Petturi kunded olid riigihangetel edukad

11. september 2014, 17:46

Suurejoonelise maksupettusega tegelenud Oleg Belokrõlovi firmadest kütust tarninud Jetoil ja Olerex on võitnud viimastel aastatel kokku kümnete miljonite eurode eest riigihankeid.

Nii on perioodil 2012. aasta algusest kuni tänaseni Jetoili võidetud riigihangete rahaline maht ligi 95 miljonit eurot. Selle näitajaga ollakse üks Eesti edukamaid kütusemüüjaid. Enamus summast ehk 67,7 miljonit eurot tuleb lepingust riigile kuuluva Eesti Energia tütarfirmaga Eesti Energia Kaevandused.

Lisaks on sõitnud või sõidavad praegugi Jetoili kütusega politsei- ja piirivalveameti, kaitseväe, Eesti Liinirongide, Eesti Teede, Eesti Lootsi, Veeteede ameti, Tallinna Linnatranspordi ASi jne sõidukid. Jetoili tarnitud kütteõli kütab koolimaju ning haiglaid.

Jetoil: oleme efektiivsed ja paindlikud. "Meie edu pant on paindlikkus ja kõige efektiivsem logistiline ahel, alates terminalist ja lõpetades autotranspordiga. Lisaks pakume paindlikke maksetingimusi," loetles Jetoili juhatuse liige Virgo Arge.

Kuid sellel edul on ka varjupool. Nagu selgus riigile üle 30 miljoni euro makse maksmata jätnud Belokrõlovi grupeeringu kohtumaterjalidest, oli nende suurimaks kliendiks seesama riigihangete kroonimata kuningas Jetoil.

Nii ostis kütusefirma eelmise aasta alul kolme kuuga Belokrõlovi kontrolli all olnud firmalt INV T OÜ kütust ligi 23 miljoni euro eest. "Kui oleksime tol hetkel teadnud, et ostetud kaubalt jäetakse osaliselt maksud maksmata, siis tagantjärele tarkus on, et ei oleks kindlasti ostnud," sõnas Arge.

Eelmisel nädalal kajastasime Äripäevas kütusefirma Olerex ja Belokrõlovi skeemi tehinguid. Ka Olerex pole riigihangetel olnud papist poiss, ettevõtte kütus hoiab või on hoidnud sõidus näiteks siseministeeriumi, Eesti Energia, Tallinna Linnatranspordi jne masinaid. 2012. aasta algusest võidetud riigihangete rahaline maht küündib üle 20 miljoni euro.

Olerex: võidud oleme saavutanud ausas konkurentsis. Olerexi tegevjuhi Piret Milleri sõnul ollakse hangetel edukad, kuna on pakutud parimat hinda ja tingimusi ning kõik hankevõidud on saavutatud ausas konkurentsis.

"Võime kindlalt väita, et me ei ole teinud tehinguid isikute või firmadega, kelle kohta me eelnevalt teame, et nad ajavad ebaausat äri. Paraku võib hiljem selguda ebaaususe fakt üksikute turuosaliste kohta, selle eest ei ole me keegi lõpuni kaitstud ning seetõttu ei ole meil võimalik võtta vastutust kolmandate isikute tegude osas," lausus Miller.

Veel on Belokrõlovi skeemi äripartneritest näiteks AS Tartu Terminaal saanud riigihangete kaudu 4,5 miljoni euro eest lepinguid. On ka hankeid, kus eelpool nimetatud firmad on osalenud ühispakkumistega.

JOKK-skeeme on keeruline vältida. Statoil Fuel & Retail Eesti juhi Kai Realo arvates on riigihanke kriteeriume keeruline kehtestada taoliste JOKK-skeemide puhul, kus kütuse liikumise viimane ahela lüli pole nagu milleski süüdi.

"Skeemitamine annab hankes osalejale aga paratamatult suuremad võimalused soodsama pakkumise tegemiseks ning ilmselt tuleks rohkem tähelepanu pöörata erakordselt soodsa pakkumise teinud kütusemüüja tarnekanalile," lisas ta.

Alexela tegevjuht Ain Kuusik rääkis koostöös Eesti Õliühingu ning maksu- ja tolliametiga algatatud aktsioonist "Aus kütus", mis lihtsustatult nõuab aruandlust oma kütuse päritolu ja tehingupartnerite kohta. Märk "Aus kütus" peaks tema arvates kütuseturul eraldama terad sõkaldest.

"Teatud ettevõtted aga ei ole nõus algatusega kaasa tulema - tekib küsimus, miks? Kõike ei peaks tõepoolest käima kohtus tõestamas," imestas Kuusik.

Jetoili juhatuse liikme Virgo Arge sõnul ei ole aga Õliühing liitunud kampaaniaga "Aus kütus" ning seda märki kasutavad Alexela ja Neste, kellele ka kuulub see turunduslik märk. "Kui Õliühing hakkab sarnast märki väljastama, oleme kindlasti huvitatud sellega liitumisest," teatas Arge.

Äripäev on varem uurinud nii Jetoililt kui ka Olerexilt kõigi tarnijate avalikustamise kohta, kuid ettevõtete esindajate suud on siiani jäänud kinni. Jetoilist teatati ka nüüd, et nemad avalikustavad oma hankijad läbi vastava aruandluse maksu- ja tolliametile.

Ausus ei tohiks vähendada konkurentsivõimet hangetel. Reformierakondlasest riigikogu majanduskomisjoni esimees Arto Aas leidis, et riigihangetel osalev pakkuja peaks olema liitunud aktsiooniga "Aus kütus". "See on täna kehtiva õiguse ja turuolukorra valguses igati põhjendatud ja proportsionaalne nõue. Eesti majandusmudel baseerub ausal konkurentsil ja võrdsetel tingimustel. Maksude aus tasumine ei tohi olla kellegi jaoks konkurentsivõimet vähendav tegur. See oleks absurd," leidis Aas.

Valitsuskoalitsiooni teise osapoole, sotsist riigikogu rahanduskomisjoni esimehe Rannar Vassiljevi arvates oleks "Ausa kütuse" nõude rakendamine riigihangetel igati mõistlik ja ta usub, et see on ka tänase seaduse sõnastuse juures võimalik, kui pakkuja tunnistab vajadust ning põhjendab seda.

"Ma arvan, et on oluline hankijate tähelepanu teemale juhtida, tõstes nende motivatsiooni hangete koostamisel kütusehankimise tarneahelat kontrollida," märkis Vassiljev.

INTERVJUU

Petjate eemalehoidmist ei saa lükata hankijatele

Tallinna Linnatranspordi ASi juhi Enno Tamme sõnul on maksupettuses osalejate riigihangetelt eemalehoidmine uurimisorganite töö, mida ei saa lükata hankijate õlgadele.

Riigihangete registri järgi on Tallinna Linnatranspordil diislikütuse ostmiseks sõlmitud lepingud Jetoili, Olerexi, Alexela ja Statoiliga. Jetoil ja Olerex on olnud Oleg Belokrõlovi skeemi kliendid.

Järgneb Intervjuu Enno Tammega

Kas hankijana näete selles probleemi, et teile võib jõuda kütus, millelt on jäetud makse maksmata?

Meie puhul on riigihanke läbiviimisel kõige olulisem hind ja kui mina sellest ei lähtu, siis ma pean hakkama uurimisorganitele aru andma, mis kaalutlustel ma valisin maksumaksja raha eest mitte kõige soodsama hinnaga soetatud kütust. Minul puuduvad uurimisorgani õigused ja pädevus, et uurida ning veel vähem anda hinnanguid. Kui see on nii, nagu te lehes kirjutasite, siis on see ääretult kahetsusväärne. Kuid seni, kuni riigihanke võitja tarnib meile lepingukohaselt kütust, ma probleemi ei näe.

Kuid petuskeemide abil soetatud odavam kütus võib aidata riigihanke võiduni?

Kuidas riigihanke võidud saavutatakse, see on teine küsimus. Minu hinnangul on riigihangete seadus täiesti ajale jalgu jäänud. Kõige odavam hind ei pruugi olla kõige ausam ja ka soodsam hankijale, sest tihtipeale hakkab sellistel puhkudel hanke võitja teenuse või kauba ostjale oma tingimusi dikteerima. Soomes näiteks moodustab hind ainult mingi osa riigihanke hindamiskriteeriumi punktidest. Meie oleme aga kätest-jalust seotud hinna primaarsusega.

Kas märk "Aus kütus" võiks olla üks kriteeriume riigihanke korraldamisel?

Võiks küll, aga järjekordselt peaksime me ise hakkama andma hinnanguid, kas kellegi partner on aus või ebaaus. Meil puudub selleks õigus ja võimalus ja kui ükskõik milline teine hankel osaleja pöördub riigihangete vaidluskomisjoni, siis me igal juhul jääme kaotajaks. Pettuses osalejate hangetelt eemalehoidmine on ikkagi õiguskaitseorganite küsimus, seda ei saa veeretada kauba või teenuse ostja õlgadele.

KOMMENTAAR

Rahandusministeeriumi asekantsleri Agris Peedu kommentaar

"Kütuseäri ausatel alustel toimimine aitab hoida võrdset konkurentsikeskkonda ja on loomulikult vajalik. Riigihankeõigus võimaldab kõrvaldada isiku, kes on toime pannud maksupettuse või muu kuriteo või rikkunud ametialaseid eeskirju. Ehk kui äriühing mõistetakse süüdi näiteks maksukuriteos või kelmuses, tuleb ta ka hankes osalejate seast kõrvaldada. Maine ei saa kehtiva seaduse ega ka direktiivide alusel siiski olla otseseks kõrvaldamise aluseks. Samas peaks mitteausus väljenduma ju ka kriminaalkaristuses."

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
16. September 2014, 08:30
Otsi:

Ava täpsem otsing