Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Logistika. Vedajatele luuakse paberivaba maailm

    Paberivaba piiriületus hoiaks kokku 10% auto­vedajate kontorikuludest. Teadlased Tallinna Ülikoolist ja Eesti Rahvusvaheliste Autovedajate ­Assotsiatsioonist (ERAA) plaanivad oktoobriks paberivaba piiriületuse prototüübi valmis saada.

    Töö paberivaba piiriületuse projektiga käib juba tükk aega ja üks suur eesmärk on, et veonduses muutuks kõik paberivabaks, ütles ERAA TIR osakonna juhataja Lauri Lusti. “Et ei peaks väisama erinevaid kontoreid, et mingeid dokumente saada, et kõike saaks teha töölaua tagant,” kirjeldas Lusti.
    Tema sõnul luuakse ka andmebaasid, kus dokumente säilitada. “Ettevõtted ei pea enam ise arhiveerima. Kõik see on kokkuhoid. Eeldame, et veofirma kontorikuludest suudame kindlasti 10% ­kokku hoida,” lausus ta.
    Autovedajatel on lootust, et uus lahendus aitab kokku hoida töötajate tööaega kaks-kolm korda nii autoveo dokumentide ettevalmistamisel kui ka veoki piiriületusel, lausus Tallinna Ülikooli informaatika instituudi haridustehnoloogia keskuse juht Mart Laanpere.
    Projekti teine suur eesmärk on muuta autojuhi töö võimalikult lihtsaks. Lusti sõnul on projekti järgi igal autojuhil nutitelefon, kus avanevad kõik temale vajalikud dokumendid, kusjuures autojuht ei vastuta dokumentide vigade eest. “Vastutab see, kes selle dokumendi sinna telefoni pani,” selgitas Lusti.
    Kokkuhoiukohti on veelgi. Lusti sõnul võidaks paberivabast piiriületusest ka riik, kuna tollis väheneb vajadus tööjõu järele – osa asju hakkab toimima automaatselt. Ainus takistus on praegu see, et töötavat tehnilist lahendust ei ole, on vaid tehnoloogiad, mille põhjal lahendus luua. Tehnika valmimiseni kulub Lusti kinnitusel vähemalt kuu.
    Paberivaba piiriületuse loomiseks valis ERAA partneriks Tallinna Ülikooli teadlased, koostööd tehakse ülikooli teadmussiirde keskuse kaudu. ­Keset suve andsid ülikooli teadlased välja pressiteate ja panid tarkvarale nime – MobiCarnet.
    “MobiCarneti eesmärk on luua võimalus paberi­vabaks transiitveoks, kus transiidiks vajalikud dokumendid kinnitatakse digitaalselt ning kaubakoorem ja veokijuht on sõidu ajal ­GPSi-põhise järelevalve all. Kaubakoormad ja nende liikumine muutub reaalajas jälgitavaks ja kontrollitavaks, mis hoiab ära andmetega manipuleerimise,” ütles MobiCarneti tarkvarakirjelduse loomise projektijuht, Tallinna Ülikooli informaatika instituudi haridustehnoloogia keskuse teadur ­Vladimir Tomberg.
    “MobiCarnetiga saab teavitusi veoki haagise eraldumise, veoki­juhi mobiili ning veoki asu­koha erinevuste kohta sõidu ajal. Juhi privaatsuse tagamiseks töötab mobiilijälgimine ainult juhul, kui veoki digitaalne sõidumeerik töötab. Teekonda saavad jälgida kaubasaatjad, tellijad ja tolliametnikud nuti­telefonide kaudu,” ütles Tomberg.
    Kõige selle loomiseks sai Tallinna Ülikooli teadlastel valmis MobiCarneti tehnoloogiaplatvormide ülevaade – 86 punktist koosnev tarkvaranõuete spetsifikatsioon, mille põhjal peab oktoobriks valmima tarkvara prototüüp.
    Laanpere kirjeldusel on eesmärk luua keskne veebiteenus, mis suudaks suhelda maksu- ja tolli­ameti, ARKi, tollilao, ekspediitorite-logistikafirmade, IRU TIR-EPD, ERAA andmebaasidega ja teiste seonduvate infosüsteemidega. Veose omanikule peab tekkima võimalus seirata veose liikumist arvutist või mobiilist.
    Laanpere hinnangul läheb lahendus maksma seitsmekohalise arvu eurosid. ERAA on teatanud, et projekt maksab 2 miljonit eurot. See on siiski kümneid kordi odavam kui analoogid, on kinnitanud ERAA tehniline konsultant Vladimir ­Molashevski.
    Autovedajate kulud minimaalsed. Autovedajale ei tohiks paberivaba piiriületuse kasutuselevõtt tähendada erilisi kulusid, kinnitas Laanpere. “Kuna MobiCarNet lahenduse tellija, omanik ja teenusepakkuja on ERAA, on selle teenuse hinnakujundus nende ülesanne,” nentis ta.
    MobiCarNeti kasutamiseks on veokijuhil vaja paigaldada nutitelefoni mobiilirakendus. Ülikooli vaatenurgast oleks mõistlik mobiili­rakendus tasuta anda, küsides raha kas reisi- või kuumaksupõhiselt serveriteenuse kasutamise eest, arutles Laanpere. Veoseplommide asendamine elektroonilistega on odav, ka nutitelefonide hind kahaneb kiiresti. “Investeeringuid peaksid tegema eelkõige ERAA ja ekspediitorid/logistikafirmad,” leidis Laanpere.
    Lusti kinnitusel ei tohiks uus lahendus tekitada vajadust uue tehnika järele. Paberivaba piiriületuse süsteem peab põhinema nutitelefonil ja töötama kõikides operatsioonisüsteemides, kinnitas Lusti. “Me ei taha kellelegi lisakulutusi,” lausus ta.
    Lusti lisas, et mingil hetkel võib tekkida vaid vajadus vahetada nutitelefonis SIM-kaart. See aga sõltub teenuste hulgast, mida lahendusse tehakse. “Praegu on piiriületusel neli-viis põhidokumenti. Meie eesmärk on, et saaksime piiriületuse täielikult automatiseerida – nagu Saaremaa praamile sõitmine kui sul: on mobiiltelefonist näidata kood, siis tõkkepuu tõuseb,” võttis Lusti kokku paberi­vaba piiriületuse projekti sisu.
    Mõju veosekindlustuse hindadele vajab tõestamist
    Paberivaba piiriületus võib veosekindlustuse hinnad alla tuua, arvab rahvusvaheliste autovedajate assotsiatsioon. Kindlustusfirma RSA aga pole Mobi­CarNeti mõjus veosekindlustuse hindadele kindel.
    ERAA tehnilise konsultandi Vladimir Molashevski väitel lubab paberivaba piiriületuse lahendus muuta transiitkoorma kindlustamise odavamaks, sest kauba ning veoki täpne marsruut, kiirus ja võimalikud kõrvalekalded kindlustuspoliisi tingimustest muutuvad kindlustaja jaoks läbipaistvamaks.
    RSA Balti riikide veosekindlustuse riskijuhi Ilmar Vissaku kinnitusel uus lahendus automaatselt kindlustuse hinda ei muuda.
    Väiksem kahjuvõimalus. Vissaku sõnul võib igasugune lahendus, mis muudab transpordi infrastruktuuri paremaks, vähendada kindlustuse hinda, juhul kui lahenduse rakendamine vähendab kahjusust. “Praegu me ei tea, kas ja kui palju MobiCarNet tegelikku kahjusust vähendab,” ütles ta.
    MobiCarNeti mõju ei erine tema hinnangul muudest transporti mõjutavatest arengutest –on see siis teede olukorra paranemine või veokite parklate arvu suurenemine. Juba praegu suudab suur osa transpordifirmasid oma koormate liikumist üsna täpselt jälgida.
    Kindlustuse hinda mõjutab tema sõnul kõige otsesemalt ikkagi kahjusus.
    “Kui mõni kindlustusselts ütleb, et MobiCarNet vähendab hinda 5%, on tegemist turundusega, millel tegeliku (oma)hinna kujunemisega suurt pistmist ei ole. Pikemas perspektiivis on tegemist teretulnud arendusega ja loodetavasti avaldab see mõju transpordiettevõtte kulude vähendamisele.”
    Transiitkoorma kindlustamise hinda mõjutavad kaupade transportimisega seotud küsimused – millist kaupa veetakse, kuhu veetakse ja kuidas veetakse, milline on kindlustussumma ja milline on omavastutus.
    Hind sõltub vedaja tasemest. “Kui räägime vedaja vastutuskindlustusest, siis transpordifirma töökultuur, tööprotsesside korraldus ja standardiseeritus on üks osa hinna kujunemisel,” märkis Vissak.
    See tähendab, et kui üks vedaja veab samu kaupu samas regioonis samamoodi, siis hind võib erineda, kuna ühe firma tööprotsessid on teisest erinevalt korraldatud.
    Igasuguste tehniliste lahenduste kasutamine (nt GPS-süsteemide kasutamine) on üks osa firma tööprotsessidest ja seega teoreetiliselt mõjutab hinda. Kui suures osas erinevad tegurid hinda mõjutavad, on kindlasti väga erinev ja sõltub kindlustusseltsi riskihindamise korraldusest ja -poliitikast, selgitas Vissak.
    Eestlaste nutikus võib jõuda ka piiri taha
    Eestlaste paberivaba piiriületuse vastu tuntakse huvi ka välismaal.
    Venemaa loodepiirkonna tolli juhtkond on uuest piiriületuse lahendusest väga huvitatud, ütles Eesti Rahvus­vaheliste Autovedajate Assotsiatsiooni (ERAA) TIR osakonna juhataja Lauri ­Lusti. Tema sõnul on Venemaal juba üsna hea elektrooniline andmevahetussüsteem ja neil oleks eestlaste lahendust lihtne kasutusele võtta.
    Projektist on räägitud ka soomlastega. “Teeme prototüübi valmis ja lähme näitame neile.”
    Eelmine ERAA vedamisel valminud uuenduslik projekt, elektrooniline piirijärjekord, on jõudnud mitmesse välisriiki – süsteemi haldava OÜ GoSwift juhi Hannes Plinte andmetel ­Venemaale ja Leetu ning varsti ka Soome. Eestis, Leedus ja Soomes kasutab süsteemi üle 3000 sõiduki päevas ja kokku­hoid ulatub Plinte sõnul miljonitesse ­eurodesse aastas.
    Aasta pärast elektroonilise piirijärjekorra süsteemi käivitumist räägiti, et ainuüksi Eesti auto­transpordifirmad hoiavad aastas kokku 4 miljonit ­eurot. Süsteem läks hinnanguliselt maksma 300 000 eurot.
     
    Mis on mis
    Paberivaba piiri­ületus MobiCarnet
    Eesmärk on luua keskne veebiteenus, mis suudab suhelda maksu- ja tolliameti, ARKi, tollilao, ekspediitorite-logistikafirmade, IRU TIR-EPD, ERAA andmebaaside jt seonduvate infosüsteemidega. Elektrooniline veoseplomm ja veoki GPS-jälgimine kiirendab kontrolli tollilaos ja piiril.Vajalikud dokumendid kinnitatakse digitaalselt.Sõidu ajal on kaubakoorem ja veokijuht GPS-põhise järelevalve all. Reaalajas kontrollitavus hoiab ära andmetega manipuleerimise.Uued võimalused: saada teavitusi veoki haagise eraldumise, veokijuhi mobiili ning veoki asukoha erinevuste kohta sõidu ajal. Kasutamine: veokijuht mobiiltelefoni kaudu, veose liikumist saab omanik jälgida arvutist või mobiilist, kaubasaatjad, tellijad ja tolliametnikud nutitelefonide kaudu.Juhi privaatsus: rakendus töötab siis, kui veoki digitaalne sõidumeetrik töötab.
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Netflix sai miljoneid kliente juurde, kuid aktsia langes ikka
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Tugev dollar paneb Eesti firmadele põntsu, mõne taskud täidab aga miljonitega
Euro suhtes üha kallinev USA dollar Eesti majandusele midagi rõõmustavat ei tähenda: inflatsioon saab hoogu juurde, võitjaks käputäis ettevõtteid.
Euro suhtes üha kallinev USA dollar Eesti majandusele midagi rõõmustavat ei tähenda: inflatsioon saab hoogu juurde, võitjaks käputäis ettevõtteid.