Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Rahataotluse tähtaeg pressib Rail Balticule peale
Rail Balticu ettevalmistustöös on praegu esikohal kaks võrdselt olulist teemat. Esiteks leida parim raudteekoridori asukoht Eestis ning teiseks jõuda Balti riikide ühisettevõtte asutamiseni.
Mõlema puhul pressib peale esimese rahastamistaotluse Euroopa Komisjonile esitamise tähtaeg – veebruar 2015.
Osal trassist välitööd. Praeguseks on trassi parim asukoht kavandatud Läti piirist Pärnu linnani. Pärnumaal on alustatud ka geotehniliste välitöödega pinnase uurimiseks. Lahtisi ja vaidlust tekitavaid lõike on aga endiselt ning praeguseks on otsustatud lisada analüüsi veel kaks uut lõiku Harju- ja Raplamaal.
Silmas peab pidama, et kõikidele uutele, kaugemalt või lähemalt kulgevatele lõikudele tuleb teha põhjalik analüüs nii inim- kui ka looduskeskkonna mõjudest lähtuvalt. Arvestada tuleb ka kiirraudtee tehnilisi nõudmisi ja maksumust. Loodame saada septembris trassilõikude analüüsimisega ühele poole. Seejärel jõuavad maavanemad kujundada oma eelistuse raudteetrassi kohta juba hiljemalt oktoobri lõpuks.
Rööbiti trassialternatiivide võrdlemisega on alustatud Balti riikide ühisettevõtte loomist. Veel aasta esimeses pooles keeruliselt ja aeganõudvalt kulgenud läbirääkimised naaberriikidega lõpetati juulis. Praeguseks on jõutud kokkuleppele aktsionäride leppes ja ettevõtte põhikirja tekstis.
Eeltöö tehtud. Augusti lõpus kinnitas Eesti valitsus dokumendid, mis on vajalikud Eesti valdusettevõtte Rail Baltic Estonia OÜ asutamiseks. Selle kaudu omandatakse osalus Balti riikide Rail Balticu ühisettevõttes.
Seega on Eestil tehtud kõik eeldused ja ettevalmistused ühisettevõtte loomiseks ning loodetavasti jõuame koostöös Läti ja Leeduga selle asutamiseni juba oktoobri keskpaigas.
Mõlema nimetatud teema esimene nn vahe-eesmärk on rahastamistaotluse esitamistähtaeg. Esimene ühine taotlus Rail Balticu projekti kaasrahastamiseks Euroopa ühendamise rahastust tuleb esitada tuleva aasta veebruaris. Põhimõte on, et iga riik peab vastutama oma territooriumil rajatava Rail Balticu raudteelõigu taotluse kvalitatiivsete näitajate ja sisu eest.