Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Autotööstuse lihvimata teemant
Autodele turvatehnoloogiat tootev Mobileye on justkui lihvimata teemant, mida investorid tulevikusära adudes ahnelt taga ajavad.
Mobileye tegi selle suve ühe kuumima tehnoloogiaettevõtte IPO. New Yorgi börsil aktsiad noteerinud firma kaasas augustis 890 miljonit dollarit. Sellist summat pole ükski Iisraeli firma varem kaasanud.
Analüütikud näevad, et firma aktiivne turvatehnoloogia on autotööstuses uus suur jõud. Üks analüütik läks koguni nii kaugele, et nimetas firma aktsia autotööstuse “iPhone’i hetkeks”. Kuid aktsia kõva tõus on tekitanud ka mure liiga kõrge hinnastamise pärast.
Firma toodab tehnoloogiat, mis aitab vältida autoõnnetusi ning võib omada olulist rolli isesõitvate autode arenduses. Nende arendatavad tarkvara algoritmid lubavad visuaalselt kindlaks teha ohte – teised autod, jalakäijad, loomad. Lisaks suudab see tehnoloogia tuvastada liiklusmärke ja foore.
Ahvatlev tulevik. Mobileye on praeguseks sõlminud koostöölepingud mitme autotootjaga – General Motorsi, Volvo ja BMWga, kes juba kasutavad firma tehnoloogiat. Kuid investoritele on kõige erutavam praegu võimalus, et Mobileye lööb käed Teslaga, mille tegevjuht Elon Musk on avalikult rääkinud ideest luua isesõitev auto.
“Mobileye on unikaalne võimalus investeerida turu liidrisse sektoris, mis on plahvatusliku kasvu äärel,” kirjutasid RBC analüütikud värskes analüüsis. Nende hinnangul on Mobileye isesõitvate autode ja ADASi (arenenud sõitja abisüsteem) puhul sama, mis oli Windows ja Intel arvutitööstuses. Kui isesõitvad autod on praegu veel tulevikumuusika, siis Mobileye tehnoloogia paneb firma järgnevaks viieks aastaks väga heasse positsiooni.
Analüütikute lemmik. Arenenud turgudel muutuvad ADAS-tehnoloogiad peagi põhimõtteliselt kohustuslikeks. Näiteks alates sellest aastast peab autol olema aktiivne turvavarustus, et saada Euro NCAPi testidel viis tärni. Need nõudmised karmistuvad progresseeruvalt ja juba 2017. aastal peab olema autol jalakäijate vältimiseks mõeldud automaatne pidurdussüsteem, et lunastada viis tärni. Nelja tärni saamiseks peab olema autol baas-aktiivturvavarustus, millega sel aastal saab veel viis tärni. Seega saab ilma ADASita auto aastal 2017 parimal juhul 3 tärni.
“Me usume, et alla nelja tärniga autosid on 2017. aastal pea võimatu müüa, mille tulemusel muudab Euro NCAPi turvareiting ADASi põhimõtteliselt kohustuslikuks,” ütles Morgan Stanley analüütik Ravi Shanker oma värskeimas analüüsis. Praegu on Euroopas müüdavatest autodest 90%-l Euro NCAPi nelja või viie tärni reiting. Lisaks Euroopale viib sarnaseid standardeid sisse ka USA, Jaapan, Hiina, Lõuna-Korea ja teised. Kõik see on muutnud analüütikud Iisraeli firma suhtes väga optimistlikuks.
RBC nimetab ADASi ja isesõitvaid autosid megatrendiks, mis toob firmale kaasa hüperkasvu. RBC analüütikute hinnangul kasvab Mobileye käive kümnendi lõpuni ligi 50% aastas ning firma on ainus “kindel võimalus” investeerida ADASi ja isesõitvate autode tehnoloogiasse.
Citigroupi analüütik Itay Michaeli alustas Mobileye aktsia katmist ostusoovitusega ja 48dollarilise hinnasihiga. Tema sõnul on Mobileye autotööstuse “iPhone’i moment”, kus aktiivne turvavarustus lisandub passiivsetele, nagu turvavööd ja õhupadjad.
Peidus riskid. Kuid Mobileye ei ole täiesti riskivaba investeering, sest ka nende tegevusele nähakse takistusi. Üheks selliseks on autotööstuse uue tehnoloogia kasutuselevõtu kiirus.
Bairdi analüütiku David Leikeri sõnul võivad paljud investorid autotööstuse kiirust uute tehnoloogiate omaksvõtmisel üle hinnata. Morgan Stanley analüütik Shanker toob ka välja, et tegelikult keegi otseselt ADASi ei vaja. “See tehnoloogia võib lahe olla, aga hea autojuht ei pruugi kunagi sellist tehnoloogiat vajada, sest ta ei pane ennast sellistesse olukordadesse. Tarbijatel võib olla raske õigustada 500–1500 lisadollari kulutamist, tunnistades, et nad on halvad autojuhid,” märgib Shanker.
Teiselt poolt aga ütleb Citigroupi analüütik Michaeli, et tarbijaid võib just selline tehnoloogia ligi meelitada, sest autokindlustuse määrad tõusevad ja aktiivne turvavarustus võib aidata seda alandada.
Üldiselt ongi analüütikud sellest Iisraeli firmast kiidulaulu laulmas ning Mobileye säraval tulevikuteel ei paista lamavaid politseinikke olevat. Isegi kui on, siis loodetavasti on neil ka nende ennetamiseks mingisugune algoritm välja töötatud.