Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Eesti betoonitootja tehas Venemaal kriisis

    Venemaal on rublakursi langus teinud aja jooksul oma töö, betoonplaatide tegija käive langes kõvasti.Foto: Andras Kralla

    Suuruselt teise Venemaale eksportiva Eesti firma MSI Grupp juht Mati Ivask nägi täna Peterburi tütarfirmadega kohtudes esimese asjana kriisiplaani, mis lauale lükati.

    "“Ütlesid, otsustage, mida edasi teha!" Peterburis on tublid inimesed, ollakse tänu Soomele asjadega paremini kursis. Saadakse aru, et probleemidega tuleb ellujäämiseks tegeleda,” kiitis Ivask.
    Üldiselt ettevõtjad alles hakkavad tema sõnul tajuma, et asi on väga tõsine. Juhid mõtlevad, kuidas oma firmasid vee peal hoida.
    “Meil tegi direktor kolm stsenaariumi: kas tehas üldse kinni panna või töötada kolm päeva nädalas või … Kogenud juht teab, kuidas elama jääda. Kõigeks peab valmis olema, ei saa hoida gaasi põhjas ja muudkui edasi põrutada,” tõdes Ivask. “Iga tütarfirma on omaette, eks aasta lõpus vaatame, millised Vene firmade tulemused tulevad.”
    Peterburis tegutseb kaks MSI Gruppi kuuluvat firmat: üks on Biznes-Treid, mis on tehase kinnisvara arendaja ja omanik, ning teine ongi Sankt-Peterburg Betoneks, mis toodab kaheksa aastat tagasi alustanud kohalikus tehases betoonpaneele. Tellijad on Peterburis ja lähioblastitest, kaugemale ei ole firmal mõtet vaadata.
    Valus põnts
    Sel aastal läks ASi Betoneks Peterburi tütarfirmal väga hästi, aga septembrist alates on käive kõvasti kukkunud. Tippkäibest on firmal järgi jäänud 40 protsenti, avaldas Ivask. Kui enne suurt langust oli firma käive kuus 86 miljonit rubla, siis nüüd 37.
    Ivaskile meenus, et Eestis oli Betoneksil isegi raskem, seda 2009. aastal, kui käive kukkus neli korda. 200 töötajast jäi tehasesse tööle vaid 50. “Peterburis võib seega hullemini minna,” nentis Ivask.
    Kui vene tehase tegevus läheb allamäge, tuleb tegutseda: mahtude kukkudes vähendada tööaega, et maksta vähem palka, sulgeda üksusi.
    150 töötajaga Peterburi tehases leiba teenivad võõrtöölised Usbekistanist ja Tadžikistanist vahetasid rublad dollariteks, seejärel saatsid raha koju. Kuna tööliste palgad on poole võrra langenud, tahavad nad juba praegu tagasi kodumaale minna, sest Venemaal töötamine ei tasu ära. “Kui mahud vähenevad, polegi neid vaja. Esimeses kvartalis natuke tellimusi on, ehk ei pea tehast kinni panema.”
    Viimati käis Ivask Peterburis kuu aega tagasi. Siis olid venelased veel optimistlikud, arvates, et Euroopa loobub sanktsioonidest. “Meie arvasime muidugi teisiti, sest oleme kriisi läbi elanud, meil on laiem pilt kui neil,” ütles Ivask. “See, et ei jõutaks katastroofini, sõltub siinsetest tarkadest majandusinimestest, aga ei tea, kui paljud neist siin toimetada saavad. Suur poliitika ei hooli majandusest. Ei reageerita adekvaatselt, ei nähta ohtu.”
    Lihtsate inimestega ei ole Ivask täna kohtunud, aga raadiost, kus räägitakse pidevalt rubla teemal, on ta nõupidamiste vahepeal kuulnud, et valuutavahetajad ei anna enam dollareid, sest neid ei jõuta kohale vedada ja kurss on inimestele arusaamatu.
    Laen viib põhja
    “Kui on halb ilm, tuleb selleks valmis olla. Ehk tuleb ka torm. Venelastele on kriis ootamatu. Meie firmal ei ole õnneks pangalaene, ma ei tea, kuidas laenanud firmad asjast välja tulevad.  Kui oleksime laenu võtnud, oleks mu jutt teine, võib-olla ma ei räägikski teiega,” tõi Ivask välja suurima mure, mis võib ettevõtteid laastada. “Ka lihtsad inimesed ei tea, kas võtta laenu või ei -- pangad püüavad agressiivselt laenu anda. Praegu on siin iga asi probleem.”
    Tegelikkus on, et Venemaal tekkinud kriis teeb liiga ka teiste riikide majandusele. “Kui üks riik ei suuda oma majandust juhtida, siis kõik kannatavad. Naftahinna langemiseks ei oldud siin, Venemaal valmis, kuigi pidanuks olema varuplaan juhuks, kui su suurim tuluallikas ära kukub,” hindas Ivask.
    Ivaski sõnul ei saagi muud öelda, kui et olukord on väga kehv. “Venelastele jõuab see iga päevaga järjest rohkem kohale ja keegi ei tea, mida tulevik toob. Nad on väga mures, ebakindlus on suur,” ütles Ivask, lisades, et kõik jälgivad pingeliselt kurssi. “See on indikaator, mis näitab väga kurba tulevikku: pangalaenud ja import on kallinenud, käibed kukuvad.”
    Targemad mõistavad Ivaski sõnul, et majandus seisab üleval tänu nafta ja gaasi müügile. “Kui nafta hind veel kukub, siis rubla nõrgeneb järjest. Tulevikku ei paista kusagilt. Ei tea, kuidas lumepall veerema hakkab. Toiduained ja muu kaup kallineb. Enam ei osteta sõiduautosid, või kui, siis teevad seda inimesed Kasahstanist ja Valgevenest, kus raha ei ole odavnenud,” kirjeldas Ivask. “Et olla edukas, tuleb mõned kriisid läbi põdeda, loodan, et see tuleb Venemaal toimetajatele kasuks.”
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Harju Elektri müügitulu kasvas, kuid kasum vähenes
Harju Elekter alustas aastat tagasihoidlikumate tulemustega võrreldes eelmise aastaga, kuid juhatuse sõnul oli esimene kvartal pikemas võrdluses siiski tugev.
Harju Elekter alustas aastat tagasihoidlikumate tulemustega võrreldes eelmise aastaga, kuid juhatuse sõnul oli esimene kvartal pikemas võrdluses siiski tugev.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Eesti üks paremaid juhte: uhke tunnistada, et olen palju vigu teinud “Juhi juttude” värskes saates Annika Arras
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Robotit arendav Eesti idufirma kaasas 1,5 miljonit eurot
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Fazer tahab kogu Balti pagariäri Lätti kolida
Soome toidutootja Fazer kaalub oma Baltikumi pagaritööstuste liitmist üheks tootmisüksuseks Lätis.
Soome toidutootja Fazer kaalub oma Baltikumi pagaritööstuste liitmist üheks tootmisüksuseks Lätis.