Pühapäev 19. veebruar 2017

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Puhkepäev. “Venus karusnahas”: alandus ja nauding käivad käsikäes

25. juuli 2014, 00:00

Roman Polanski film “Venus karusnahas” on masohhismi ehe näide – mees saab naudingu sellest, kui tema ihaldusobjekt kontrolli üle võtab ning temast kui jalamatist üle käib.

Polanskist võiks kirjutada raamatu “Filmikunsti viiskümmend varjundit”. Reþissööri pagasist leiab nii õudusklassika “Rosemary laps” kui ka holokaustil põhineva draama “Pianist”. 2011. aastal andis lavastaja aga sõrme hoopis teatrile, kui tõi tuntud teatritüki “Tapatalgud” suurele ekraanile. Mullu sai selgeks, et sõrmega läks terve käsi.

Masohhism suurel ekraanil. Cannes’i filmifestivalil konkureeris “Venus karusnahas” Kuldsele Palmioksale. Film põhineb Broadway näidendil, mis omakorda on inspireeritud samanimelisest romaanist, mille kirjutas Leopold von Sacher-Masoch. Raamat jutustab mehest, kes on nii armunud, et ühel hetkel tahab saada oma ideaalnaise orjaks. Pole siis ime, et kirjaniku nimest tuletati ka sõna “masohhism”. Film (ja seega ka näidend) räägib lavastaja Thomasest, kes on terve päeva vaadanud prooviesinemisi, et leida sobiv näitlejanna romaanil “Venus karusnahas” põhinevasse lavastusse. Mees on juba meeleheitel, kui välja ilmub Vanda – tõeline energiapomm, kes on üht­aegu ohjeldamatu ja nipsakas. Ta kehastab kõike, mida Thomas jälestab: ta on vulgaarne, kerglane ega kohku millegi ees, et saada roll endale. Filmis vaid kaks tegelast ongi. Kui esiti on käskija ja otsustaja Thomas, siis peagi rollid vahetuvad.

Rändtrupi suvelavastus. Tundub paljulubav, kuid treiler jättis mulje kerglasest komöödiast, kus kaks peategelast pidevalt riideid vahetavad ja teineteise üle seksuaalse alatooniga nalju viskavad. Justkui rändtrupi suvelavastus, mida viiakse rahvamajast rahvamajja, lootuses, et tuntud näitlejad ja labased naljad inimestele piisavat naudingut pakuvad. Treiler on ilmselt petlik, filmikriitikute arvustusest kujunes positiivsem pilt. Näiteks The Guardiani kriitik Bradshaw märkis, et film näitab, milliseid seksuaalseid rollimänge me kõik kas või alateadlikult mängime – illusiooni ja reaalsuse vahekord hägustub.

Mängult ja päriselt. Film viitab ka lavastamisele kui seksuaalaktile. Vandat kehastab Polanski abikaasa Emmanuelle Seigner. Kaasa dikteerimisel saab tema mängitud fiktiivsest näitlejatarist fiktiivse lavastaja käsutajanna. Ehk mõjutas see rollimäng ka reaalset lavastajat?

Palmioksa film küll ei võitnud, küll aga pärjati Polanski Prantsuse filmiauhindade Césarite jagamisel parima lavastaja tiitliga. Augustis 81. sünnipäeva tähistava Polanski mõtted on aga juba järgmiste projektide juures. Kui Variety küsis, kas ta on ka pensionipõlve peale mõelnud, kostis Polanski: “Ma ei oska seda ette kujutadagi. Mida ma siis teeks? Hoolitseks aia eest? Ei, ei, ma tunnen end õnnelikuna, kui töötan.”

 

Film

“Venus karusnahas” (“La Vénus ? la fourrure”)

Prantsuse, 2013
Reþissöör: Roman Polanski
Osades: Emmanuelle Seigner, Mathieu Amalric
Kinodes alates 24. juulist
www.kinosoprus.ee

�rip�ev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
24. July 2014, 20:17
Otsi:

Ava täpsem otsing