Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Koli targalt - ettevalmistuseks võib kuluda aasta

    Kolimisfirma AVA-Ekspress tõi eelmisel nädalal Põhjala pruulikotta uusi mahuteid.Foto: Raul Mee

    Kolimise planeerimisega tasub alustada aegsasti – üksiku seadme puhul paar kuud, terve ettevõtte kolimisel kuni aasta varem. Tööstusettevõtte ja tööstusseadmete kolimise viis ehk kas kolida ise või võtta appi kolimisspetsialistid, sõltub seadmetest ja ajast, mis on kolimise peale võimalik kulutada.

    Alusta kolimise planeerimisega aegsasti (üksiku seadme puhul kaks kuud varem, terve ettevõtte kolimisel kuni aasta varem).Kaasa kolimisse võimalikult palju oma ettevõtte töötajaid.Väärtuslik seade vajab kindlustust.Vedaja vastutus pole sama mis seadme kindlustus.Vajadusel kasuta spetsialisti abi (kolimisspetsialist, elektrik).Odavamaks transpordiks saab kasutada ära Eestisse tagasi suunduvaid tühje veomasinaid.

    Energiatõhusaid puidust elementmaju ehitav Soome päritolu ettevõte Kruunu OÜ kolis möödunud aastal kogu tootmise Eestisse – Pakri Teadus- ja Tööstusparki Paldiskis. Kuna tellimused võimaldasid tehasel mõnda aega mitte toota, koliti Eestisse ettevõtte töötajate ja transpordifirma abiga. “Meie kolimine oli ilmselt lihtsam kui mõne teise ettevõtte kolimine. Me pidime kolima 10,5–12meetrised tootmisliinid ja mõned lauad karkassi ja pakkimise jaoks,” rääkis Kruunu juhatuse liige Rait Pajula. Spetsialistide abi kasutati kolimise juures peamiselt liinide elektriliste ja hürdauliliste osade lahti- ja kokkumonteerimisel.Kruuni kolis kaks kuud. Tehase lahtivõtmisele Soomes kulus pea terve 2013. aasta jaanuar. Kokku saadeti Eestisse 13 rekkakoormatäit. Pajula sõnul said nad soodsa tasu eest kaubale transpordi- ja logistikaettevõttega, kelle autod kauba mahalaadimise järel tühjalt Soomest Eesti poole sõitsid.Tehase kokkupanemisele kulus omakorda poolteist kuud, sest võrreldes Soome tehasega oli Eestis asuv rendipind tunduvalt väiksem ning tehase seadmete paigutust tuli muuta. Kuna Kruunu kaks tõstukit olid hõivatud tehaseseadmete pealelaadimisega Soomes, sõlmiti kokkulepe tööstuspargis asuva naaberettevõttega, kelle tõstukite abil seadmed ­autodelt maha laaditi. 4. märtsil alustasid Kruunu töötajad Eestisse kolitud tehases tööd.Pajula sõnul oli kolimisest keerukam õige taristu leidmine. “Soomes oli meie tehas Kruunu jaoks ehitatud ja aastatega kujundatud vastavaks tootmise nõuetele. Seal oli ka ruumi palju rohkem,” selgitas ta. Peaaegu poole väiksemale pinnale kolimine tema sõnul rendikuludes poole võrra kokku hoida ei aidanud. Miks siis? Pajula selgitas, et Soomes kuuluvad paljud tööstushooned valdadele ja väikestele linnadele, kes suurte hoonete eest minimaalset renti küsivad. “Maksime tohutult suure taristu eest natuke rohkem kui praegu, aga praegu on meil kitsas ka.” Ruumipuudusel ei saa Kruunu mõnda oma seadet kasutada.Kas Pajula teeks olukorras, mil tehast ei saaks kaheks kuuks seisma panna, kolimisel midagi teistmoodi või kaaluks näiteks kolimisfirma kasutamist? “Kui me praegu peaksime kolima ja meil oleks palju tööd ees, siis tuleks tõesti parem lahendus leida. Kaks nädalat oleks maksimum, mille jooksul tahaks kolimisega ühele poole saada,” vastas Pajula.Cleveron kolis oma jõududega. Postipakiautomaate tootev ja arendav Cleveron OÜ kolis uude, spetsiaalselt ettevõttele ehitatud hoonesse oma töötajate abiga ajal, mil tootmisesse tuli sisse väike vahe. Cleveroni omaniku ja tegevjuhi Arno Küti sõnul otsustati kolida just siis, kuna kolimise ajal toota ei saanud ning kolimisfirma kasutamisel oleks tulnud tasuda nii kolijatele kui ka oma ettevõtte töötajatele.Ettevõtte tootmisjuht Tiia Toom ütles, et Viljandis asuva tootmise kolimiseks uude asukohta samas linnas kulus kaks nädalat. “Kolimisele eelnes inventuur ehk tuli otsustada, mida võetakse kaasa ja mida mitte,” rääkis ta. Inventuur sisaldas nii materjali ülevaatamist kui ka ­uute seadmete soetamise vajaduse väljaselgitamist.Väga täpset kolimiskava Cleveron ei koostanud, küll aga pandi paika n-ö kolimisnädalad. Küti sõnul planeeriti suur osa kolimisest ära juba uue hoone ehitamise ajal. Esmalt toodi uude hoonesse üle kontori sisseseade, käivitati internet ja muud ühendused ning seati omale kohale näidistooted.Kolimiseks osteti sisse transporditeenus ning kolimine oli arvestatud uue maja ehitamise eelarvesse. Lisaks autotranspordile ja inimkätele kasutas Cleveron ka uues tootmishoones kasutamiseks soetatud tõstukit, mida varasemas kahel korrusel asunud tootmises kasutada ei saanudki. “Meil kulus kolimisele umbes 10 000 euro ringis ehk alla 1% maja ehitushinnast, mis on suhteliselt pisike kulu võrreldes tootmishoone ehitusega,” märkis Kütt.Spetsiaalset kindlustust Cleveron seadmete kolimiseks ei teinud. Riski, et kolimise käigus seadmetega midagi juhtuda oleks võinud, hindas Kütt minimaalseks.

    See on transpordifirmadele ette nähtud kindlustusliik, millega võetakse vastavalt seadusega ette nähtud piirini kaitse alla transporditavad veosed. Kui kaup saab transportimisel viga või läheb kaotsi (näiteks liiklusõnnetuse korral) ja vedajal tekib hüvitamiskohustus kauba omaniku ees, siis vedaja vastutuskindlustuse olemasolul hüvitab kahju kindlustusselts. Vedaja vastutuse määratlemisel riigi sees kohaldatakse võlaõigusseaduse või ­Euroopa Liidu liikmesriikide analoogsete õigusaktide sätteid, kuid mitte laiemas ulatuses kui CMR konventsioon. Põhilised piirangudkauba kahjustumise ja hävimise korral 8,33 SDR.iga kahjustunud või puuduva kg kohta ehk umbes 13 USD kauba brutokilogrammi kohta (kui kaubaarvel on madalam hind, siis kaubaarve järgi).Piiratud vastutus ei kata kõiki riske, näiteks röövimist.ALLIKAS: kindlustuseabc.ee; lajos.ee

    Võõras kogemus tuleb kasuks keeruliste seadmete kolimisel
    Kui ettevõttel on vaja lähiriigist Eestisse kolida üks-kaks tööpinki, tuleks kolimist planeerima hakata vähemalt kuu või kaks varem, rääkis 16 aastat Eestis tegutsenud kolimisfirma AVA-Ekspress OÜ üks omanik Tõnu Kiik. “Kui kolitakse terve tööstusettevõte, siis hakatakse tavaliselt sellega tegelema aasta või pool aastat varem.”Kiige sõnul on ette tulnud ka juhtumeid, kus avastatakse, et kolida on vaja juba homme.Kiik tõi näiteks Norma Tööriistavabriku, kes kolis 100 õrna ja kallist tööpinki – sel juhul oli seadmete liigutamine kellaajalise täpsusega paika pandud. “Selleks, et tootmine ei seiskuks, pidi suur osa kolitavatest tööpinkidest kolme tunni pärast uues kohas juba tööle hakkama.” Sellisel juhul tuleb kolimisel kellaaegadest väga rangelt kinni pidada ning ühtegi eksimust endale lubada ei saa, märkis Kiik.Kui palju kolimine maksab?1. Maht ja suurusMõne tööpingi Soomest Eestisse toomine maksab 4000–5000 eurot. Seda juhul, kui tegemist ei ole ülegabariitse koormaga. Näiteks laevale sõites vajab ülegabariitne koorem erilube ning planeerimisele kulub suurema paberitöö ja kooskõlastamiste tõttu tunduvalt rohkem aega. Keskmise tootmisettevõtte kolimine algab kolimisfirma AVA-Ekspress OÜ Tõnu Kiige sõnul 10 000 eurost, kuid võib ulatuda ka sadadesse tuhandetesse eurodesse.2. AegKolimise hinda võib mõjutada ka see, kas kolida tuleb öösel, nädalavahetusel või riigipühadel, sest siis tuleb kolijatele seaduse järgi suuremat tunnipalka maksta. Tihti valitakse kolimiseks just nädalavahetus, sest siis on ­ainus aeg, mil saab tehase seisma panna. Suvel on kolijatel alati tööd rohkem, samas talvel tuleb arvestada, et väga külma ilmaga kulub külmakartlike elektroonikaseadmete sissepakkimisele rohkem aega.3. Kogemus ja eritehnikaVäga suurte, õrnade või hinnaliste seadmete kolimine nõuab alati hoolikat planeerimist, peaga töötajat ja eritehnikat. Näiteks 50 tonni kaaluva toasuuruse neljale jalale toetuva tööstusseadme tõstmiseks on vaja spetsiaalseid tungraudu ning seadme ruumist välja rullimiseks kasutatakse spetsiaalseid rullikuid, kirjeldas Kiik. Tiht vajatakse kolimisel ka kraanat või kahte. Kolimisfirma omaniku sõnul on töö tegemiseks õige kraana- või ka tõstukijuht ülioluline. “Kui seda meest, keda ma vajan, tööl ei ole, siis ma sealt firmast masinat ei telligi.” Samamoodi tuleb AVA-Ekspressil ette töid (näiteks Klaverivabriku tellimus või kunsti või skulptuuride kolimine Kumu tellimusel-toim.), kuhu alla kümneaastase staažiga kolijaid ei saadeta, sest kolimisel loeb kogemus palju.4. KindlustusKolimisel tuleb mõelda ka kindlustusele.Vedaja vastutuskindlustuse 5-6 miljoni eurose tööstusseadme kolimisel ei piisa. Kindlustuse puhul tuleb jälgida, et see ei kehtiks vaid uksest ukseni transportimisel, vaid kataks ka seadme mahatõstmise ning õigele kohale asetamise. “Risk seadme tõstmisel on tegelikult palju suurem kui vedamisel,” ütles Kiik.
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Tesla halbadele tulemusele vaatamata lõpetasid USA indeksid tugevalt rohelises
Wall Street lõpetas teisipäevase kauplemispäeva üle ootuste tugevalt: S&P 500 tõusis +1,20%, Dow 30 kerkis +0,69% ning Nasdaq edenes +1,59%. USA turge vedasid tehnoloogiasektori aktsiad, millele keskendunud investorid valmistuvad „maagilise tehnoloogiaseitsmiku” tulemusteks ning ei lasknud end kohutada Teslast, kellelt oligi oodata halbu kvartalinumbried.
Wall Street lõpetas teisipäevase kauplemispäeva üle ootuste tugevalt: S&P 500 tõusis +1,20%, Dow 30 kerkis +0,69% ning Nasdaq edenes +1,59%. USA turge vedasid tehnoloogiasektori aktsiad, millele keskendunud investorid valmistuvad „maagilise tehnoloogiaseitsmiku” tulemusteks ning ei lasknud end kohutada Teslast, kellelt oligi oodata halbu kvartalinumbried.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.