Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Soome laevatehas saab uue hingamise

    Soome Turu laevatehasele ostja leidmisega jääb Soomes alles tuhandeid töökohti ning oluline majandussektor tugevneb.

    Esmaspäeval teatasid Soome riik ja Saksamaa 200aastase traditsiooniga laevaehitusfirma Meyer Werft, et ostavad kahasse ära aastaid kahjumis ­virelenud Turu laevatehase.
    Raskustes tehase omanik on olnud Korea firma STX, mis soomlaste hinnangul pole investeerinud piisavalt tehase tulevikku ning on nüüd ka ise majandusraskustes.
    FB kubiseb õnnitlustest. Suhtlusvõrgustikus Facebook on Soome majandusministri Jan Vapaavuori veebileht täis kiitust ja õnnitlusi.
    “Suurepärane saavutus laevatehase tehinguga,” kiidab ettevõtluskonsultatsioonifirma  Pizztech OY projektijuht Markku Paukkunen valitsuse tööd merenduse ja metallitööstuse allhankijate nimel. “See allhankijate võrk ja nende tulevikuväljavaated on kogu riigile strateegiliselt oluline. Sellised head uudised annavad tulevikuusku!”
    Pikalt raskustes vaevelnud Turu laevatehase kindlam tulevik võib Soome merendussektoris alal hoida 10 000 töökohta, kirjutas tehingust agentuur Bloomberg.
    Soome majandusministeeriumi teatel on Soome valitsus ja Saksa laevaehitaja Meyer Werft sõlminud STX Europe ASiga kokkuleppe, mille järgi Meyer Werft omandab 70% Turu laevatehasest ja Soome riik riikliku investeerimisfirma Teollisuussijoitus kaudu 30%. Pikemas perspektiivis plaanib Soome riik oma osaluse müüa, kuid ajasihti praegu  ei seatud. Tehingu hinda pooled ei avalikustanud.
    Rahasüst ja uued tellimused. Tehinguga kindlustatakse Soome merendus- ja laevaehitussektori säilimine, ütles Vapaavuori pressikonverentsil. “See ei ole päästemissioon. See tehing on tehtud rangelt turu tingimustel ja me usume, et see on ka rahaliselt edukas.”
    Nii Soome valitsus kui ka Saksa laevaehitaja on mõlemad lubanud tehasele märkimisväärset raha­süsti.
    Varem on Soome riik püüdnud raskustes tehast toetada sellega, et ostis ära tehasealuse maa.
    Saksa firma tuleb omanikuks koos uute laevatellimustega. Tellija on TUI Cruises, TUI AG ja Royal Caribbean Cruises ühisfirma, millele Turu tehas on varemgi ehitanud. Üks uutest kruiisilaevadest peaks valmima 2016. ja teine 2017. aastal. Mõlemad on 2500 kajutikohaga alused. Tööjõuvajadus on vähemalt 10 000 inimtööaastat. Tellimuse rahaline väärtus on umbes miljard eurot, millele lisandub optsioon veel kahe sarnase aluse ehitamiseks. Soome riik annab uute laevade ehitamiseks 10 miljonit eurot investeerimistoetust.
    Kaubalaevade ehitamisel on Euroopa laevaehitajad oma odavama tööjõuga Aasia konkurentidele valdavalt alla jäänud, kuid mitte keeruliste kruiisilaevade ehituses. Luksuslikule kruiisilaevale on kõrged kvaliteedinõuded. Eelise võib Soome tehasele anda ka laevade keskkonnanõuete karmistumine.
    “Kagu-Aasia tehaste nõrkus on see, et nad ei ole keskkonnatehnoloogias eesrinnas,” ütles Soome reederite assotsiatsiooni juht Olof Widén Soome päevalehele Helsingin Sanomat.
    Meyer Werft on pikkade traditsioonidega Saksa perefirma, mille praegune juht Bernard Meyer esindab juba kuuendat põlvkonda. Firma, mis valmistab praegu kõrge kvaliteediga kaasaegseid kruiisilaevu, on asutatud aastal 1795, mil 24aastane Beethoven debüteeris pianistina Viinis ning Marseillaise’ist sai Prantsusmaa hümn. Firma 2013. aasta käive oli 1,3 miljardit eurot ja see annab tööd 3100 inimesele.
    Turu tehase ostu peab veel kinnitama Saksamaa konkurentsimet ning tehingu rahastus vajab veel kommertspankadega täpset kokkuleppimist.
    Kindlam tulevikuperspektiiv Turu laevatehasele on hea uudis Soome majandusele, mis pidi hiljuti vastu võtma hoobi Nokia telefonide haru ostnud Microsoftilt. USA hiid teatas, et koondab Soomes 1100 töökohta. Juunis oli töötuse määr Soomes statistikaameti andmeil  9,2% võrreldes 7,8%ga mullu.
     
    Taust
    Kolm suurt laevatehast
    Soomel on kokku kolm suuremat laevaehitustehast: Rauma, Turu ja Helsingi tehas. Soome merendussektoris saab sektori katus­organisatsiooni andmeil tööd 21 000 inimest. Turu tehases on tööl 1800 inimest.
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Vootele Päi: Eesti väike seitsmik võib olla Brüsselis suur kaalukeel
Euroopa lükkab jõulisema käigu sisse. Eesti kas osaleb ja teenib või vaatab ja imetleb, mistõttu eelseisvad eurovalimised on erakordselt tähtsad, kirjutab siseministri nõunik Vootele Päi.
Euroopa lükkab jõulisema käigu sisse. Eesti kas osaleb ja teenib või vaatab ja imetleb, mistõttu eelseisvad eurovalimised on erakordselt tähtsad, kirjutab siseministri nõunik Vootele Päi.
Leedu suurettevõtted odavnesid suure käibega
Suurima käibega olid teisipäeval Leedu ettevõtted, nimelt Ignitis grupė aktsiatega kaubeldi Balti turgudel enim, 345 188 euro eest ning aktsia odavnes seejuures -0,55%.
Suurima käibega olid teisipäeval Leedu ettevõtted, nimelt Ignitis grupė aktsiatega kaubeldi Balti turgudel enim, 345 188 euro eest ning aktsia odavnes seejuures -0,55%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Graafikud: võrdle, kuidas sinu maakonnas ärid hakkama saavad
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Finora Pank värbas Tallinna Sadama tippjuhi
Eesti ettevõtjatele kuuluv Finora Pank värbas panga operatiivjuhiks ja juhatuse liikmeks Hanno Hussari.
Eesti ettevõtjatele kuuluv Finora Pank värbas panga operatiivjuhiks ja juhatuse liikmeks Hanno Hussari.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Volkswagen Golf 50: kuidas Põrnika järeltulijast kujunes hea auto mõõdupuu
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Maardu mõisa müük on nurjunud üheksa aastat, hinda langetati kolmandiku võrra
Maardu mõisa ligi kümme aastat müügis hoidnud Eesti Pank korraldab oksjoni, vähendades alghinda pea kolmandiku võrra.
Maardu mõisa ligi kümme aastat müügis hoidnud Eesti Pank korraldab oksjoni, vähendades alghinda pea kolmandiku võrra.
Leedust paistab Eesti laenuvõtjale rõõmusõnum
Euroopa Keskpank võib tänavu langetada intressimäärasid rohkem kui kolm korda, kirjutab Reuters.
Euroopa Keskpank võib tänavu langetada intressimäärasid rohkem kui kolm korda, kirjutab Reuters.