Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Puhkepäev. Lavastus kaasaegse tantsu kullafondist
“See on Anne Teresa De Keersmaekeri läbilöögilavastus,” ütles Augusti TantsuFestivali kuraator Priit Raud homme ja ülehomme etenduva tantsulavastuse kohta.
“Ta on kindlasti kõige tuntum ja tunnustatum elav koreograaf. Tema Eestisse tulek on märgiline,” iseloomustas Raud kuulsa belglanna positsiooni tantsumaailmas. Selleks, et elavat legendi Tallinnasse saada, tuli festivali korraldajatel teha neli aastat tööd.
Keersmaeker tantsib ka ise lavastuses kaasa ja kohtub pärast laupäevast etendust saalis publikuga, vestlust juhib siis teatrikriitik Ott Karulin. Esitatava lavastuse pealkiri on “Fase, Four Movements to the Music of Steve Reich” – ehk nagu pealkirjast näha, põhineb see ameerika helilooja Steve Reichi minimalistlikul muusikal.
1980ndate tagasitulek. Lavale jõudis antud lavastus juba 1982. aastal. Sel ajal hakkaski kaasaegne tants populaarsust koguma. “80ndatel taheti tantsu võtta muusika kirjeldajana. Keersmaeker oligi üks nendest, kes seda tegi. Ta sai kuulsaks seepärast, et järsku hakkasid kaasaegse tantsu etendused sobima tavalisele, ilma igasuguse ettevalmistuseta vaatajale. Täpselt nii, nagu ka Reichi ning miks mitte ka Arvo Pärdi muusika. New Yorgis oli siis ja on ka praegu popp minimalism ning Keersmaeker sattus sellesse hoovusesse,” selgitas Raud tema tippu jõudmise lugu.
“Toimus kummaline asi, et kõrgele tõstetud maailm tuli tagasi tavavaataja juurde,” täiendas ta. “Fase” oli toona ja on ka nüüd nagu Reichi muusika – minimalistlik, rütmiline ja kordustel põhinev.
Liigutuse ja muusika ühtsus. “On loomulikult kaasaegse tantsu koreograafe, kelle töid vaatama minnes peaks olema eelteadmisi, kuid kindlasti ei kuulu Keersmaeker ja “Fase” nende hulka,” sõnas Raud ja toonitas, et lavastus sobib kenasti kaasaegse tantsuga lähema tutvuse sobitamiseks.
Lavastuse tuum on esteetikas, puhta liigutuse ja muusika ühtsuse ilus. “Mida ei tasu lavastusest otsima hakata, on suur lugu. Kuigi samas igaüks võib selle leida ja selles pole midagi valet,“ kirjeldas Raud lavastuse asetumist tänasele etenduskunstide maastikule.
Kuigi “Fase” on väga kaugel improvisatsioonist, siis huvitaval kombel hakkas Keersmaeker oma töödes improvisatsiooni kasutama 2000ndate alguses. Kuhu ta on oma stiiliga nüüd jõudnud, näeb Tallinnas aga juba järgmise aasta augustis.
Tants
“Fase, Four Movements to the Music of Steve Reich”
Koreograaf: Anne Teresa De KeersmaekerTantsivad: Anne Teresa De Keersmaeker, Tale DolvenPiletid: 15–25 eurotKavas: 30.08 kl 20 ja 31.08 kl 18 Tallinnas teatris NO99
www.tantsufestival.ee