Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Sports Direct suurendab valikut ja lööb hinnad alla
Sports Directi poe avamine laienevas Ülemiste kaubakeskuses rõõmustab spordikaupade ostjat mitmel moel. Hinnatase on soodne ja valik on suur, vähe sellest: vägagi tõenäoliselt tähendab tihenev konkurents hinnasula tervel spordikaupade turul. Hinnatundlikule Eesti tarbijale sobib see kõik suurepäraselt.
Esmapilgul võib hiljaaegu 60% Sportlandi omanikuks saanud Sports Directi otsus siinsel turul iseenda lapsukese Sportlandi kõrvale jaekaubandusse siseneda tunduda üllatav. Tõsiasi, et Sportland on ennast ikka pidanud ja peab kõrgemat hinda väärt kvaliteetsema kauba müüjaks, kaubamärgile siiski Sports Directi kaisus ja kõrval teab kui pikka eluiga ilmselt ei ennusta.
Küllap teadvustasid Sportlandi eestlastest omanikud Are Altraja ja Anti Kalle seda võimalust endale juba ühiseid ärihuvisid kombates ja leides. Poodide rajamise idee sai avalikuks juba üsna pea pärast ostu-müügilepingu sõlmimist. Sportlandi poe uuenduskuuri tulemuse põhjal selgub eeldatavasti, kui pikaks üleminekuperiood kujuneb.
Konkurentidel on ärevuseks põhjust. Ent põhjust ennast pingutada tekib tublisti juurde kõigil Eesti turul tegutsevatel spordikaupade müüjatel. Näiteks samuti Ülemistes tegutseval Rademaril on põhjust Sports Directi hinnatasemel ja kaubavalikul silm tähelepanelikult peal hoida, aga küllap jälgivad mängu ka monobrändipoed kogu Tallinnas ja mujalgi.
Ülemiste keskuse juhil Guido Pärnitsal on tuline õigus: parem pidada tugevat sisemist konkurentsi pakkuvat tegijat oma katuse all kui lasta tal pesa teha mõnda teise kaubakeskusse, kus ta tõmbab ära ka kõigi teiste poodide kliendid. Sports Direct veab spordihuvilise ostleja suure tõenäosusega Ülemistele, kus juba kohal olles teeb juba käivet ka teistes ostukohtades.
Veebipoena on Sports Direct eesti spordihuvilistele hästi tuntud ning pakutava hinna ja kvaliteedi suhe on hästi teada. Kohe pilli kotti panna pole konkurentidel siiski mõtet: H&Mi tulek pole ju kõiki võistlejaid kohemaid pankrotti saatnud.
Sportlandi kaubamärk ilmselt püsima ei jää. Sportlandi kaubamärgi kadumise perspektiiv võib Altraja ja Kalle tegemistele kaasa elanutele tunduda kahetsetav. Ent pole midagi uut siin päikese all: Hansapanga Swedbankiks teisenemise kogemuse taustal ei peaks brändi eeldatav hääbumine ülearu traagiline tunduma.
Sports Directiga läinud aastal käed löönud 1990. aastatest Eesti ärimaastikul tegutsenud tandem lähtus müügiotsust tehes ärilistest huvidest, mitte emotsioonidest. Briti ühe rikkama miljardäriga käsi lüüa ei õnnestu mitte igal pisikese Eesti ettevõtjal.
Mike Ashley, kelle vara on hinnatud 1,5 miljardile naelale, on isikuna samasugune gigant nagu tema Sports Direct spordikaupade turul maailmas (Suurbritannias on ta suurim). Käibe- ja kasuminumbrid on meie mõistes müstilised: eelmise aasta kasum oli eurodes 315 miljonit (enne maksude tasumist), käive eurodes 3,4 miljardit.
Pealegi on Sportlandi rajajatel alati võimalus algust teha millegi uue, suure ja ägedaga. Elu- ja ärikogemust on aja jooksul kogunenud kuhjaga.