Mängis end edukaks

Eliisa Matsalu, Harry Tuul 04. august 2014, 17:44

Eesti kitsal lauamänguturul paistab silma disainer ja kirjastaja Meelis Looveer. Kirjastuse OÜ Goldmerk omanik on viimase kolme aasta jooksul peale mitme reklaammängu välja andnud koguni  viis lauamängu, millest kolm on jõudnud välismaistele turgudele. "Olen Eesti edukaim lauamängudisainer," ütleb ta.

Viimase kolme aastaga on Looveer välja andnud viis lauamängu. Kolm neist on jõudnud väljapoole Eestit nimekate kirjastuste kätte. Mänge on Läti, Poola, Tšehhi, Soome ja Rootsi kõrval ka Prantsusmaal ja Saksamaal.

Varem puitpõrandate müümisega tegelenud Looveer otsustas ühel hetkel töölt ära tulla, et täielikult lauamängudele pühenduda. "Olin pikad päevad tööl ja lihtsalt ei jaksanud mängudega tegeleda," ütles ta. Müügimehe töö ega palk polnud end loomeinimeseks nimetava Looveere sõnul energiat väärt - parem juba tegeleda hobiga, mis on ühtlasi nii hingelähedane kui ka toob raha sisse.

Nüüd ongi Looveere tähtsaimaks tööülesandeks mängimine. Mängida tuleb nii ideede saamiseks, katsetamiseks kui ka erinevate mängusüsteemide tundmaõppimiseks. Lisaks käib Looveer usinalt koolides, noortekeskustes ja raamatukogudes lastele esinemas ja mänge tutvustamas. "Kui ei mängi, tulevad tavaliselt ainult tüüpilised täringuveeretamise-mängud, mis ei üllata millegi uuega," märkis ta. Lauamänguturul on aga uudsus ja silmapaistvus just see, mis edu toob.

Püüab tippu

Mõned nädalad tagasi andis Looveer enda kirjastusega OÜ Goldmerk välja uue kaardimängu Tark Mees Taskus, mis jõudis lühikese ajaga nii Apollo kui ka Rahva Raamatu seltskonnamängude müügi TOP10sse. Juuni alguses sai aga mäng "Om Nom Nom" Suurbritannia mängumessilt UK Expo Games teise koha. Mängu hääletasid hõbeauhinnale 75 mängu seast messikülastajad. Peale laua- ja kaardimängude tegeleb Looveer ka ettevõtetele reklaam- ja tellimusmängudega. Näiteks on ta mänge meisterdanud Kalevile, Neste Oilile ja Starmanile.

Eesti ettevõtete huvi reklaammängude vastu on Looveere sõnul siiski pigem väike."Mujal maailmas annavad kõik suurfirmad mingil hetkel oma mängu välja," rääkis ta, lisades, et välismaal on tavaline, kui tuntud lauamängufirma teeb mõnele ettevõttele mängust promoversiooni.Näiteks on tehtud mööblifirmale Ikeale ja toiduainete ettevõttele Nestlele reklaammänge tuntud klotsiladumise lauamängust Jengast

Looveere sõnul on eestlaste seas levinud arvamus, et lauamängud on mõeldud vaid lastele. "Mujal Euroopas on see nii tõusev valdkond. Lapsed, täiskasvanud, vanurid - kõik mängivad, koguaeg toodetakse uusi mänge," rääkis Looveer. Eesti mängudisainerid saab tema sõnul ühe käe sõrmedel kokku lugeda.Tuntuimaks duoks on reklaamiagentuuri Rakett omanikud Asko Künnap ja Priit Isoki duo, kes on koos välja andnud näiteks lauamängud "Mees, kes teadis ussisõnu", "Farlander" ja "Hundimäng". 

Turul tihe konkurents

Looveere sõnul pakub ta teistele mängumeistritele tugevat konkurentsi. "Usun, et olen Eesti edukaim mängudisainer," ütles ta.  Laua- ja kaardimängud pole ainult tema hobiks või kõrvalprojektiks, vaid põhitööks.

Brain Games OÜ, endise lauamängupoe Ludo tegevjuht Margus Tapupere ütles, et lauamängud on Eestis iga aastaga üha menukamaks muutumas. Tapupere sõnul tulevad mitmed kohalikud mänguautorid Brain Gamesile mänge pakkuma sügiseti enne jõuluperioodide algust. Mängudisainerite tase on aga erinev - mitmed kohalike autorite mängud on Tapupere sõnul kahjuks lihtsalt kloonid tuntud mängudest ja mehaanikatest, näiteks Monopolist, Aliasest või Reis ümber maailmast.

Uusi mänge tuleb Tapupere sõnul turule sageli, näiteks kirjastab ja toob ainuüksi Brain Games aasta jooksul Eesti turule umbes 10-20 uut lauamängu. Tapupere sõnul on viimastel aastatel kasvavaks nišiks olnud kaasaegsed strateegilised lauamängud, mis on mitmekesisemad kui tüüpilised täringuveeretamise ja küsimustele õigete vastuste andmise mängud.

"Kaasaegne lauamäng eeldab, et on tarvis mõelda, analüüsida ning otsuseid vastu võtta," rääkis Tapupere, lisades, et kaasaegsete lauamängude huviliste ja pakkumiste arv kasvab pidevalt.

Kommentaar: Pungil täis turg on ideedest tühi
Reklaamiagentuuri Rakett Holding OÜ omanik ja mitme lauamängu autor

Siiras rõõm kui mõni kodumaine lauamäng suudab end välismaal tõestada. Turg on igal pool täis, samas tõeliselt uutest ideedest üllatavalt tühi. Ühele heale raamatule, nutikale e-rakendusele või praktilisele puust punnile on alati fänne ja turgu - ka toimivale ja vaimukale lauamängule.
20 aastat tagasi ei olnud Eestis lauamängudisanereid. 10 aastat tagasi näis pilt lubavam, aga endiselt hõre. Nüüd on peale kasvanud põlvkond noori, kes ei mäletagi enam lauamängude-eelset aega. Õnneks on leiutatud sünnipäevad, jõulud ja koolid, mis annab põhjuse lauamänge osta ja kinkida.
Tegelikult on kõik väga lihtne: mõtle välja üks tõeliselt hea mäng ja see hakkab ise müüma. Igav ja punnitatud idee vajab alati suurt investeeringut, nutikas vigur räägib enda eest, ületab kultuuri- ja keelebarjäärid ja eelarvamused tundmatute autorite vähese salongikõlbulikkuse suhtes.

Huvitav teada

Meelis Loovere ludograafia:

  • 2012 "Food Chain" - Kirjastused Brain Games (Läti), Dino Toys (Tšehhi/Slovaki), G3 (Poola)
  • 2012 "Tähekabe" - Kirjastus DadaFun (Eesti)
  • 2013 "Alles Käse!" - Kirjastused Abacusspiele (Saksamaa), HobbyWorld (Venemaa), Albi (Tšehhi/Slovaki)
  • 2013 "Om Nom Nom" - Kirjastused Brain Games (Läti), Gigamic (Prantsusmaa), G3 (Poola), Lautapelit.fi (Soome/Rootsi)
  • 2014 "Tark Mees Taskus"

Reklaam- ja tellimusmängud:

- "Kalevi kaardimängud",

- "Neste Oil Lauamäng",

- "Starmäng" Starmanile,

- "Hea Une mäng" Sleepwellbedile,

- kaardimäng E.Vilde muuseumile,

- lauamäng "Aastaring Aias" Eesti Põllumajandus-Kaubanduskojale.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
06. August 2014, 13:26
Otsi:

Ava täpsem otsing