Laupäev 10. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Ökodisainiga ehituskulud kontrolli alla

21. oktoober 2014, 16:30
Eskaro kvaliteedijuht Anni Turro.
http://www.aripaev.ee/storyimage/EA/20141021/NEWS/141029910/AR/0/AR-141029910.jpg

Eesti Kaubandus-Tööstuskoda kutsub ehitussektori keskmiseid ja väikseid ettevõtteid liituma Euroopa Komisjoni keskkonnahoidliku tootearendusprojektiga EDECON, mille eesmärk on tõsta ettevõtete keskkonnateadlikkust ning parandada nende toodete-teenuste efektiivsust kogu elutsükli vältel.

“EDECON on mõeldud väikestele ja keskmistele ehitusettevõtetele, sealhulgas arhitektidele, materjalide ja integreeritud mööbli tootjatele ja ehitajatele nende keskkonnateadlikkuse tõstmiseks,” ütles kaubandus-tööstuskoja teenuste osakonna projektijuht Kadri Rist.

Programmi käigus tutvustatakse ökodisaini mõistet ning selle olulisust ehitussektoris, antakse praktilist nõu ja tutvustatakse võimalusi, mille abi on ettevõtetel võimalik hinnata toote või teenuse keskkonnamõju kogu selle elutsükli vältel ning seejärel identifitseerida ökodisaini strateegiaid, mille kaudu neid keskkonnamõjusid majandada.

Risti sõnul võib ökodisaini põhimõtete rakendamine anda tulemuseks kulude vähenemise. “Toote kaalu vähendamine, kui selle funktsionaalsus jääb samaks, aitab vähendada tooraine- ja transpordikulusid,” tõi ta näiteks.

Ka oodatakse ettevõtetelt aina enam oma keskkonnamõjude juhtimist. Risti sõnul nõuab enamik suurtest Euroopa ehitusettevõtetest, jaemüüjatest, kommunikatsiooniteenuste pakkujatest, ametkondadest ja valitsusasutustest, et nende tarnijad ja alltöövõtjad tõestaksid, et nad tegelevad oma keskkonnamõjude juhtimisega. Ta lisas, et sageli peavad ettevõtted oma ärimudelit muutma, et klientide nõudmistele vastata. “Keskkonnasäästlikkus on võimaldanud mõnedel ettevõtetel suurendada kasumit ärimudeli muutmise kaudu, kaaludes uudseid võimalusi viia oma tooted ja teenused vastavusse klientide spetsiifiliste nõudmistega,” ütles Rist.

Lisaks tulenevad paljud ökodisaini põhimõtteid seadusandlusest – Euroopa Liidu direktiividest ja määrustest, mida kõik ettevõtted on kohustatud täitma.

Aasta muudatuste sisseviimiseks

Programmi raames ettevõtetele tasuta ökodisainialaseid konsultatsioone pakkuva Christiansen Consulting OÜ juhtimiskonsultant Tarmo Täht soovitab programmiga liituda ettevõtetel, kes soovivad kogu ettevõttes keskkonnateadlikkust tõsta ja keskkonnahoidliku ettevõttena suurendada tuntust, ning neil, kes soovivad keskkonnakaalutluste integreerimist toote ja teenuse disaini, eesmärgiga suurendada toote-teenuse efektiivsust kogu selle elutsükli vältel.

Tähe sõnul hinnatakse ja kaardistatakse konsultatsiooni käigus toodete-teenuste elutsükli keskkonnamõjusid ning analüüsitakse, millises toote elutsükli etapis on mõju leevendamiseks võimalik erinevaid meetmeid kasutusele võtta. 

Tähe ütles, et pärast esimest visiiti on ettevõttel võimalik tellida süvaaudit, mis on samuti ettevõtte jaoks tasuta. Selle käigus koostatakse tegevusplaan ja kulueelarve eelnevalt koos väljavalitud toote elutsükli etapile, kus soovitatakse teha muudatusi toodete ja teenuste disainis. “Vastavalt tegevusplaanile on ettevõttel aega plaanitud meetmete elluviimiseks üks aasta alates kohtumise kuupäevast,” selgitas ta.

Rääkides ettevõtete jaoks vajalikematest muudatustest, tõi Täht välja kaks valdkonda: tootmise disain ning transpordi ja levitamise disain. Nende puhul on muudatused kõige suuremad ja vahetumad, selgitas Täht.

Eesti ettevõtetel on, mida õppida

Tähe hinnangul on ehitussektori ettevõtted enamasti keskkonnateadlikud ning kursis oma toodete ja teenuste keskkkonnamõjudega. “Siiski ollakse neist asjadest teadlikud enamasti vaid spetsialistide ringkonnas ja ettevõttes, kus toimiv keskkonnajuhtimissüsteem ISO 14001,” nentis ta.

Lääne-Euroopa keskmistest ja väikeettevõtetest erinevad Eesti ettevõtted Täne sõnul põhiliselt kolme asja poolest: “Vähem innovatsiooni toodete ja teenuste või protsesside valdkonnas, vähem koostöövalmidust üksteise suhtes ja vähem turundust oma toodete ja teenuste laiemaks tutvustamiseks. See kehtib ka keskkonnategevuse puhul,” ütles ta.

Kergem pakend vähendas transpordikulusid

Ühe ettevõttena osales EDECONI projektis Rootsis asuva Eskaro Grupp AB Eesti tütarettevõte, värvide ja lakkide tootja Eskaro.

Programmis osalemise otsus tuli ettevõtte juhi Eduard Stievelmani esindaja Anni Turro sõnul üsna lihtsalt. Turro ütles, et kuna programmi üks peaeesmärke oli keskkonnateadlikkuse tõstmine ja ökodisaini tutvustamine ning selle rakendamine, siis nende ettevõttel oli küllaltki lihtne teha otsus selle programmiga liitumiseks. “Oleme oma tegevuses pidevalt järginud keskkonnahoidlikkust. Meil on ka ühele tootele omistatud ökomärgis, Euroopa lilleke, mis tõestab tarbijale, et toode on keskkonnasõbralikum kui teised samasse tooterühma kuuluvad ja on ka usaldusväärne, kuna seda on hinnanud sõltumatu osapool,” lausus Turro.

Turro sõnul koostas ettevõte koos konsultandiga ühe toote elutsükli kaardi, mis andis kõikidele töötajatele hea ülevaate, milline on toote keskkonnamõju kogu olelusringi (tooraine valik, tootmine, pakendamine, värvimine, jäätmed) jooksul. Ettevõttel on nüüd plaanis kaardistada ka teised tootegrupid ning rakendada ökodisaini teistelgi toodetel.

Lisaks viidi programmis osalemise käigus läbi süvaaudit, mille tulemusena otsustati muuta toodete transporti ja levitamist. Turro sõnul on eesmärk vähendada pakendite kaalu ning võimalusel kasutada alternatiivseid materjale, mis kahjustavad keskkonda vähem. “Tegime arvutused uue tootepakendi kohta, mille puhul kasutatakse metalli asemel plastikut. Sel juhul on materjali kokkuhoid umbes 3 tonni aastas,” selgitas ta konkreetseid tegevusi.

Turro sõnul sai ettevõte pakendi kergemaks muutmisest kasu, kuna see tõi endaga kaasa väiksemad transpordikulud ning vähendas otseselt veoste koormust sõidukitele. Väiksemad transpordikulud omakorda vähendasid energiatarbimist ja õhusaaste- ja heitmekoguseid. Lisaks vähenesid kulud pakendi peale.

Turro soovitab programmi ka teistele ettevõtetele. Tema sõnul on oluline teada, millist mõju tooted elutsükli erinevates etappides keskkonnale avaldavad ja kuidas on võimalik neid mõjusid vähendada. “Tihtipeale me teame ainult seda elutsükli etappi, kus me ise oleme osalised, ega näe tervikpilti,” lisas ta.

Samm-sammult

Toote elutsükli etapid:

1. Toorme kaevandamine/tootmine. Nt tsemendis kasutatavate kaevandatavate toodete hankimine, nafta rafineerimine plastmassi tootmiseks või puidu hankimine puitelementide jaoks. Ehitustoodete komponentide koostaja vaatevinklist võib see etapp esindada nende komponentide tootmise protsessis.

2. Transport. Materjalide transport allikast tehase väravateni. Võib hõlmata materjalide pakkimist, aga ka transpordi liiki – meri, maismaa, raudtee ja õhk.

3. Tootmine. Hõlmab protsesse, mis on seotud toote tootmisega materjalide saabumisest toote lahkumiseni teie territooriumilt. Pakendatud toodete tüüp ja kogused.

4. Pakendamine. Kasutatavate tootepakendite tüüp ja kogused.

5. Levitamine. Toote või teenuse teie valdustest kliendini (sõltuvalt ärimudelist, võib olla ehitusplats, ehituskaupade müüja või lõppkasutaja) toimetamise viisid ja vahemaad.

6. Kasutamine. Kasutamise protsess, nt nn aktiivsete toodete või teenuste energia- või veetarbimine, nt elektriliste puuride või emissioonide hulk nn passiivsete toodete (nt värvid ja liimid) kasutamisel. Selle etapiga võib hõlmata ka paigaldus- ja hooldusprotsessid ning sellised tööd nagu puidust toodete välispinna värvimine või mehaaniliste toodete teenindamine.

7. Elutsükli lõpp. Protsess, mille käigus tegeletakse toote-teenusega, kui see on jõudnud oma elutsükli lõppu – nt toodete osas torud, juhtmed, talad, aknad ja seinakatted.

Allikas: kaubandus-tööstuskoda

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
21. October 2014, 16:39
Otsi:

Ava täpsem otsing