Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Autotööstuse lihvimata teemant

    Autodele turvatehnoloogiat tootev Mobileye on justkui lihvimata teemant, mida investorid tulevikusära adudes ahnelt taga ajavad.

    Mobileye tegi selle suve ühe kuumima tehnoloogiaettevõtte IPO. New Yorgi börsil aktsiad noteerinud firma kaasas augustis 890 miljonit dollarit. Sellist summat pole ükski Iisraeli firma varem kaasanud.
    Analüütikud näevad, et firma aktiivne turvatehnoloogia on autotööstuses uus suur jõud. Üks analüütik läks koguni nii kaugele, et nimetas firma aktsia autotööstuse “iPhone’i hetkeks”. Kuid aktsia kõva tõus on tekitanud ka mure liiga kõrge hinnastamise pärast.
    Firma toodab tehnoloogiat, mis aitab vältida autoõnnetusi ning võib omada olulist rolli isesõitvate autode arenduses. Nende arendatavad tarkvara algoritmid lubavad visuaalselt kindlaks teha ohte – teised autod, jalakäijad, loomad. Lisaks suudab see tehnoloogia tuvastada liiklusmärke ja foore.
    Ahvatlev tulevik. Mobileye on praeguseks sõlminud koostöölepingud mitme autotootjaga – General Motorsi, Volvo ja BMWga, kes juba kasutavad firma tehnoloogiat. Kuid investoritele on kõige erutavam praegu võimalus, et Mobileye lööb käed Teslaga, mille tegevjuht Elon Musk on avalikult rääkinud ideest luua isesõitev auto.
    “Mobileye on unikaalne võimalus investeerida turu liidrisse sektoris, mis on plahvatusliku kasvu äärel,” kirjutasid RBC analüütikud värskes analüüsis. Nende hinnangul on Mobileye isesõitvate autode ja ADASi (arenenud sõitja abisüsteem) puhul sama, mis oli Windows ja Intel arvutitööstuses. Kui isesõitvad autod on praegu veel tulevikumuusika, siis Mobileye tehnoloogia paneb firma järgnevaks viieks aastaks väga heasse positsiooni.
    Analüütikute lemmik. Arenenud turgudel muutuvad ADAS-tehnoloogiad peagi põhimõtteliselt kohustuslikeks. Näiteks alates sellest aastast peab autol olema aktiivne turvavarustus, et saada ­Euro NCAPi testidel viis tärni. Need nõudmised karmistuvad progresseeruvalt ja juba 2017. aastal peab olema autol jalakäijate vältimiseks mõeldud automaatne pidurdussüsteem, et lunastada viis tärni. Nelja tärni saamiseks peab olema autol baas-aktiivturvavarustus, millega sel aastal saab veel viis tärni. Seega saab ilma ADASita auto aastal 2017 parimal juhul 3 tärni.
    “Me usume, et alla nelja tärniga autosid on 2017. aastal pea võimatu müüa, mille tulemusel muudab Euro NCAPi turvareiting ADASi põhimõtteliselt kohustuslikuks,” ütles Morgan Stanley analüütik Ravi Shanker oma värskeimas analüüsis. Praegu on Euroopas müüdavatest autodest 90%-l Euro NCAPi nelja või viie tärni reiting. Lisaks Euroopale viib sarnaseid standardeid sisse ka USA, Jaapan, Hiina, Lõuna-Korea ja teised. Kõik see on muutnud analüütikud Iisraeli firma suhtes väga optimistlikuks.
    RBC nimetab ADASi ja isesõitvaid autosid mega­trendiks, mis toob firmale kaasa hüperkasvu. RBC analüütikute hinnangul kasvab Mobil­eye käive kümnendi lõpuni ligi 50% aastas ning firma on ainus “kindel võimalus” investeerida ADASi ja isesõitvate autode tehnoloogiasse.
    Citigroupi analüütik Itay Michaeli alustas ­Mobileye aktsia katmist ostusoovitusega ja 48dollarilise hinnasihiga. Tema sõnul on Mobil­eye autotööstuse “iPhone’i moment”, kus aktiivne turvavarustus lisandub passiivsetele, nagu turvavööd ja õhupadjad.
    Peidus riskid. Kuid Mobileye ei ole täiesti riskivaba investeering, sest ka nende tegevusele nähakse takistusi. Üheks selliseks on autotööstuse uue tehnoloogia kasutuselevõtu kiirus.
    Bairdi analüütiku David Leikeri sõnul võivad paljud investorid autotööstuse kiirust uute tehnoloogiate omaksvõtmisel üle hinnata. Morgan Stanley analüütik Shanker toob ka välja, et tegelikult keegi otseselt ADASi ei vaja. “See tehnoloogia võib lahe olla, aga hea autojuht ei pruugi kunagi sellist tehnoloogiat vajada, sest ta ei pane ennast sellistesse olukordadesse. Tarbijatel võib olla raske õigustada 500–1500 lisadollari kulutamist, tunnistades, et nad on halvad autojuhid,” märgib Shanker.
    Teiselt poolt aga ütleb Citigroupi analüütik Michaeli, et tarbijaid võib just selline tehnoloogia ligi meelitada, sest autokindlustuse määrad tõusevad ja aktiivne turvavarustus võib aidata seda alandada.
    Üldiselt ongi analüütikud sellest Iisraeli firmast kiidulaulu laulmas ning Mobileye säraval tulevikuteel ei paista lamavaid politseinikke olevat. Isegi kui on, siis loodetavasti on neil ka nende ennetamiseks mingisugune algoritm välja töötatud.
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Cathie Woodi populaarsed ARK fondid vajuvad kiiresti: investorid lahkuvad miljardite dollaritega
2024. aasta esimestel kuudel nägi ARK 2,2 miljardi dollari suurust netoväljavoolu. Cathie Woodi juhitud fondi koguvarad on langenud kiiresti 11,1 miljardi dollarini, mis on vaid vari endisest hiilgusest.
2024. aasta esimestel kuudel nägi ARK 2,2 miljardi dollari suurust netoväljavoolu. Cathie Woodi juhitud fondi koguvarad on langenud kiiresti 11,1 miljardi dollarini, mis on vaid vari endisest hiilgusest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Ukraina säilitas vabastuse tollimaksudest, aga suure erandiga
Euroopa Parlament kiitis heaks Ukrainale tollimaksuvaba kauplemise erandi pikendamise tuleva aasta juunini. Euroopa Komisjon saab aga tugeva tööriista.
Euroopa Parlament kiitis heaks Ukrainale tollimaksuvaba kauplemise erandi pikendamise tuleva aasta juunini. Euroopa Komisjon saab aga tugeva tööriista.
President jätab Venemaal tegutsevale ja laienevale ettevõtjale teenetemärgi alles
Presidendi kantselei jätab alles teenetemärgi ettevõtjale Jaan Puusaagile, kelle firma Wolf Group tegutseb tütarfirmade kaudu Venemaal edasi ja nimetab sõda “erioperatsiooniks”.
Presidendi kantselei jätab alles teenetemärgi ettevõtjale Jaan Puusaagile, kelle firma Wolf Group tegutseb tütarfirmade kaudu Venemaal edasi ja nimetab sõda “erioperatsiooniks”.