oleks nii suur pidanud olema (toetus - toim), see on nüüd iseasi, aga kindlasti on sellest abi," sõnab ta. Asja eesmärk on vähendada õhusaastet linnakeskkonnas ja motiveerida inimest valima keskkonnasäästlikum sõiduk.
    Parve tunnistab, et toetus mõjutab turgu. "Eks ta natuke võib-olla moonutab, aga kindlasti tuleb selle turu suurust vaadata, aga kindlasti see hulk, mida seal müüakse, on suurem ja selle võrra saab ka müüa odavamalt," viitab ta tootjate erinevale hinnapoliitikale. Seejuures kinnitab ta, et auto võib vabalt osta ka Saksamaalt või mujalt Euroopa majanduspiirkonnast, sest ka siis saab siin toetust.
    Praegu jagab KredEx toetusraha viimast otsa. Toetamiseks jagub vahendeid tõenäoliselt oktoobrini. Kas toetamine pärast seda jätkub, pole selge, sest edasisi elektriautonduse toetusvõimalusi alles arutatakse.
    Parve sõnul töötavadki toetuste puhul Eestis sellised meetodid, kus jagatakse raha. "Meil Eestis ei ole nüüd palju muid võimalusi kui see rahaline toetus, pehmed meetmed ei mõju," räägib ta.
    Seetõttu arvab ta, et toetuse katkedes tekib elektriautode müüki auk. "Eks paar-kolm-neli kuud võtab hoo maha, aga kindlasti on neid inimesi, kes ostavad elektriautot ka ilma toetuseta," sõnab ta. 
    Konkurents on puudunud. Elektriautode müüginumbreid vaadates on näha, et Nissani ülekaal turul on mäekõrgune - rohkem kui iga teine müüdud elektriauto on Nissani Leaf. See näitab, et sisuliselt puudub neile turul vastane.
    Äsja teatas Eestis müügi alustamisest Renault. Renault' edasimüüja City Motors ASi müügijuht Risto Haug kinnitab, et konkurentsi pole turul olnud. "Eks siin ole turusituatsioon olnud ka selline, kuid ma arvan, et sellest aastast see ikkagi muutub. Konkurents läheb tihedamaks - siia tuleb Renault, tulemas on Volkswagen, BMW on näidanud oma esimest autot," loetleb ta.
    Ka Haug usub, et toetus mõjutab turgu. "Ma arvan, et igasugune toetus tõmbab natuke efektiivsust alla," sõnab ta. Kuid teisalt on ELMO programm tema sõnul andnud vajaliku panuse, et inimeste hirm uue autoliigi ees taanduks - ehitatud on laadimisvõrk, tänavatele toodud esimesed autod. "Kui konkurents tiheneb, siis on selge, et tõenäoliselt tulevad hinnad allapoole," ütleb ta.
    Renault' enda avalikustatud hinnad algavad riikidevahelises võrdluses samalt pulgalt. Need on ka soodsamad, kuna Renault asub samuti Eestis autosid müüma ilma akuta. Aku on võimalik juurde rentida või eraldi hinnaga soetada.    
    LISALUGU
    Toetust saab ka luksusautole
    Juuli seisuga on toetust saanud ka 25 luksusauto Tesla S-mudeli ostjat. Selle auto hind algab 60 000 eurost, toetust makstakse maksimummääras ehk 18 000 eurot auto kohta.
    Võib tekkida küsimus, miks peaks riik luksusautode soetamist üldse toetama. Sellega toetatakse ju tegelikult neid, kel tõenäoliselt on toetust kõige vähem vaja.
    Majandusministeeriumi avalike suhete osakonna nõunik Rasmus Ruuda selgitab, et toetsusskeemi tingimused lähtuvad Eesti riigi ja Mitsubishi vahel sõlmitud lepingust. "Kuna lepingu eesmärgiks on toetada elektriautode kasutuselevõttu Eestis, siis on abikõlblikud kõik elektriautod, mille maksimumkiirus ületab 60 km/h, sõltumata hinnaklassist," märgib ta.
    Ruuda sõnul on kogu programm algatatud keskkonnasäästlikkuse ja tehnoloogilise arengu toetamiseks. Seejuures on kehtestatud ka maksimaalne toetuse ülempiir.  "Meil on hea meel, kui elektriautod leiavad kasutust erinevates niššides: taksondus, sotsiaalteenuse osutamine ja miks mitte ka asenduseks tippklassi autodele, mis ongi sageli suurimateks saastajateks," nendib ta.
    Tesla omanik ja automargi fänniklubi eestvedaja Mario Kadastik ütleb, et kui toetamine lõpeb, siis tõenäoliselt Teslasid ostetaks endiselt, samas Nissaneid jt väiksemaid mitte. "Kui võtta Leaf, siis ilma toetuseta on ta 36 000, samas toetusega on ta 18 000, seal on kahekordne hinnavahe," räägib Kadastik.
    "Ta (Tesla - toim) on luksusauto küll, aga skeemi sisu ei ole sedavõrd toetada väikeste autode ostmist, vaid see, et populariseerida elektriautode tulekut," lisab ta.
    TAUST
    ELMO programm
    Valitsus sõlmis 2011. aasta märtsis Mitsubishi Corporationiga lepingu 10 miljoni ühiku kasutamata saastekvoodi müügiks, et algatada Eesti elektromobiilsuse programm (ELMO).Programm koosneb kolmest osast: sotsiaalministeerium võttis näidiskasutusse 507 Mitsubishi iMiev elektriautot, majandusministeerium töötas välja toetusskeemi eraisikutele ja juriidilistele isikutele elektriautode ostu toetamiseks - toetust saab kuni 18 000 eurot.Eraisikutele makstav toetus ei tohi ületada 50% auto maksumusest, ettevõtete puhul on määraks 35%. Samuti rajati kogu riiki kattev elektriautode laadimistaristu.Alates novembrist 2012 toetatakse ka pistikust laetavate pistikhübriidide ostmist.Programmi eesmärk on kiirendada elektriautode kasutuselevõtmist Eestis ja aidata kaasa riigi võetud eesmärgi täitmisele taastuvenergia kasutuse suurendamisel transpordis aastaks 2020.
    Allikas: elmo.ee
    TASUB TEADA
    Toetust jäänud veel 150-160 autole
    Toetuse saamiseks on esitatud 555 taotlustToetuse maksmine on otsustatud 490 taotleja puhulVäljamakseid on tehtud 395Toetust saab maksta veel umbes 150-160 auto ostmiseksSeni on toetatud 241 juriidilist isikut ja 249 eraisikut
    Elektriautode ostjate absoluutne lemmik on Nissan Leaf
    (ostetud automarkide arv)
    Nissan Leaf                              268Mia Electrics                              36Mitsubishi i-MiEV                       32Polaris Ranger                          30Tazzari Citysport                       30Tesla S                                     25Micro-Vett Fiorino                     19Volkswagen e-Up                      15Opel Ampera                              9Mitsubishi Outlander PHEV        9BMW i3                                      4Renault Zoe                               4Citroen C-Zero                           3Peugeot  iON                             2Toyota Prius Plug-In                  2Porche Panamera e-Hybrid       1Volkswagen e-Golf                    1
    Suurem osa elektriautosid sõidab ringi Harjumaal
    (soetud elektriautod maakondade kaupa)
    Harjumaa, Tallinn 363Tartumaa               52Pärnumaa              19Läänemaa             18Viljandimaa              8Ida-Virumaa             6Saaremaa                5Võrumaa                  5Raplamaa                4Järvamaa                 3Põlvamaa                 3Valgamaa                 2Lääne-Virumaa         1Jõgevamaa               1
    Allikas: Kredex
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Andrus Hiiepuu: kustkohast tulevad ja kuhu kaovad eesmärgid?
Ettevõtte üldiste sihtide seadmise kõrval kiputakse ära unustama, et absoluutselt iga inimese panus organisatsioonis peab olema samuti eesmärgistatud, kirjutab Elisa Eesti tegevjuht Andrus Hiiepuu.
Ettevõtte üldiste sihtide seadmise kõrval kiputakse ära unustama, et absoluutselt iga inimese panus organisatsioonis peab olema samuti eesmärgistatud, kirjutab Elisa Eesti tegevjuht Andrus Hiiepuu.
Balti turgudel oli taas punane päev
Kesknädala tõus Balti aktsiaturgudel jäi üürikeseks – neljapäeval jätkasid kõigi kolme Balti börsi indeksid langust, vedades miinusesse ka koondindeksi.
Kesknädala tõus Balti aktsiaturgudel jäi üürikeseks – neljapäeval jätkasid kõigi kolme Balti börsi indeksid langust, vedades miinusesse ka koondindeksi.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
LHV tippjuht lahkub ametist
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Volkswagen Golf 50: kuidas Põrnika järeltulijast kujunes hea auto mõõdupuu
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Saksa majandus sai ootamatu tõuke
Saksa majandus tõenäoliselt kasvas esimeses kvartalis, saades ootamatu tõuke tööstusest ja ehitusest, vahendab Reuters.
Saksa majandus tõenäoliselt kasvas esimeses kvartalis, saades ootamatu tõuke tööstusest ja ehitusest, vahendab Reuters.
Venemaa tõmbab väed välja Mägi-Karabahhist
Venemaa viib Mägi-Karabahhist välja kõik oma väed ehk sisuliselt 2000 sõdurit, vahendab välismeedia.
Venemaa viib Mägi-Karabahhist välja kõik oma väed ehk sisuliselt 2000 sõdurit, vahendab välismeedia.