Laupäev 10. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Lennundusele koidab helge tulevik

07. oktoober 2014, 17:28
Möödunud aasta suvel saabus Tallinna viimasel kahel aastal Euroopa parimaks lennu­firmaks valitud Turkish Airlines. Ettevõtte Tallinna meelitamine võttis aega kolm ja pool aastat.
http://www.aripaev.ee/storyimage/EA/20141007/BORS/141009741/AR/0/AR-141009741.jpg

Kuigi mitmed Euroopa suured lennufirmad on tänavu vaevelnud töötajate streikide ja tugeva konkurentsi küüsis, ennustatakse lennundusele suurt tulevikku. Eriti hea on odavlennufirmade prognoos.

Nimelt kasvab lennukitootja Airbusi globaalse turuprognoosi järgi lennureisijate arv järgmise 20 aasta jooksul 4,7% aastas, mistõttu vajatakse kokku 31 400 uut suurt reisi- ja kaubalennukit kogusummaga pea 5 triljonit dollarit.

“Lennundus kasvab muljetavaldava kiirusega ja meie äsjane globaalne prognoos kinnitab, et see trend jätkub pikka aega,” märkis Airbusi kliendiüksuse juht John Leahy.

Kuigi peamine kasv peaks tulema Aasia ja ­Ladina-Ameerika kasvava keskklassi arvel, ei jää ­uutest lennureisijatest ilma ka Euroopa firmad. Samas käituvad targasti just need, kes suurendavad lennuliinide arvu arengumaadesse.

EasyJet üllatas. Tänavu on Euroopa lennufirmadest kõige paremini läinud odavlende pakkuvatel Ryanairil ja EasyJetil, kes on mõlemad liini­võrku laiendanud ning sellega uusi reisijaid võitnud. Samuti on neil suur roll üldise hinna­poliitika kujundamisel, mis tekitab suurtele konkurentidele peavalu.

Briti odavlennufirma EasyJet teatas möödunud nädala lõpus, et ootab tänavu vähemalt 20protsendist kasumi kasvu. 30. septembril lõppenud majandusaasta maksueelne kasum ulatus ettevõtte teatel 575–580 miljoni Briti naelani. ­Euroopa suuruselt teine odavlennufirma prognoosis ka hüpet kliendiarvus, kuna mitu suurt lennufirmat, näiteks Air France-KLM ja Lufthansa, on endiselt hädas streikivate töötajatega.

EasyJeti aktsiale ostusoovituse andnud Panmure Gordoni analüütiku Gert Zonneveldi sõnul muutub ettevõte aina enam tavaliseks lennufirmaks. “See on aktsepteeritud valik ka äriinimestele ja firma kasvatab haaret. Kui inimesed nende teenuseid proovivad, siis nad jäävadki selle juurde,” märkis Zonneveld.

Reedel tegi EasyJeti aktsia kasumiuudise peale 6,1protsendise hüppe, mis on viimaste kuude märgatavaim tõus. Seejuures näevad Bloombergi küsitletud analüütikud aktsiale veel umbes 18%-list tõusupotentsiaali.
Viimastel aastatel kõige agressiivsemat kasvu­strateegiat näidanud Turkish Airlines teatas hiljuti, et avab veel hulga lennuliine USA suur­linnadesse. Praegu lendab Türgi firma 216 liinil üle maailma.
Nagu teisedki odavlennufirmad, näeb Turkish Airlines vaeva pikkadele lendudele äriklassi klientide leidmisega.

Muljetavaldav kasv. Türgi firma kasvab keskmiselt kolme lennuki võrra kuus, tellides sel aastal Airbus Groupilt 117 ja Boeingult 95 uut lennukit. Ettevõtte juhi Temel Kotili kinnitusel on nende fookus suunatud tihedamatele lennuühendustele ja piisavale mahutavusele.
Bloombergi küsitletud analüütikutest soovitab Türgi lennugigandi aktsiat osta lausa 86%, mis ületab teiste Euroopa lennufirmade soovitusi pika puuga. Aktsia hinnale nähakse veel 30protsendist kasvuruumi.

Saksa firmad hädas. Kliendiarvu kasvatamisega on viimasel ajal olnud hädas mitu traditsioonilist lennuhiidu. Näiteks vaevavad nii Saksa Luft­hansat kui ka Prantsuse Air France'i töötajate sagedased streigid ning odavlennufirmade hinnasurve. Nähakse vaeva, et pakkuda veelgi paremat teenust. Näiteks kavatseb Lufthansa tänavu kulutada 3 miljardit eurot salongide renoveerimiseks, et tõsta teenuse tase viiele tärnile prestiižsse Skytraxi reitingu järgi.

Saksa lennufirma uus juht Carsten Spohr on lubanud tuleval aastal tegevuskasumi 2 miljardile eurole suurendada. Samas prognoosivad Bloombergi küsitletud analüütikud, et kasum jääb siiski 1,63 miljardi euro piiresse.

Euroopas on juhi sõnul Lufthansa suurim konkurent EasyJet, kes kujundab oma odavate pakkumistega hindu, ning kõik teised lennufirmad peavad oma hindu EasyJeti hinnapoliitika järgi alandama.

Kõige kehvemat tulevikku prognoosivad analüütikud Saksa suuruselt teisele lennufirmale Air Berlin, mille aktsiat ei soovita osta ükski Bloombergi küsitletud analüütik. Samuti arvatakse, et aktsia hind langeb 12 kuu perspektiivis viiendiku võrra.

Hiljuti teatas firma, et loobub 33 uue Boeingu lennuki tellimisest, kuna vaevleb kahjumi ja kahaneva reisijate arvu pärast. Praegu töötab Air Berlin välja uut strateegiat, kuna firma on viimase kuue aastaga teeninud enam kui miljard dollarit kahjumit. Samas konkureerib firma oma odavlendudega nii Iiri Ryanairi kui ka Saksa suurima lennufirma Lufthansaga.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
07. October 2014, 17:54
Otsi:

Ava täpsem otsing