Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kross aitas skeemitajaid
Äripäev avaldab osa Eerik-Niiles Krossi ja Jürgen Järviku suhtlusest aseritega, kelle vahendusel loodeti hakata Eestisse kütust importima.
Reedeses kaaneloos kirjutas Äripäev, et agaralt korruptsiooni vastu võitlev IRLi poliitik Kross aitas paar aastat tagasi kütuse impordikanalit leida Järvikul ja Marko Kalevil, kelle ühiselt punutud skeem just kütuseäris osutus maksupettuseks.
Kross ja Järvik arutasid Krossi aseritest kontaktisikutega, mis hinnaga, millises mahus ja kust saaks diislikütust osta. Jutt käis 5000 tonnist kütusest kuus ja ostukohaks lepiti kokku Valgevene-Läti piir. Üllatav on, et aserite vahendatud kütus olnuks maailmaturu hinnast märgatavalt soodsam. Võimalik, et soodsa hinna taga peitus kas maksu- või muu pettus. Nafta päritolu ja teekond pole selged, ent Kross on Äripäevale öelnud, et tema kontaktid on seotud Aserbaidžaani riikliku naftafirmaga SOCAR. On teada, et SOCAR tarnib naftat Valgevene rafineerimistehastesse.
Teimur Tagijev on Bakuu-afäärist tuttav aser, kellega praegu Eestis investeerimiskelmuse süüdistusega kohtu all olijad koostööd tegid. Tema oligi Krossi kontaktisik, nagu vestlusest paistab. Tagijev töötab Aserbaidžaani suurettevõttes ATL Group. Vestluses osales ka ärinõustamisega tegelev Shahin Bayramov, kes on töötanud keemiaettevõttes Azerbaijan Methanol Company. Samuti oli kirjavahetusse kaasatud Emil Majidov, kes juhtis 2009. aasta alguseni Aserbaidžaanis meie EASile sarnast asutust AzPromo. Seal on töötanud ka Tagijev.
Kross on Äripäevale öelnud, et tema roll oli kontaktide vahendamine Järvikule. Kirjavahetus meeste vahel toimus 2012. aasta suvel ning avaldame sellest osa tõlgituna inglise keelest.
Sama aasta oktoobris sai avalikuks, et maksu- ja tolliamet on saanud jälile Järviku ja Kalevi punutud petuskeemile Soldina kütuseterminalis. Sinna pidi liikuma ka Valgevene piirilt veetav kütus, kuigi kirjavahetuses on juttu ka Hispaaniast. Kavandatud tarned jäid Äripäeva andmetel lõpuks siiski ära ja üks põhjus võis olla kriminaaluurimine.