Windoor otsib turge Ameerikas

11. september 2014, 00:00

Eesti üks suuremaid klaasfassaaditootjaid Windoor suudab teha esmapilgul võimatuna näivat ning see tagab ettevõttele ka muutlikus poliitilises kliimas käibe kasvu.

Ebakindlate idaturgude asemel pöördutakse Põhja-Ameerika poole, ütles Windoori omanik ja juht Mailis Lintlom, kes räägib uutest plaanidest kahe nädala pärast toimuval Äriplaani konverentsil.

Millised on Windoori plaanid 2015. aastaks? Windoori plaane 2015. aastaks teha on ühtpidi lihtne, teistpidi väga keeruline. Eestis on kõik selge. Eesti ehitussektoris ei ole oodata erilist käibe kasvu, pigem on trend langussuunaga. Välisturud sõltuvad jälle maailma poliitilisest olukorrast ja tegemist on väga suurte muutustega. Lisaks Euroopale on meie koduturuks olnud Ukraina ja Kasahstan ja mõlemad on väga tugeva löögi all.

Kui palju see teid mõjutab? Ukraina ja Kasahstan kokku annavad meie käibest ligi poole, mis tähendab seda, et mõju on päris suur. Kõige keerulisem on ettearvamatus. Kiievis on täna kõik rahulik. Kas ka homme? Ma ei oska öelda. Kasahstan on poliitiliselt küll rahulikum, aga samas toimub kogu transiit läbi Venemaa. Nii Euroopa sanktsioonid kui ka Venemaa vastulöögid neile võivad meie plaanid pea peale pöörata.

Mida te Ukrainas ja Kasahstanis ehitate? Ukrainas ehitab Windoor kaubanduskeskusi. Kasahstanis annab põhimahu üks objekt, mis on meie poolt 90protsendiliselt valmis: esimene etapp suurest konverentsi- ja hotellikeskusest Astanas. Selle tellija on public-private liit, kus lõplik kasusaaja on Kasahhi riik, aga meie tellija eraettevõte.

Mis on Windoori toodete eripära? Windoori tootevalik on high-end (kõrgemas hinnaklassis). Me teeme väga keerulisi objekte. Valime projektide pakkumisfaasis välja need, mis meile tunduvad huvitavad ja mis võib-olla on teistele keerulised lahendada. Seni on see poliitika end õigustanud. Oleme teinud silmatorkavaid töid Skandinaavias ja mujal, meie au ja uhkus on aga Eesti Rahva Muuseumi (ERM) hoone Tartus, mille jaoks töötasime koos rahvusvahelise arhitektitiimiga välja ­ainulaadse klaasfassaadilahenduse. See maja peaks 2015. aastal valmis saama.

Millised uued turud on teil silmapiiril? Oleme kindlad, et suudame välja murda Põhja-Ameerika turgudele. Me oleme alustanud tööd Kanadas asuva 225 meetri kõrguse hoone projekteerimisel. Loodetavasti on see meile 2015. aastal märgilise tähtsusega.

Meie laual on palju pooleliolevaid projekte, töötame vähemalt aasta-kaks ette. Soomes on kõrghooned, mille ehitusaastaks on 2016, aga mille projekteerimistiimi liikmena peame juba tööd tegema. Eesti Rahva Muuseumi hoonet hakati projekteerima neli-viis aastat tagasi. Tuleb võtta pikki sihte, suuta ära kannatada vahepealsed teadmatuse aastad.

Kõikvõimalikud riskid peavad olema läbi mõeldud. Nüüd me teame, et sõda on üks riskifaktor. Kaks aastat tagasi oli see meie jaoks lihtsalt umbmäärane termin kindlustuslepingu tingimustes.

Stagneeruvas Euroopas, kus majandus ei kasva, on väga raske pääseda uutele turgudele, ja järjest rohkem tunnetad, et turud käituvad protektsionistlikult, et vastu tuleb sein, mis ütleb “me ei mahu ära”.

Saan aru, et te olete suutnud siiski vanad turud uute vastu vahetada? Algavad projektid uutel turgudel on seotud täiesti uute riskidega. Me proovime neid küll kõiki kaardistada, aga ma ei ole kindel, kas meil neid kõiki maandada õnnestub. ­

Uutele turgudele sisenemine on väljakutse kõikidele ettevõtetele üle terve maailma. Eesti ette­võtete eelis on paindlikkus – väiksema arvu töötajatega ettevõtte ümberpööramine turgudel on oluliselt lihtsam. Seda eelist tuleb ära kasutada.

Samas tuleb uutel turgudel teha kulutusi, ja paljudel ettevõtetel see puhver puudub. Siin on koht, kus riigil ja ettevõtetel oleks mõttekas maha istuda. Pean silmas toetusmeetmeid tootearenduse ja innovatsiooni toetamiseks mitte ainult start-up’idele, vaid ka tootmise ja tööstuse ettevõtetele.

Iga teie hoone on midagi, mida mujal varem tehtud ei ole? Teistest selgelt eristuvad tooted on võti, kuidas uutele turgudele ligineda ja vanadel turgudel töid võita. Meie lähtume arhitekti visioonist ja oleme seepärast kohustatud alati midagi muutma. Proovime tulla vastu arhitektile ja tellijale, et ilmavalgust näeks eriskummaline, äge ja korralik hoone.

Millega te Windoori eelarvet tehes arvestate? Eelarve tegemine oleks keeruline, kui me töötaksime ainult Eestis. Siin ei ole võimalik teenida sellist kasumit, mis tagab ettevõtte jätkusuutlikkuse. Väike ja avatud siseturg ei toida meie ettevõtteid. Et olla edukas, peame oma turud mujalt leidma.

Kuidas te ennast välismaal müüte? Me ei reklaami ennast eriti avalikult ja meil ei ole selleks ka piisavalt eelarvet, ma pigem suunan raha tootearendusse. Müüme ennast tehtud tööde ja usaldusega. Meie visuaal on tugev. Objektid räägivad iseenda eest ja kui tuua sinna juurde tehnilised näitajad, siis see on tugev müügiargument. Mul oli hiljuti Norras riigivisiidil kohtumine loodetavasti tulevaste klientidega, kes pärast meie tutvustuse kuulamist küsisid “Where have you been?” (“Kus te olnud olete?”).

Milliste põhimõtete järgi te ettevõtluses tegutsete? Meie põhimõte on öeldud välja meie sloganis “Architectural excellence” (“Arhitektuuriline ülimuslikkus”). Meil ei tule hästi välja odavad asjad. Tihtipeale osutume liiga kalliks, kui tegemist on lihtsa projektiga. Aga kui tuleb ette peaaegu lahendamatuna näiv probleem, siis see meile sobib.

Tooge mõni näide lahendamatuna näinud probleemist. Tartus valmiv ERMi hoone. Küsimuseks oli, kuidas ehitada valepidi klaasfassaad, kus postid asuvad hoonest väljaspool ja klaas seespool. Prantsuse arhitektid eeldasid, et hoone peaks olema seestpoolt väljapoole vaadeldav. Ma pole sellist lahendust Euroopas kohanud. Panna kokku meie kliima, uued tehnilised küsimused ja tulla välja lisaks kõigele üledimensioneeritud tootega oli paras pähkel.

Ka sellel aastal Soomes valminud KPMG büroohoone, mis samuti kasutas ära kõige uuemaid tehnilisi lahendusi, saab loodetavasti rahvusvaheliselt arhitektide kogukonnalt kiita.

Kas ootate järgmisel aastal Windoori käibe kasvu? Langust ei taha keegi oodata. Loodan, et oleme üks nendest, kellel õnnestub ujuda vastuvoolu. Töötame selle nimel kõvasti. Kui me suudame koju tuua lepingud, mille läbirääkimisi praegu peame, siis on meie käibe kasv tagatud.

 

Mis on mis

  • Windoor AS

Toodab ja paigaldab alumiiniumprofiilidest fassaade
Omanik: Mailis Lintlom
Töötajaid: 46

Tulemused:
Käive 2013. aastal 10 miljonit eurot, aastane kasv 0,3 miljonit. Kasum 1,1 mln eurot, aastaga kasum enam kui kahekordistus.
Eksport: 2012. aasta 7,7 miljoni eurose ekspordikäibega Äripäeva tänavuses Eesti eksportijate TOPis 293. kohal. Mullu eksportis 8,9 mln euro eest, peamiselt Kasahstani ja Soome.

 

Mis toimub

  • Konverents Äriplaan 2015

Mõjuvõimsad, autoriteetsed ja aktiivsed Eesti suuromanikud räägivad oma ootustest ja hirmudest ning eelarvest ja äriplaanist aastaks 2015.
Toimub 24. septembril Nordea Kontserdimajas Tallinnas.
Esinevad Ain Hanschmidt, Aivar Rehe, Björn Wahlroos, Heiti Hääl, Igor Rõtov, Kristjan Rahu, Mailis Lintlom, Meelis Mandel, Rain Lõhmus, Sonny Aswani, Sven Mikser, Urmas Varblane, Vladimir Funtikov, Ülo Kaasik.
Toetavad EMT ja Danske Bank.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

    Vaata kogu kava
    Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
    10. September 2014, 19:36
    Otsi:

    Ava täpsem otsing