Pühapäev 11. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Logistika. Logistikat ei saa sinnapaika jätta

16. september 2014, 00:00

Mõni logistikateenus tasub sisse osta, mõni ise ära korraldada – sellise tõdemuseni on jõudnud suured kauplejad. Partneri otsimisel tuleb peale hinna arvesse võtta ka pakkuja mainet, usaldusväärsust, teenuse kvaliteeti, tarne­graafikuid ning võimalikku lisandväärtust.

Logistikakorralduse muutmine nii mõistlikuks ja odavaks kui vähegi võimalik on ASi Kaubamaja tegevdirektori Erkki Lauguse hinnangul pidev protsess. Koos ettevõtte arenguga on vaja ümber teha ka logistilisi protsesse, optimeerida tegevusi ja luua uusi lahendusi, selgitas ta.

Näiteks tõi Laugus tõsiasja, et kauplemine liigub üha enam e-kanalitesse. Eelmisel aastal alustas Kaubamaja Osturalli e-poega ja see oli vaid esimene samm veebikaubanduse teel. “See seab kahtlemata meie logistikale uusi nõudmisi ja eeldab üha efektiivsemat tarneahelat ning protsesside optimeerimist,” nentis ta.

Laugus ütles, et Kaubamajal on eraldi logistika­osakond, mille ülesanne on tagada sujuv põhitegevus. Kauba­maja logistika­osakond annab tööd logistikajuhile, logistikule, laoteenistuse juhile ja laoteenistusele.

Selgelt jaotatud ülesanded. Logistikajuht vastutab töö juhtimise ja koostöö korraldamise eest välispartneritega.

Logistik korraldab vastavalt parimatele logistikalahendustele kaupade impordi välisriikidest ning sellega kaasnevate kulude jaotuse erinevate Kaubamaja kaubandusosakondade vahel. Tema ülesanne on tagada kiire reageerimine tõrgete korral, rääkis Laugus.

Laoteenistuse olulisim ülesanne on tagada, et kaup jõuaks õigel ajal ja tervena müügisaali. Töö hulka kuulub kaupade kontroll ja ettevalmistamine müügisaali tarbeks ning transport maja sees.

Ülejäänud logistikateenused ostab Kaubamaja peamistelt partneritelt, keda on Lauguse sõnul kolm: partner impordilogistika korraldamiseks välisriikidest, kaks lao- ja jaotuslogistikateenuste partnerit ning välisladude partnerid lisaks oma müügimaja ladudele.

Laugus peab oluliseks sünergiat Tallinna Kaubamaja Grupi tütarettevõtete vahel, oluline on maksimaalselt ära kasutada suure grupi potentsiaali.

Importija selgub suunatud hankega. Kauba­maja valib trans­porditeenuse pakkuja suunatud hankega ja võitja kanda jääb valdav osa impordist. “Arvesse võetakse lisaks hinnale ka muid komponente – ettevõtte mainet, usaldusväärsust, teenuse kvaliteeti, tarnegraafikuid ja lisandväärtusi,” loetles Laugus.

Kaubamaja lai sortiment seab Lauguse sõnul teenusepakkujale mitu üsna spetsiifilist nõudmist, mistõttu ei ole võimalike koostööpartnerite ring nii suur, kui võiks arvata. “Näiteks ei suuda paljud transporditeenuse osutajad pakkuda konkurentsivõimelist teenust rippriiete tarnimiseks. Kaubamajale on rippriidelogistika aga üsna tähtis,” selgitas Laugus.

Kaubamaja korraldab hanke kord aastas, et leida teenusepakkuja, kes pakub turu parimat hinna ja kvaliteedi suhet.

Laugus ütles, et jaotuslogistika korraldamine on mõnevõrra lihtsam. “Kaupa tuleb kesklaost tarnida vaid kahte müügimajja, seega on veoringid regulaarsed,” ütles ta. Samas on Kaubamajal ka siin erinõudmisi, mida kõik ettevõtted täita ei suuda – rippriidelogistika, kaubatarnete toimumise kellaajad ja intervall, kiire reageerimine eriolukordades ja erimõõtmelised veosed.

Kaubamaja ei kasuta kaupade vedamiseks oma töötajaid ega autoparki. “Kogu impordi- ning jaotuslogistika on täies mahus teenusena sisse ostetud,” märkis Laugus.

Rimil rakkes üle 200 inimese. Rimi Eesti Foodi tarneahela juht Allar Kahju on arvamusel, et kuivõrd kaubandus on pidevas liikumises, peab ka ­Rimi Eesti tarneahel olema paindlik.

“Seetõttu otsime kogu aeg võimalusi, kuidas lühendada tarneaegu, kiirendada kauba liikumist või vähendada kulutusi. Meile on see normaalsus, mida võimaldab pidev tehnoloogia areng,” ütles Kahju.

Rimi Eesti varustab praegu kauplusi kaubaga ise kahe kesklao ja suletud transpordivõrgu kaudu, ütles Kahju. Logistikute terminites tähendab see, et kasutatakse tsentraalset logistikasüsteemi.

Kaupluste varustamise eest vastutab Kahju sõnul tarneahela osakond, kellel tuleb kavandada kaubatellimused, sõlmida hankijatega logistilisi kokkuleppeid, korraldada transport ja jäätmekäitlus.

Samas ostetakse mõni oluline logistikateenus siiski ka sisse – kaubatellimuste komplekteerimine ja transpordilogistika kauplustesse. Neid teenuseid osutab Rimi Eestile strateegiline partner ­Havi Logistics OÜ, lausus Kahju. “Kogu tarneahela Rimi Eestis moodustavad seega Rimi Eesti ja ­Havi Logisticsi töötajad, kokku üle 200 inimese,” rääkis Kahju.

Rimi Eestile reserveeritud autopark. Logistikafirmal Havi Logistics on autopark, mis on mõeldud ­ainult Rimi kaupluste kauba laialiveoks, ütles Kahju.

­“Rimi Eesti ja Säästumarketite kaubamaht on väga suur, seega on ainult Rimi kasutuses autopark meie jaoks mõistlik. Suudame veokeid koormata rohkem kui 90% täitumusega laialivedudel üle Eesti Rimidesse ja Säästumarketitesse pea­aegu 24 tundi ööpäevas,” tõdes ta.

Kahju sõnul vastavad kõik kaupluste teenindamiseks kasutatavad masinad EURO4/EURO5 nõuetele, samuti kõikidele toiduohutus- ja kvaliteedinõuetele. “Toidu kvaliteedi tagamine on esmatähtis, seega koosneb autopark ainult uutest ja kvaliteetsetest veokitest. Meie kokkulepe logistikapartneriga on, et vahetame veoki välja, kui remondi- ja hoolduskulud hakkavad ületama amortisatsioonikulu,” rääkis Kahju.

Head töötajat on raske paigal hoida. Kahju hinnangul on suur väljakutse stabiilse meeskonna hoidmine ladudes ning transpordilogistikas. “Turu palgasurve ning tööjõu voolavus on praegu logistikavaldkonnas kõrge. Peale selle on ­Rimi Eesti asukohas Põrguväljal suur kohalik konkurents  – järgmisel aastal valmib kaks uut logistika­keskust meie logistikakeskuse vahetus läheduses,” selgitas ta.

Kahju hinnangul tähendavad need tegurid, et Rimil tuleb olla osavam. “Peame olema paremad tööprotsesside juhid ning pakkuma laotöötajatele ja autojuhtidele suuremat väärtust kui lähedal asuvad konkurendid,” märkis ta.

 

Tasub teada

  • Mille järgi valida hea logistikapartner?

Kas partner täidab erinõudmisi: millised on kaubatarnete kellaajad ja intervall, kui kiire on reageerimine eriolukordades, kas saab transportida erimõõtmelisi veoseid jms?
Milline on teenuse hind ja kvaliteet?
Milline on partneri maine: usaldusväärsus, keskkonnasõbralikkus, vastutustundlik tegevus?
Millist võimalikku lisandväärtus partner ­pakub?

 

Kommentaar

  • Juhatuse liikmed roolivad ise

Marit Tiits, Nurme Looduskosmeetika OÜ juhatuse liige
Vajame teenust kaubaveo korraldamiseks nii edasimüüjate kui ka e-poe teenindamiseks. Populaarseim saatmisteenus meie e-poes on Itella Smartposti pakiautomaadid. E-poe tellimused komplekteeritakse meie Sikupilli Keskuses asuvas Nurme Seebi esinduspoes. Samas keskuses asub ka Itella automaat. Tänu sellele saame pakkuda väga kiiret teenindust. Pakiveo korraldamiseks edasimüüjatele kasutame valdavalt DPD kulleriteenust.
Ettevõttesiseseid kaubavedusid korraldame mitu korda nädalas ettevõtte enda kaubikuga, mille rooli on valmis istuma kõik juhatuse liikmed. Meie tootmine asub Harjumaal ­Kose vallas, mis on ca 45 km Tallinnast väljas, kus kullerifirmade Tallinna lähiümbruse hinnad ja tingimused enam ei kehti. See seab meile teatud piirangud.

  • Väikefirma logistikat keerukam korraldada

Tuuli Haus, OÜ Loodusvägi tarneahela assistent
Väikeettevõtte logistiliste protsesside juhtimine on tihti­lugu suurem väljakutse, kui see on keskmistele või suuretele ettevõtetele.
Väiksemate saadetiste tarnimine nõuab põhjalikku läbimõtlemist, kuna iga samm on suur kulu.
Väikeste tegijatena tugineme transpordi korraldamisel ettevõtetele, kes on veoteenuse pakkumisele spetsialiseerunud. Hindame oma partnerite võimet tegutseda samadel põhimõtetel, nagu seda teeme meie ehk keskkonnasõbralikult ja ökonoomselt.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
15. September 2014, 18:46
Otsi:

Ava täpsem otsing