Reede 20. jaanuar 2017

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Valio kolis juustutootmise Itaaliast Eestisse

24. september 2014, 16:34
Valio Eesti avas suvel Võru juustutehases uue lao, milles on võimalik kohapeal laagerdada itaaliapärast kõva juustu, selgitab ettevõtte juht Maido Solovjov.
http://www.aripaev.ee/storyimage/EA/20140924/NEWS/309249992/AR/0/AR-309249992.jpg

Valio rajas Eestisse spetsiifilise parmesani-tüüpi kõva laabijuustu laagerdamiseks mõeldud lao, mis annab võimaluse varem Itaalias valminud juustu toota Eestis tunduvalt odavamalt.

Valio Eesti avas suvel Võru juustutehases uue lao, milles on võimalik kohapeal laagerdada itaaliapärast kõva juustu. Kui varem viidi kogu Forte-nimeline juust laagerdamiseks Võrust Itaaliasse Parma piirkonda ning hiljem sealt edasi müügilettidele, siis nüüd on võimalik juustu toota algusest lõpuni Eestis, kirjutab 25. septembri Äripäev tööstuse rubriigis.

ASi Valio Eesti tegevjuhi Maido Solovjovi sõnul pole Forte juustu valmimisprotsess tegelikult seoses uue juustulao avamisega sisuliselt muutunud. “Tõime lihtsalt kuluefektiivsust silmas pidades seni Itaalias toimunud töölõigud Eestisse,” selgitas Solovjov. Ta lisas, et see oli üsna loogiline samm, sest enam kui kümme aastat Forte juustu tootmist on andnud piisavalt oskusteavet, et kogu valmimisprotsessiga ise hakkama saada.

See, et juustu enam Itaaliasse ei viida, annab tootmise hinda silmas pidades Solovjovi sõnul olulise võidu nii transpordi kui ka ladustamiskulude arvel, ehkki täpsematest arvudest ei soovi ta rääkida. Kuna ka pakendatakse ise, on ka see kuluefektiivsem kui teenust sisse ostes.

Forte juust valmib suuresti juustumeistrite käsitööna. Valio juustumeistrid on omandanud Forte valmistamise kunsti aastate jooksul Itaalia juustumeistrite juhendamisel. “Seetõttu käsitleme käsitsi tehtavat tööd tootmissaladusena,” märkis Solojov, kes ei nõustunud valmistamisprotsessi kirjeldama. Kui juustu valmistamisel käsitsi osa tehtud, paigutatakse juustukettad spetsiaalsetesse soolavannidesse, kus nad soolduvad 18-21 päeva ning neile moodustub kõva koorikpind.

Edasi küpseb juust laos, kus on tagatud stabiilne temperatuur (16-18 kraadi) ja õhuniiskus (82%), oluline on ka hea ventilatsioon. Juustud vajavad pidevat töötlemist, mille eest hoolitseb juusturobot. Solovjovi sõnul otsustati teha kõikvõimalik selleks, et Eesti laos oleksid samad tingimused kui Itaalia juustukeldrites. Seetõttu hangiti ka sarnane juustulao inventar alates riiulitest ning lõpetades Itaaliast toodud juusturobotiga.

Juusturobot võtab riiulist juustukera, harjab seda igast küljest ning asetab tagasi riiulile. Ühte juustukera töödeldakse selliselt korra 10 päeva jooksul, juusturobot suudab terve juustulao juustud puhastada ööpäevaga. Kohalikust piimast valmistatud kõva juust peab laagerduma kuni 20 kuud. Pikk laagerdumisaeg annab juustule küpse ja rikkaliku maitse, tugeva lõhnabuketi ning eriomase teralise struktuuri. Et mitte häirida Itaalias olevate juustude küpsemist, on praegu veel kasutusel nii Eesti kui ka Itaalia juustulaod. Järk-järgult suurendatakse Eestis küpseva juustu hulka, kuni suurem osa Forte juustust jääb laagerduma Eestisse.

Enim müüb Itaalias. “Nõudlus on suurenenud ning seetõttu me suhteid oma Itaalia partneritega lähiajal täielikult lõpetada ei saa,” lisas Solovjov. Seetõttu jääb ka paaril järgneval aastal siiski osa juustust Itaaliasse ladustuma ning ehk paari aasta pärast koondub kõik Eestisse.

Solovjovi sõnul moodustab Forte juust Valio Eesti juustutoodangust 20% ning tegu on ekspordile suunatud tootesarjaga. “Eestisse müüakse vaid ligi 4% Forte juustust, kuid see kogus moodustab Eesti kõvade juustude turu mahust pea poole,” lisas ta. Forte juustu müüakse kaheksas riigis. “Enim müüme just Itaalias,” märkis ta uhkusega, täpsustades, et iga päev tehakse tööd selle nimel, et leida järjest uusi turge, kus juust poelettidele tuua. “Töö Forte müümiseks uutele välisturgudele käib iga päev ning väga edukalt,” lausus Solovjov. “Oleme suutnud äratada huvi oma toodangu vastu mitmes suures Lääne-Euroopa riigis.”

 

Eksportimise eeldus on teistele vajaliku toote olemasolu

Icosagen grupi tütarfirma IcoPark OÜ juhatuse liikme Mart Ustavi sõnul saab ettevõte hoida käibe kasvu jätkusuutliku sellega, et suurendatakse müüki ja jõutakse rohkemate klientide juurde. “Aga Eestist Euroopa turule opereerida on tõeline piin, ma ütlen teile,” lisas ta. “Eriti veel, kui olla Tartus. See tõkkemaraton, mis on Tartu-Tallinna vahel, on tõeline koðmaar,” märkis ta.

Ustavi sõnul käib kõik Tallinna kaudu, nii et ainuke võimalus on kanda tegevus üle sinna, kus on turg. Seetõttu plaanitakse avada tulevikus filiaalid kliendile lähemal.
Ustav rõhutas, et eksportimise eeldus on toode, mida on kellelegi vaja. Tema sõnul on nende puhul tegu väga spetsiifilise toodanguga – antikehad ja antigeenid –, mille turundamine ja müük on tänu sellele kergem. Ettevõtte kliendid on suured farmaatsia- ja biotehnoloogiafirmad – kõik, kes tegelevad ravimimajandusega. Kuna konkurente on väga palju, püütakse olla paremad kvaliteedi ja hinnakonkurentsi poolest.

KOMMENTAAR

Spetsiifilise toote hind on maailmaturul kõrgem
Hannes Prits, Estover OÜ tegevjuht

Valio on juustuturul küll meie suurim konkurent, kuid arvestades, et nende investeeringud on suunatud selgelt parmesani-tüüpi juustu tootmisele, siis mõju Eesti juustuturule on eeldatavalt suhteliselt väike.

Parmesani-tüüpi juustude turg on Eestis äärmiselt väike. Küll aga on areng positiivne Eesti piimanduse seisu-kohast – iga uus ekspordikanal või juba toimiva kanali laiendamine suurendab Eesti piimanduse jätkusuutlikkust.

Parmesani-tüüpi juustu miinus on suhteliselt keeruline valmistamistehnoloogia ja vajadus juustu kaua laos laagerdada ehk kannatab rahavoog. Samad aspektid on samal ajal aga ka positiivsed – spetsiifilise toote hind on maailmaturul alati kõrgem, pikk säilivusaeg võimaldab leida parimad müügikohad. Lähiperspektiivis pole me mõelnud nii-öelda kõvade juustude tootmise peale, küll aga oleme investeerimas teiste tootegruppide tootmisesse, millest praegu on veel pisut liiga vara rääkida.

Paljud kliendid ei tea veel Forte-nimelist kõvajuustu
Andrus Põld, ABC Supermarkets ASi juht

Meie lähtume sortimendi koostamisel turusituatsioonist ehk uutest toodetest turul, klientide soovidest, turu-uuringutest ja paljust muust.

Eestlane on järjest rohkem hakanud endale teadvustama, mis toode on Valio Forte juust ning seeläbi on ka müük liikumas tõusujoones.

Kuna Forte juust on analoogne parmesaniga, aga Forte puhul ei tohi kasutada seda nimetust, siis on väga palju kliente, kes ei ole juustust teadlikud ning ostavad välismaist parmesani juustu. Kuid kindlasti on Valio Forte juust konkurentsivõimeline.

�rip�ev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
24. September 2014, 16:37
Otsi:

Ava täpsem otsing