Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Nafta kukkuv hind annab ettevõtetele hingamisruumi

    Foto: Raul Mee

    Tänu nafta hinna langusele võivad käiku jääda muidu hukule määratud bussiliinid, odavneda leiva hind ja kasvada palgad, ütlesid ettevõtjad.

    Peeter Koppel, SEB privaatpanganduse strateeg

    Nafta hinna langus tähendab Eestis lisaprobleeme Ida-Virumaal, kuna kogu põlevkiviõlitööstus tundub olevat teatud probleemide ees. Põlevkiviõlitööstuse tasuvuspiir on praegusest nafta turuhinnast kõrgemal.

    Kui kütusehinna konteksti vaadata, siis igasugune kütusehindade langus on pigem majandusele ja tarbimisele stimuleeriva mõjuga. Inimesed on juba aeg-ajalt täheldanud, et kui nad autole kütust võtavad, siis raha jääb justkui natuke rohkem kätte kui varem. See raha suunatakse tarbimisse kusagil mujal. Rahvusvaheliste uuringute kohaselt suunavad ameeriklased kättejäänud raha esmalt teenindussektorisse.

    Mullu oli meil täielik hinnastabiilsus ehk tarbijahinnaindeks oli täiesti paigal. Teatud surve loomulikult kütusehindade alanemisega tekib, aga siin tuleb arvestada, et millest kütusehind koosneb. Maailmas on riike, kus kütusehind koosneb toorme hinnast, selle ümbertöötlemise hinnast, transpordist ja vähesel määral maksust. Meil ja Euroopas laiemalt on maksude osakaal ikkagi kütuses vägagi kõrge.

    Peame arvestama, et jõuliselt on alla tulnud ka euro kurss dollari suhtes. Nafta hinna langusest saavad simuleeriva efekti nii valuuta kui ka maksu konteksti arvestades ameeriklased, mis loomulikult parandab jällegi nende globaalse konkurentsi positsiooni, kus eurooplased on viimasel ajal pehmelt öeldes väga taha jäänud.

    Kui nafta hind poleks nii palju langenud, oleks Eesti Buss OÜ sunnitud mõne väiksema maaliini sulgema, nentis Eesti Buss OÜ juhatuse esimees Gunnar Obolenski. Lisaks lubab allesjääv raha neil bussijuhtide töötasu heal tasemel hoida, et amet meelitaks ka uut põlvkonda. 
    Nafta hind on alates eelmise aasta juuni tipust teinud pea 60% languse. "Hetkel, mil kütuse hind on mullusest keskmisest hinnast umbes 10% soodsam, saame rääkida säästust suurusjärgus 20 000 kuus," lausus Obolenski.
    Tema sõnul ei ole kütusekulude ülejääk mingil tingimusel raha, mis lihtsalt üle jääks. Eelmisel aastal hakkas bussifirmadele konkurentsi pakkuma tema sõnul tugevalt üledoteeritud reisirongiliiklus, mis tähendas bussisektorile reisijate vähenemist ja tulu kahanemist. "Seega saab rääkida varasema miinuse katmisest," nentis ta.Obolenski ütles, et küllap tõuseb kütuse hind pärast talvist hinnalangust kevadel taas languse-eelsele tasemele. Kui kütuse soodne hind kestab aga näiteks suveni, kaaluvad nad tõenäoliselt muudatusi ka piletihindades.
    Nafta hinna mõjuga on rahul ka Leiburi tegevjuht Asso Lankots. "Ma väga loodan, et kütuse hinna kasvuprognoosid ei realiseeru,“ ütles ta, lisades, et nad prognoosivad selleks aastaks ka leiva hinna langemist.
    Ka piimatööstusettevõtte Valio Eesti juht Maido Solovjov tõdes, et nafta hinna langus on mõjutab majandust positiivselt. "Otseselt langevad kütuse- ja küttekulud, logistikakulud ning energiamahukate toodete omahind. See kõik jätab inimestele kätte rohkem raha ning ergutab lõppkokkuvõttes tarbimist," nimetas ta.
    Via 3L Logistika juht Elmer Maas ütles, et nafta hind neid ei mõjuta. "See kõigub üles ja alla ja jääbki kõikuma," lausus ta. Kuna transpordiettevõtte Via 3L Logistika nii ostab kui ka müüb transporditeenust, siis lõpptulemusena ei võida ega kaota nad kütusehinna langusest, märkis transpordiettevõtte. Lisaks moodustab kütuse hinna osakaal kogu veohinnast transpordisektoris alla poole ja seetõttu ei pruugigi see väga suurt hinnavõitu anda, seda enam, et ka kliendid survestavad hinna alandamist.
    Alexela Oili tegevjuht Ain Kuusik leidis, et nafta odavus on ettevõtetele ja tarbijatele positiivne, kuna naftast teenitud raha investeeritakse enamasti uuesti majandusse. "Kui seda raha ei tule, siis see mõjutab tervet maakera ja ühiskonda globaalselt," lausus ta.
    Kas on põhjust hindu langetada?
    Kas inimesel võiks olla õigustatud ootus, et toodete ja teenuste hinnad langevad? Konjunktuurinstituudi direktori Marje Josingu sõnul on kütus kõige otsesem kulukomponent ja kui kütus on odav, väheneb kulu väga paljudes valdkondades. Üle jäänud raha kasutab ettevõtja aga kuskil mujal, nentis Josing, mistõttu hinnalangust oodata ei ole. "Karta on küll, et hinnad suurt allapoole ei tule, ja teiseks, hindu määrab suhteliselt ära see, kuidas turul konkurents on," lausus ta.
    Kui vaadata ettevõtja poolt, siis kasvavad Josingu sõnal kulud tööjõule. "Näiteks kui bussijuhid nõuavad streikidega palgatõusu, siis peab seda andma. Seetõttu on praegu rohkem võimalust töötajate palku tõsta,“ ütles ta.
    Josing ütles, et kui kliendid ostavad-tarbivad samamoodi edasi, nagu enne nafta hinna langust, siis miks peakski ettevõtja hinda alandama. Nõudlus on tema sõnul praegu hea, sest inimeste palgad ja toetused on tõusnud.
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Tehnoloogiasektor sügavas languses: Nvidia kaotas oma väärtusest kümnendiku
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Usaldamatus valitsuse majanduspoliitika suhtes on järsult kasvanud
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.