Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Mida õppida Eesti idufirmadelt?
Suurbritannia panga RBS väljaandes Business Sense toodi välja neli peamist soovitust, mida tasub Eesti idufirmadelt õppida.
1. Kasuta ebaõnne, et arendada oma äri
Paljud idufirmade asutajad leiavad, et majanduse mõõneperioodil äri alustamine sunnib neid looma palju toimetulevama ja jätkusuutlikuma ning pikas perspektiivis ka jõulisemalt areneva ettevõtte.
Eesti jaoks kestis see mõõnaperiood kümneid aastaid. Vanem ettevõtjate põlvkond pidi olema leidlik ning õppima valmistama endale ise eluks vajalikku. Samal ajal puudus teenuste sektor peaaegu täielikult ja koduturg oli vaene. See muutus eestlaste jaoks ajapikku õnnistuseks. Eesti ettevõtjad on leidlikud hoolimata sellest, millised tingimused neid ümbritsevad. Nad suudavad elada kokkuhoidlikult ajal, mil ettevõtet arendatakse.
2. Õpi teiste edulugudest
Kui Soomes sai aastatel 1990-2000 põhiline osa uutest ettevõtjatest inspiratsiooni Nokialt, siis Eestis peetakse suurimaks eeskujuks Skype’i.
Londonis idufirmat TransferWise juhtiv Taavet Hinrikus märkis, et tema sai Skype’is töötades hea kogemuse globaalse toote loomisest ja see andis enesekindlust luua suuri asju väikeses kohas.
Teine eeskuju on tarkvarafirma PlayTech, mille peakontor asub küll Suurbritannias, kuid mille suurim arendusüksus paikneb endiselt Eestis.
Mõlemad firmad pakkusid oma tarkvara arendajatele aktsiaoptsioone ja kui näiteks Skype hiljem maha müüdi, said paljud töötajad raha, et alustada oma idufirmaga.
3. Mõtle suurelt juba kohe alguses
Üks peamisi põhjuseid, miks Eesti idufirmad aktiivselt piiri taha vaatavad, on lihtne – koduturg on nii väike, et vaid peamisi vajadusi rahuldavaid tooteid ja teenuseid pakkuvatel firmadel läheb hästi.
Seega planeerivad Eesti idufirmad juba kohe alguses naaberturgudele laienemist. See tähendab, et pidevalt jälgitakse mujal toimuvat. Samas ei raisata aega poolikute lahenduste väljatöötamisele.
4. Tea, kuidas luua võrgustikku
Väikese riigi eelis on see, et Eestis teavad üksteist peaaegu kõikide idufirmade loojad. See annab võimaluse vahetada infot ja ideid ning hoida kokku, mis omakorda kinnistab tunnet ühisest identiteedist ja jagatud rõõmust.
Inimeste tundmise vajalikkus kandub ka investeeringute leidmisse. Kuna Eestis on vähe n-ö „tarka raha“, siis on sobilike partnerite leidmine idufirmade jaoks juba algusest peale ülimalt oluline.
Minu Äripäeva kasutamiseks logi sisse või loo konto.