Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Gasellid. “Aasta teine pool tuleb kõva”
Väikefirmadest parim müügikasvataja, Chili kaubamärgi all tegutsev veebipood Shopping Center plaanib tänavu veelgi tormilisemat arengut ning vallutada Soome turu.
Mullu 5,5 korda käivet suurendanud Shopping Center teenis 908 000 euro suuruse müügituluga 53 000 eurot ärikasumit. “Tänavune aasta tuleb veelgi tormilisem kui eelmine,” selgitas ettevõtte asutaja ja partner Silver Leetma. “Üks põhjus on ka see, et plaanime vallutada Soome turu.”
Juhtkond ja nõukogu ei pidurda arengut. Tema sõnul aitasid edu saavutada õiged investeeringud ja töötajad. Firma investeeris ohtralt veebiplatvormi ostukeskkonda ja esimene suurem tulemus oli detsembris poe avamine. Oma meeskonna tugevuseks hindab Leetma ka tugevat IT-osakonda, mis hoidis kulud mõistlikud. Samuti peab ta ettevõtte eeliseks suure juhtkonna ja nõukogu puudumist, mis lihtsustab kiireid ja sügava analüüsiga otsuseid.
Tänavu loodab Leetma ettevõttele vähemalt kaks korda paremat müügitulu. Täpseid numbreid ta praegu ei ütle, sest kogu n-ö ostuperiood oktoobrist novembrini on veel ees ja varasemate aastate kogemuse põhjal on just jõulud parim aeg. “Septembri ja augusti teine pool näitasid selgelt pärast suvise madalseisu ületamist, et aasta teine pool tuleb kõva.”
Ettevõte üritab tema sõnul tänavu kasumit hoida ja võimalusel isegi kasvatada. Juunis võttis ta kaasomanikega riski avada teine pood Sikupillis, et olla sügisel valmis müügiks. Tema sõnul parandab teine pood kindlasti logistilisi võimalusi.
Leetma ettevõte on laiendanud ja parandanud kaubavalikut, teinud klientide tagasiside-uuringuid ja visanud portfellist välja kaupa, mis ei ole kõige parema kvaliteediga. Eesmärgiks saada lõpptarbija jaoks võimalikult hea hind. “Väga palju oleneb sellest, kui palju sa mingit toodet sisse ostad,” ütles Leetma.
Uuel aastal plaanib Shopping Center tugevdada senist positsiooni ja teha tarku investeeringuid – hoida järgmiste poodide ja arengute suhtes kindlat joont ja luua pilootprojekte. “Meile on üks kuu kui valgusaasta. Internetiäris algab nullmüük keskööst, misjärel on 24 tundi aega, et teha müük ja võtta eelmise päeva tulemused kokku. Nii kuust kuusse. Iga väiksemgi otsus võib mõjutada tulemust päris palju,” ütles Leetma. “Valdkond on äge. Võitjad oleme nii meie kui ka kliendid.”
Mullune hoog raugeb. Suurte, enam kui miljon eurot aastakäivet teenivate firmade, müügigasellide parima Applaford ES Transport & Logisticsi juht Raivo Nirk on iga aasta planeerinud tagasihoidliku kasvu 5% nii käibele kui ka kasumile. Kunagi pole ettevõte planeerinud rohkem.
Mullu käivet 2,3 korda kasvatanud Applaford soetas toona palju uut tehnikat, nii haagiseid kui ka autosid, ja see oli ka peamine käibekasvu põhjus. “Samuti oleme juurde saanud uusi kliente ja suurendanud vanadega mahtusid,” ütles Nirk.
Püsikunde ei jookse odava hinna järele. Tänavust tulemust prognoosib Nirk tagasihoidlikumaks. Tema sõnul Venemaa sanktsioonid otseselt Applafordi ei mõjuta, sest ettevõte pole osutanud Venemaa suunal transporditeenust viimased kümme aastat. Nirk lisab, et praegu löövad Venemaal toimetanud transpordiettevõtted hindu kõvasti alla, kuid tema juhitavat firmat aitab lojaalne kliendibaas, kes ei ole nn hinnasõjale reageerinud. See on ka iga-aastase kasvu põhjus. Mullusest paremini möödus suvine periood, kus tavapärase nn mõõna ajal tuli vähem seisakuid.
Uut aastat on Nirgil keeruline prognoosida, kuid ta jääb siiski optimistlikuks. Näiteks kliendid Soomes, mis on üks Applafordi turgudest, ütlevad Nirgi sõnul, et vaatamata väiksematele kasumimarginaalidele ei ole kõigil mahud vähenenud.
Minibuumiga tabati kümnesse
“Kindlasti tabasime pakku sellega, et Taskar sai vahetult enne minibuumi loodud ja me olime maksimaalselt valmis selle perioodi ära kasutama. Tegime õiged otsused ja nii ka läks,” ütles TREV-2 Grupi keskkonnaehituse ettevõtte Taskar juhatuse liige Tarvo Kuusk. Firma suutis tema sõnul mullu käivet ligi kaks korda kasvatada varasematel aastatel võidetud suuremahuliste lepingute toel ning möödunud aastale langes suurem osa ehitustöödest.
Taskari käive tuli toona enamikus keskkonnaehituse riigihangetest, mida toetas eelmine Euroopa Liidu rahastusperiood. Kuusk lisas, et tema teada läks paljudel keskkonnaehitajatel sel ajal hästi, nii suurematel kui ka väiksematel konkurentidel.
Muutustele tuli kiiresti reageerida. Tema sõnul tuli eelarveperioodi lõppemise tõttu teha tööd kiiresti, mistõttu kiiremad reageerijad said eelise. “Me lendasime hooga peale ja hakkasime tgema,” ütles Kuusk, kiites oma meeskonna kogemust kiirel kohanemisel valdkonna trendidega.
Samas on praegu ettevõtte mahud vähenenud, sest avaliku sektori tellimusi pole ELi eelarveperioodi vahetumise tõttu enam nii palju. “Praeguse eelarve järgi on keskkonnaehitust puudutavas segmendis langus mullusega võrreldes ikka kordades. Keskkonnasegmendis on see kõikidel nii,” lisas ta.
Järgmisele aastale vaatab kontsern Kuuse sõnul keskkonnaehituse sektoris veidi lootusrikkamalt, kuna algab ELi uus eelarveperiood, mistõttu võiks avaliku sektori tellimuste maht kasvada.
Praegune nn mõõn peaks Kuuse sõnul kindlasti mööduma, kuid uue perioodi teistsuguste rahastuspõhimõtete tõttu ei pruugi enam tulla analoogses mahus tellimusi.