Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Idufirmad pinnuks silmas
Populaarsust koguvad idufirmad vallutavad vanade olijate pahameelt trotsides turge. 2010. aastal USAs turule tulnud Uberi taksoäpi kasutamine on lihtne – telli endale rakendusest nupuvajutusega juhiga auto, vaata kaardilt selle asukohta ja pärast sõitu saad mobiili kaudu ka maksta. Pealtnäha kergete nippidega on aga väikesest idufirmast saanud ülemaailmne ja edukas ettevõte. Eelmisel kuul pandi Uberi teenused tööle rekordiliselt mitmekümnes uues linnas, nende seas ka Euroopa metropolides nagu Lissabon ja Peterburi.
Taksofirmad vihased. Traditsioonilise taksondusega tegelevad firmad Uberi turule tulekuga rahul ei ole. Põhjuseid on kaeblejate sõnul mitu – kõige suuremaks probleemiks peetakse aga seda, et Uberi autode juhid ei oma taksojuhi litsentsi, mis on omakorda taksofirmade väitel ohuks sõitjale. Samuti kritiseeritakse ettevõtte ärimudelit, mis põhineb suurema nõudlusega ajal hinna tõstmisel – näiteks maksavad Uberi teenused tipptundide ajal rohkem.
Vastuseis taksofirmade poolt on läinud nii kaugele, et Euroopas mitmes linnas toimusid eelmisel kuul Uberi-vastased protestid. Suurim streik toimus Londonis – taksojuhid jäid autodega tänavatele seisma ja tekitasid liiklusummikuid. Meelt avaldati ka Pariisis, Madridis ja Berliinis.
Eestilgi omad vastusõdijad. Ühendriikide idufirmad pole ainukesed, mis on vanadele tegijatele pinnuks silmas. Eestist alguse saanud isikult isikule laenuteenust pakkuv Bondora on tänu kasvule tõusnud pankade ja teiste laenuandjate seas häirivaks teguriks. Platvormi omava isePankur ASi juhataja Pärtel Tombergi sõnul peavad nad pidevalt võitlema konkurentide esitatud süüdistustega. “Ühel hetkel, kui me agressiivsemalt turundasime ja turgu haarasime, siis pidime kord nädalas tegelema lobitöö tulemusel tekkinud nõuetega,” ütles Tomberg.
Otse ei ütle keegi midagi, süüdistused tulevad Tombergi väitel erinevate ametite kaudu – Bondorat on pommitanud näiteks tarbijakaitseamet ja juristid, kusjuures valdavalt on tarbijakaitsesse Bondorat kaevanud teised ettevõtted, mitte tarbijad. Tombergi sõnul on selle põhjuseks laenufirmade ja pankade madal reputatsioon, mille tõttu ei julge nad otse rünnata. “Kui võetakse avalikult sihikule inimestevaheline platvorm, siis see ei ole üldiselt mõistlik,” arvas ta.
Välismaa meedias laineid löönud Eesti rahavahetusega tegeleva TransferWise’i agressiivsetele reklaamikampaaniatele maailma pangad veel vastulööke andnud pole. “Ülemaailmne valuutaturg on hiiglaslik – räägime triljonitest eurodest, mis aasta jooksul omanikku vahetavad. See on ka üheks põhjuseks, miks TransferWise’i konkurentideks olevad pangad ei ole seni jõuliselt reageerinud. Innovatiivsed ja tehnoloogiliselt esirinnas olevad pangad on aga hoopis meie koostööpartnerid, sest nad näevad selles vastastikust kasu,” ütles TransferWise’i üks asutajatest Taavet Hinrikus.
Kaikad lendavad kodaratest mööda. Olenemata konkurentide pahameelest on nende kaebused enamasti siiski rahuldamata jäänud – idufirmad tegutsevad edasi ja hammustavad turust aina suuremaid tükke. Bondora klientide arv ületas juuliks 100 000 inimese piiri, TransferWise’i eduloost annavad aimu juba suurinvestorite Richard Bransoni ja Peter Thieli rahasüstid.
Pärtel Tombergi sõnul ei ole süüdistuste tõttu nende firmas midagi kardinaalselt muutunud. “Pole ühtegi teemat, millel oleks tõepõhja all olnud. Kannatab vaid see, kui sa tegeled teenuse arendamise ja klientide teenindamise asemel erinevate süüdistustega. See võtab aega ja energiat.”
Ka Uberi konkurendid ei saa rõõmustada eelmisel neljapäeval võitis ettevõte lahingu, kui Londoni transpordiamet otsustas, et Uberi telefonirakendust ei saa pidada taksomeetriks ja seega ei saa selle kasutamist keelata. Sõja lõplik tulemus selgub aga kohtus, kuhu ettevõte kaevati.
Samuti on lühiajaliseks jäänud mitmesugused Uberi-vastased keelud. 2012. aasta sügisel San Francisco munitsipaaltranspordiameti pandud tegutsemiskeeld tühistati juba järgmise aasta jaanuariks. Sama juhtus Virginia osariigis, kus sarnane keeld eemaldati tänavu juuli alguses, ainult kuu aega pärast kehtestamist. Uber on praeguseks veel keelatud näiteks Brüsselis ja Pittsburghis.
Uber on pahameelt trotsinud ja püüdnud tavataksode juhtidega ka koostööd teha – juunis tuldi välja rakendusega UberTaxi, mis võimaldab äpi kaudu Londonis ka tavataksosid tellida. Omakasuna saab ettevõte 5% teenitud rahast.
Ka Pärtel Tomberg loodab, et pikemas perspektiivis Bondora ärisuhted pankadega paranevad. “Tõenäoline tulevikustsenaarium on see, et kui klient soovib majalaenu või liisingut, siis me suunaksime ta oma partnerpanga juurde,” ütles ta.
Mis on mis
Uber. Taksoäpi kaudu saab teada, mitu taksot piirkonnas on ja kui kaua võtab aega kohalejõudmine. Reisi lõpus makstakse juhile sama nutirakendusega. Juht saab tasu ja Uber vahendustasu. Klient saab pärast e-kirjaga sõidust kokkuvõtte, kus on distants, sõidu kestus, keskmine kiirus ja sõidu trajektoor.
Transferwise. Pakub odavat ja kiiret rahvusvaheliste maksete ja valuutavahetuse teenust, millele ei rakendata suuri ülekandetasusid. Kasutatakse crowdsourcing’u põhimõtet, et pakkuda soodsaid tasusid.
Bondora (varem isePankur). Otselaenamise ettevõte. Laenusoovijatel on võimalik laenata teistelt kasutajatelt raha, kes saavad laenatud summalt intressitulu. Bondora pakub administreerimisteenust, kontrollib laenusoovijate tausta ja hoolitseb maksete liikumise eest.
Minu Äripäeva kasutamiseks logi sisse või loo konto.