Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Lauamänguturg kogub hoogu
Eesti kitsal lauamänguturul paistab silma disainer ja kirjastaja Meelis Looveer, kirjastuse Goldmerk omanik.
Viimase kolme aastaga on Looveer peale mitme reklaammängu välja andnud viis lauamängu, millest kolm on jõudnud välismaistele turgudele. “Olen Eesti edukaim lauamängudisainer,” ütles ta.
Töökoht hobi vastu. Varem müüs Looveer puitpõrandaid, kuid otsustas siis pühenduda lauamänguhobile. Nüüd ongi tema tähtsaim tööülesanne mängimine ja tema mängud saadaval Lätis, Poolas, Tšehhis, Soomes, Rootsis, Prantsusmaal ja Saksamaal.
Mõni nädal tagasi andis Looveer oma kirjastusega Goldmerk välja uue kaardimängu “Tark mees taskus”, mis jõudis lühikese ajaga nii Apollo kui ka Rahva Raamatu seltskonnamängude müügi esikümnesse.
Juuni alguses sai aga mäng “Om Nom Nom” Suurbritannia mängumessilt UK Expo Games teise koha. Mängu hääletasid 75 mängu seast hõbeauhinnale messikülastajad.
Ettevõtete avastamata võimalus. Peale laua- ja kaardimängude tegeleb Looveer ka reklaam- ja tellimusmängudega. Näiteks on ta mänge meisterdanud Kalevile, Neste Oilile ja Starmanile.
Eesti ettevõtete huvi reklaammängude vastu on Looveere sõnul siiski pigem väike. “Mujal maailmas annavad kõik suurfirmad mingil hetkel oma mängu välja,” rääkis ta, lisades, et välismaal on tavaline, kui tuntud lauamängufirma teeb mõnele ettevõttele mängust promoversiooni. Näiteks on tuntud klotsiladumise lauamängust “Jenga” tehtud reklaammäng mööblifirmale Ikea ja toiduainete ettevõttele Nestle.
Looveere sõnul on eestlaste seas levinud arvamus, et lauamängud on mõeldud vaid lastele. “Mujal Euroopas on see nii tõusev valdkond. Lapsed, täiskasvanud, vanurid – kõik mängivad, kogu aeg toodetakse uusi mänge,” rääkis Looveer.
Eesti mängudisainerid saab tema sõnul ühe käe sõrmedel kokku lugeda. Tuntuim duo on reklaamiagentuuri Rakett omanikud Asko Künnap ja Priit Isok, kes on koos välja andnud näiteks lauamängud “Mees, kes teadis ussisõnu” ja “Hundimäng”.
Turg kasvab. Brain Games OÜ, endise lauamängupoe Ludo tegevjuht Margus Tapupere ütles, et lauamängud muutuvad Eestis iga aastaga üha menukamaks.
Uusi mänge tuleb Tapupere sõnul turule sageli, ainuüksi Brain Games toob ja kirjastab aastas Eesti turule umbes 10–20 uut lauamängu. Mängudisainerite tase on aga erinev – mitu kohalike autorite mängu on Tapupere sõnul kloonid tuntud mängudest nagu “Monopol”, “Alias” või “Reis ümber maailma”.
Kommentaar
Pungil täis turg on ideedest tühi
Asko Künnap, reklaamiagentuuri Rakett Holding OÜ omanikSiiras rõõm, kui mõni kodumaine lauamäng suudab end välismaal tõestada. Turg on igal pool täis, samas uutest ideedest üllatavalt tühi. Heale raamatule, nutikale e-rakendusele või praktilisele puust punnile on alati turgu – ka toimivale ja vaimukale lauamängule.20 aastat tagasi ei olnud Eestis lauamängudisainereid.10 aastat tagasi näis pilt lubavam, aga endiselt hõre. Nüüd on kasvanud põlvkond noori, kes ei mäletagi lauamängude-eelset aega. Õnneks on leiutatud sünnipäevad, jõulud ja koolid, mis annab põhjuse lauamänge osta.Tegelikult on kõik väga lihtne: mõtle välja hea mäng ja see hakkab müüma. Punnitatud idee vajab suurt investeeringut, nutikas vigur räägib enda eest.