Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    RMK harvendab turgu

    Riigimetsa Majandamise Keskus (RMK) on alates 2008. aastast üha enam karmistanud riigihangete tingimusi, millega on osal ettevõtetel raske sammu pidada. Ettevõtjate sõnul suretab RMK väikeettevõtlust välja, RMK hinnangul on aga tegu paratamatusega.

    Möödunud kevadel võttis Võhma kandi mees Eduard Krillo, Hindriku Talu FIEna metsaraie teenuse pakkuja vastu otsuse, et lõpetab RMKga koostöö. 15 aastat kogemust selja taga, ei suutnud ta enam üha rangemate tingimustega hangetel konkureerida. Krillole tekitas enim raskusi langetustraktorite ehk harvesteride vanus, mida hakati hindama aastate, mitte töötundide järgi – kui masin on viis aastat vana, aga töötunde teinud kahe aasta jagu, siis sellega RMK hangetele asja ei ole. “RMK tahab enda elu võimalikult lihtsaks ja väikeettevõtjatele raskeks teha,” sõnas Krillo.
    RMK on ülekaalukalt turu suurim töödetellija, näiteks mullu maksis keskus puiduvarumistööde eest 37 miljonit eurot. Hanketingimused on aga samm-sammult karmimaks läinud 2008. aastast. Suurima muutuse on masina vanusepiirangute kõrval teinud raiemahu nõue, mis on varasemast keskmiselt 3500 tihumeetrit kuus kasvanud 5000 tihumeetrini. RMK metsamajanduse osakonna juhi Rainer Laigu sõnul suureneb raiemahu nõue ka edaspidi. Mida suuremat kuumahtu nõutakse, seda väiksemaks läheb ka harvesteride lubatud vanus. Lisaks peab masinatel peal olema kaasaegne ja pidevalt uuenev nutitehnoloogia.
    RMK hangetel võidetud lepingud kestavad reeglina viis aastat. Seega ei jäägi ettevõttel, kes hankeid ei võida, üle muud, kui suunata tähelepanu erametsa poole. Erametsas tegutsemisel on aga omad probleemid – tööotsad on tihtipeale lühemad, langetuspiirkonnad ei asu ühes kohas, tööots võib paikneda kodukandist kaugel, ja kunagi pole garantiid, et töötasud õigel ajal või üleüldse kätte saab. Seega kui Krillo enam möödunud kevadel riigihankel konkurentsis ei püsinud, tuli kogu ettevõtte senine tegevus ümber kujundada. Selleks pidi ta langetustraktori maha müüma. “Enam-vähem tuleb ots-otsaga kokku, midagi head küll hetkel pole,” ütles  ta, lisades, et peamiselt teenib ta nüüd elatist küttepuude tegemisega.
    Tingimused toovad lisakulu
    RMK-le töid tegev Valgamaa ettevõtte Tarmo Logging OÜ omanik Tarmo Ellamik märkis, et karmid tingimused on eelkõige just lageraie hangetel. Tema sõnul pole ranged tingimused kohati täielikult põhjendatud. Näiteks tekitab tema sõnul küsimusi pangagarantii nõue. Selle järgi peab ettevõte hanke võitmisel saama pangast garantiikirja – pank hindab ettevõtte finantstugevust ning otsustab, kas annab talle nõutava garantii või mitte. RMK andmetel on garantiinõuded tavaliselt 10 000–20 000 ­eurot. ­Garantii on ettevõttele justkui laenuks ja RMK-le kindlustundeks, et kui töövõtja lepingut täita ei suuda, ei pea RMK sellega seonduvaid kahjusid ja kulutusi oma taskust kinni maksma.
    Olgugi et ettevõtted, kes hankeid ei võida, ei pea pankadelt garantiikirja saama, teeb see Ellamiku sõnul asjaajamise nii tüütumaks kui ka kulukamaks. Aktiva Metsa omanik Aivar Luik märkis, et garantiikirja saamine on reeglina ettevõttele ülearune kulu, sest pärast reegli kehtestamist 2009. aastal pole RMK garantiid kasutama pidanud.
    Ent garantiisnõudel on ka üks eelis. Nimelt on Ellamiku sõnul need, kes suudavad garantii pangast saada, paremas olukorras ainuüksi sellepärast, et konkureerivaid ettevõtjaid on vähem. Seitse aastat RMKga koostööd teinud Ellamiku sõnul on uutel ettevõtetel praeguste hanketingimustega oluliselt keerulisem turule tulla kui varem. Aastased raiemahu nõuded  on kasvanud samm-sammult nii suureks, et Ellamiku sõnul jäävad need osadele ettevõtetele ületamatuks. Kui hankeid ei võida, jääb ka nõutud raiemahtude täitmine raskemaks ülesandeks.
    RMK: turu loomulik käik
    RMK metsamajanduse osakonna juhi Rainer Laigu sõnul on ettevõtjate mure arusaadav. “Muidugi on kahju, kui 14 aastat hea töövõtja olnud ettevõte on RMKst loobunud või sunnitud loobuma, aga me peame hankeid tegema ja alati on keegi, kes jääb tööst ilma,” rääkis ta. Ettevõtjate väide, et RMK eelistab väiksematele ettevõtetele suuremaid, ei vasta Laigu sõnul tõele.
    Nimelt kui võtta aluseks Eesti Väike- ja Keskmiste Ettevõtete Assotsiatsiooni  (EVEA) tõlgenduse väikeettevõtetest, siis liigituvad nende alla kõik ettevõtted, kus on vähem kui 50 töötajat. Laigu sõnul Eestis rohkemate töötajatega puiduvarumisettevõtteid naljalt ei leiagi. Kui aga võtta aluseks masinapargi suuruse – väikeettevõtetele kuuluvat 1–2 harvesteri ja suurematele vähemalt 3–4 – on RMK töövõtjate seast 75% väikeettevõtted.
    Laigu märkis, et praeguseks 800-lt 1100 tihumeetrini kuus kasvanud harvendusraie mahu nõue kasvab tõenäoliselt ka edaspidi. Lageraies on maht kasvanud 1000 tihumeetri võrra kuus ning needki võiksid kasvada. Laigu tõi näite, et RMK-l endal on langetusmasinaid, mis raiuvad koguni 7000 tihumeetrit kuus. “Kui teha aastas kümme kuud rohkem tihumeetreid kuus, jäävad ka püsikulud väiksemaks,” selgitas Laigu. Kulutusi aitab madalamal hoida see, et RMKs tehakse reeglina suuremahulisi raieid ühes piirkonnas. Nii saavat ainuüksi masinate treileriveo pealt kokku hoida.
    RMK elu lihtsamaks
    Et harvesterid ei tohi lageraies olla vanemad kui viis aastat, on Laigu sõnul kehtestaud seepärast, et uuemate masinatega on töö tegemine tõhusam ja muretum. Ta möönis, et siiski, et nii on ka RMK-l mugavam, sest ta ei suudaks iga masina töövõimekust eraldi hinnata.
    Laigu selgitusel on garantiinõue vajalik kahel põhjusel. Nimelt pole RMK-l õigust ettevõtteid põhjalikult finantsiliselt uurida. Garantii küsimisel teeb selle töö ära pank, kes hindab ettevõtte jätkusuutlikkust ja tugevust, vastasel korral tagatist välja ei anta. Teiseks annab garantii kindlustunde, et lepingu mitte täitmisel ei jää RMK kahjumisse, vaid saab garantiiraha eest uue töövõtja palgata. Laigu lisas, et mõistagi küsivad ka pangad osutatud teenuse eest ettevõtjatelt raha, ent lisakulutusi see ettevõtjatele sellegi poolest ei too – kulutused lisatakse hinnale, mille RMK hiljem kinni maksab.
    Laigu märkis, et karmimaks muutunud hanketingimused on muutnud RMK ja nende partnerite koostöö ja töökorralduse mugavamaks ja tõhusamaks. Tootlikkus on parem, partneritele pakutakse tööd pikaks ajaks ja suures mahus. Kui masin on uus ja suudab rohkem tööd teha, siis püsikulud ettevõtjale väiksemad. Kui ettevõttel kulud väiksemad, suudab ta RMK-le pakkuda teenust odavamalt. Lisaks on RMK-l kindlus, et raielangid on raiutud õigeaegselt ja kvaliteetselt ning puit jõuab klientidele määratud ajal. “Peaks olema win-win olukord mõlemale. Meie oleme küll õnnelikud praegu, loodetavasti meie töövõtjad ka,” ütles ta.
    Riigihanked moonutavad turgu
    Peale metsatööstuse mõjutavad riigihanked ulatuslikult ka teisi valdkondi.  Ainuüksi politsei- ja piirivalveametil (PPA) on riigihangete kaudu umbes 2500 aktiivset koostöölepingut erinevate kaupade ostmiseks või teenuste tellimiseks. Suuremahulisimaid hankeid tehakse sõiduautode rentimiseks. Vahel isegi sadade sõiduautode soetamiseks korraldatavatel hangetel on autoturule suur osakaal.
    Wiru Auto tegevjuhi Rainer Lille sõnul  pingutavad kõik ­automüüjad, et saada endale RMK, Eesti Posti, PPA ja muude riigiga seotud asutuste hanked. “Kui ühe automüüja müük on kuus keskmiselt sada autot ja tänu riigihankele kasvab see veel sama palju, on tulemus ju vägagi märkimisväärne,” rääkis ta.
    Lille sõnul on Wiru Auto väiksem ettevõte, kes osaleb viimasel ajal riigihangetes harva. Peamiseks põhjuseks, et enamik hangetel otsitakse liisinguautot, mitte autot ennast. Neis peab aga osalema koos finantseerijaga, mis teeb hangetel osalemise keerulisemaks.
    “See on topelt töö – esmalt tee ennast liisingufirmale atraktiivseks ja seejärel pakkujale,” ütles Lille. Tema sõnul on sellises riigihankesüsteemis kergem löögile saada suurematel ettevõtetel – lisaks parematele võimalustele hinnaga mängida on neil tööl ka piisavalt personali, et aeganõudvatel hangetel osaleda.
    2011. aastal  võitis Wiru Auto ja Autospirit Tartu OÜ ühispakkumus RMK autohanke 40-le maasturile. Wiru Autole tähendas ühe hankega müüdud 23 maasturit suurt mõju, sest tänu sellele suudeti langusaastal säilitada eelneva aastaga sama tase. 
    PPA peadirektori asetäitja varade alal Tauno Tuisk selgitas, et PPA sõidukipargis on kokku umbes 1100 masinat, mille keskmine vanus on 8 aastat. “Aritmeetiliselt tähendab see, et me vahetame igal aastal keskmiselt välja 138 sõidukit. Samas võib see aga olla erinev,” märkis ta. “Eestis võetakse aastas arvele umbes 20000 uut mootorsõidukit ja PPA osakaal sellest on  0,7%.”
    Ehitajad sõltuvad riigihangetest
    Ehitusettevõtte Lemminkäinen Eesti ASi juht Sven Pertensi sõnul ei vea ehitussektor, eriti infra- ja teedeehitus, ilma riikliku töötellimuseta kuidagi välja – nendes sektorites ulatub riigihangete kaudu tehtavate tööde osakaal vähemalt 80%ni.
    Kuna riigi tellimuste maht on oluliselt vähenenud, on ehitusettevõtete tihe rebimine riigihangetel terav. “Ei ole ka näha, et asi paraneks, ja ettevõtted on närvilised,” rääkis Pertens. Seetõttu on ka hindu märgatavalt alla lastud ja riigihangete pakkumised kõiguvad null-protsendilise kasumi lähedal. “Olukord on suhteliselt raske,” ütles ta.
    Pertensi sõnul on viimasel ajal vähem märgata tööandja ­eelistust mõnele kindlale ehitusettevõttele. Küll aga tekib osas kvaliteedinõuetes küsimus, kas tegu on üldse täidetavate tingimustega. Tema arvates pole mõistagi õige, et iga ettevõte hankes kvalifitseeruks, kuid tööandjad peaksid põhjalikumalt läbi mõtlema, kas iga esitatud nõue on ka praktikas teostatav.
    “On olnud juhuseid, kus hankes esitatud kvaliteedinõudeid pole varem isegi meie lähiriikides täitma pidanud,” ütles ta. Pertens lisas, et kuigi Eestis võidab reeglina hanke odavaim pakkumine, ei pruugi see alati ka majanduslikult kõige soodsam olla.
     ________________________________________________________________
    Tasub teada: Muret tekitavad hanketingimused
    Raiemahu nõue on aastatega kasvanud harvendusraiel keskmiselt 800st 1100ni ja lageraidel 4000st 5000ni.Langetustraktor ehk harvester ei tohi lageraies olla vanem kui viis aastat. Kui raiemahtu nõutakse näiteks 7000 tihumeetrit kuus, on masina lubatud vanus 3 aastat. Harvendusraides on masina lubatud  vanuseks seitse aastat.Harvesterid peavad olema varustatud rahvusvahelistele standarditele vastava tarkvaraga.Hanke võitja peab pangalt taotlema garantii, mis on tavaliselt harvendusraides 10 000 ja lageraides 20 000 eurot ühe harvester-forvarder keti kohta.Garantiikiri peab olemas olema hiljemalt kaks nädalat enne lepingus näidatud teenuste alustamise tähtaega. Garantiikirja puudumise korral on RMKl õigus leping tühistada.RMKl on õigus masinaid kontrollida kaks nädalat enne tööde alustamist. Kui masinad ei vasta nõuetele, on RMK-l õigus leping tühistada.
    Allikas: RMK
    Autor: Eliisa Matsalu, Harry Tuul
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Tesla halbadele tulemusele vaatamata lõpetasid USA indeksid tugevalt rohelises
Wall Street lõpetas teisipäevase kauplemispäeva üle ootuste tugevalt: S&P 500 tõusis +1,20%, Dow 30 kerkis +0,69% ning Nasdaq edenes +1,59%. USA turge vedasid tehnoloogiasektori aktsiad, millele keskendunud investorid valmistuvad „maagilise tehnoloogiaseitsmiku” tulemusteks ning ei lasknud end kohutada Teslast, kellelt oligi oodata halbu kvartalinumbried.
Wall Street lõpetas teisipäevase kauplemispäeva üle ootuste tugevalt: S&P 500 tõusis +1,20%, Dow 30 kerkis +0,69% ning Nasdaq edenes +1,59%. USA turge vedasid tehnoloogiasektori aktsiad, millele keskendunud investorid valmistuvad „maagilise tehnoloogiaseitsmiku” tulemusteks ning ei lasknud end kohutada Teslast, kellelt oligi oodata halbu kvartalinumbried.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.