Vene meediapiirang tooks sundmüügid

24. september 2014, 14:04

Eile riigiduumas esimese lugemise läbinud seaduseelnõu survestab jõustumisel välisomanikke müüma oma osalusi Vene meedias 2017. aastaks.

Venemaa riigiduumas läbisid teisipäeval vaid ühe vastuhäälega esimese lugemise seadusemuudatused, mis piiravad 2017. aastast välisinvestorite osaluse massiteabevahendites 20%-le.

Seni on Venemaa piiranud välisosalust vaid telekanalites ja raadiojaamades 50%-le, trükimeediat pole piirangud puudutanud.

Selline piirang aitab kaitsta Venemaa infovälja lääne ja "viienda kolonni" mõju eest, tsiteeris eelnõu üht autorit Vadim Denginit Venemaa majandusleht Vedomosti, mis on ka ise kavandatava muudatuse üks sihtmärke.

Vedomosti omanikud on Pearson, mis annab välja Briti ärilehte Financial Times, Wall Street Journali väljaandja News Corp ja Soome Sanoma OY. Kõigile kuulub lehest üks kolmandik. Sanoma plaanib oma osaluse lehes müüa ning uue eelnõu järgi ei oleks sellisel juhul enam müük välisinvestorile mõeldav, kirjutas Financial Times. Teisalt võib eesmärk olla aidata Gazprom Medial täielikult üle võtta raadiojaama Ehho Moskvõ, mis on Venemaa eetris veel üks viimaseid liberaalseid bastione, kirjutas leht.

Hääletusel osalenud 435 saadikust hääletas vastu vaid üks, Dmitri Gutkov, kes hoiatas meediaäri hävitamise ja välisinvesteeringute äralõikamise eest. Tema hinnangul on investeeringud võimaldanud palgata parimaid talente ja kasutada lääne tehnoloogiat.

"Te hävitate meediaäri. Mida te kardate? Ajalehte Vedomosti? Te loetu ju ka ise seda lehte. Presidendi administratsioonis, kust see eelnõu tuli, loetakse seda lehte, et aru saada, mis majanduses toimub," tsiteeris Vedomosti  Gutkovi sõnavõttu duumas toimunud arutelul.

Eelnõu järgi ei või välisriik, rahvusvaheline organisatsioon, välismaine juriidiline isik, välisosalusega Venemaa juriidiline isik, välismaa kodanik, kodakondsuseta isik, topeltkodakondsusega Venemaa kodanik omada massiteabevahendites rohkem kui 20% suurust osalust. Nii on välistatud ka kaudne omand. Kui eelnõu läbib teise lugemise ja presidendilt Vladimir Putinilt allkirja saab, jõustub see tulevast aastast, jättes uute nõuete täitmiseks aega 2017. a alguseni.

"Uus seadus väljendab piiramisrõngas kindluse mentaliteeti - ümberringi on vaenlased, kes püüavad tagant õhutada Venemaa kevadet (rahvarevolutsiooni nagu Araabia kevad - toim), ja need tuleb kinni panna," kommenteeris agentuurile Bloomberg Poliittehnoloogiate Keskuse teadur Igor Bunin. "Sisuliselt survestatakse välisomanikke oma osalusi Vene meedias 2017. aastaks ära müüma."

Omanikevahetus oleks ees ka ajakirjal Forbes, mille väljaandja on Saksa Axel Springer. Nagu Vedomosti, on Forbes säilitanud sõltumatu hoiaku, kirjutades palju Venemaa miljardäridest ja tuues ära riigimeediale alternatiivseid arvamusi. Nagu viitas täna New York Times, avalikustas Vedomosti augustis esimesena, et riiklik naftahiid Rosneft küsib riigilt 41 mld dollarit, et leevendada Venemaa vastu kehtestatud sanktsioonide mõju. Forbes nimetas Rosnefti juhti Igor Setšinit Venemaa kõige suurema palgaga ettevõtte juhiks, kelle palk küünib 50 miljonile dollarile.

Sanomale kuuluv Esquire ja Condé Nast Inc'i omanduses olev EQ on avaldanud artikleid opositsiooniliidrist Aleksei Navalnõist.

"Ilmselt näevad seadusandjad neid kõiki ohuna Venemaa suveräänsusele," ütles Bunin.

Uue seaduse järgi peavad oma investeeringud Venemaal teiste seas ümber hindama ka Burda, Disney, Bauer ning Rootsi Modern Times Group, millel on agentuuri Bloomberg andmeil 39%-line osalus CTC Medias. Viimasele kuulub Venemaa kuues suurim telejaam.

"Sellega on Venemaa reiderluse seadusesse kirjutanud - see toob kaasa sundmüükide laine," ütles ajalehele Financial Times üks välisfirma juht. "Kremli konservatiivid kasutavad Ukrainas Moskva vastasseisust läänega üles piitsutatud välismaalaste vastaseid meeleolusid, et konsolideerida meedias Putini valitud kompanjonide haaret."

"Välisosalus oli ainus asi, mis kaitses mõnede Venemaa väljaannete juhtkirjade sõltumatust," ütles New York Times'ile Leonid Bershidsky, Vedomosti esimene peatoimetaja ja esimene ajakirja Forbes väljaandja Venemaal, kes hiljuti kolis Saksamaale. "Kui seda ei lubata, on viimane kaitse läinud."

Otsus puudutab Venemaal ka hulka glamuurseid ajakirju Vogue'ist National Geographicu ja Cosmopolitanini.

Telekanalid läksid Venemaal riigi kontrolli alla juba Putini esimesel ametiajal. Nüüd on sihikul trükimeedia ja tugevam kontroll interneti üle. Lääneriikide kehtestatud sanktsioonide mõjul arutab Venemaa võimalusi, kuidas eriolukorras Venemaa-sisene internet globaalsest võrgust eraldada.

 

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
24. September 2014, 15:25
Otsi:

Ava täpsem otsing