Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Naftariik Norra – mis kriis?

    Nafta ja gaasiplatvorm Põhjameres.Foto: Scanpix/Reuters

    Reedel nafta hinna languse tõttu Norra majandust tabanud šokki arutanud peaminister, keskpanga juht ja rahandusminister vannutasid kui ühest suust, et kriisist kõneleda ei ole põhjust.

    Ometigi peeti valitsuse ja keskpanga tippjuhtide taolisi kohtumisi viimati üleilmse finantskriisi ajal 2008. aastal.
    Peaminister Erna Solbergi sõnul oli kohtumine vajalik, kuna muutused on suured ning oluline on, et valitsus ja keskpank toimuvast üht moodi aru saavad.
    Läinud aasta juunist on nafta hind langenud ligi 58%. See on väga järsk muutus Lääne-Euroopa suurimale naftatootjale, mille SKPst annavad nafta ja gaas ligi veerandi. Viimase kümnendi jõudsalt kasvanud naftasektori investeeringud kahanevad tänavu prognoosi järgi vähemalt 15%, ehk 147 miljardile Norra kroonile ja jätkavad langust ka järgnevatel aastatel. Nordea Markets ja DNB prognoosivad veelgi kiiremat langust, kui nafta hind uuesti ei tõuse. Muule majandusele on esmane mõju sellest SKP kasvutempo aeglustumine.
    Rahandusminister Siv Jenseni sõnul ei ole põhjust rääkida kriisist. „See ei ole kriis,“ ütles ta reedel ühisel pressikonverentsil Erna Solbergi ja keskpanga juhi Oeystein Olseniga.

    Nafta hinna langus sunnib Norra majandust kiiremini muutuma

    Nafta ja gaas annavad ligi neljandiku Norra SKPst, nafta hind on läinud aasta suvest kukkunud ca 58%.

    Norra naftasektori investeeringud kahanevad tänavu 15%, 147 miljardile Norra kroonile, prognoosib Norra naftaressursse haldav riigiamet NPD.

    Norra kroon on odavnenud koos naftaga, kukkudes suvest ca 25%.

    Majanduskasvu ootab Norra keskpank tänavu 1,5%, pangad on pessimistlikumad.

    Töötuse määr on 3,5%, kuid tõusutrendis.

    Valitsus lubab vajadusel majandusele täiendavat stiimulit.

    Lisastiimuliks valmis
    Nii peaminister kui rahandusminister rõhutasid Norra majanduse tugevat seisu. Üleilmsest finantskriisist on norralased kuulnud mitte kodumaiste, vaid pigem välisuudiste rubriigis, tööpuudus on madal (3,5%) ja majandus kasvab. Ka see on ammu teada, et naftapidu ükskord lõpeb.
    „Ma rõhutan, see muutus on uus normaalsus,“ ütles peaminister Erna Solberg.
    „Ei ole midagi dramaatilist,“ ütles Olsen.
    „Kui aga olukord talve ja kevadega halveneb, ehk kui tööpuudus kasvab, oleme muidugi valmis vajadusel stiimulit lisama,“ ütles rahandusminister.
    Esimene kaitseliin majanduskonjunktuuri nõrgenedes on rahapoliitika, olid Olsen ja Jensen ühel meelel. Mullu detsembris üllatas Norra keskpank esimese baasintressimäära kärpega (1,25%-le) kolme aasta jooksul. Analüütikud prognoosivad, et kärpeid tuleb veel.
    Teine kaitseliin on valuutapoliitika – nii nagu Vene rubla, on nafta hinna langus alla kiskunud ka Norra krooni kursi, mis on odavnenud pea veerandi võrra. Mullu detsembris langes Norra kroon üle hulga aja samale tasemele Rootsi krooniga, mille märkisid esikülgedel ära mõlema riigi ajalehed.
    Värske statistika näitab mullu väljaspool naftasektorit Norra ekspordi kasvu 6,5%. Kalaekspordil oli isegi rekordaasta, hoolimata sellest, et Venemaa ELi toidukauba kõrval ka Norra kalale oma turu kinni pani.
    Reedel tugevnes Norra kroon pressikonverentsi järel 8,797 krooni tasemele eurost. DNB Marketsi prognoosib aasta pärast Norra krooni kursiks 8,4 krooni eurost.
    Kaitseliiniks on Norral ka ligi 845 miljardi dollari suurune naftafond ning tugev finantssektor. Uuele normaalsusele, mis nõuab kohanemist ja reforme, läheb riik vastu tugevas seisus, rõhutasid nii peaminister kui rahandusminister.
    Ent selge on see, et ebakindlus majanduses kasvab. Palju sõltub nüüd Norra tarbija käitumisest – just tarbimine on olnud peamisi majanduskasvu vedureid, ent töötuse hirmus on hakatud rohkem säästma.

    Margus Pauts, Nurban AS / Nordic Urban Houses AS tegevjuht

    Norra majanduse ja kinnisvaraturu suurt kriisi ma ei usu, pigem lihtsalt kasv aeglustub. Aga Norra krooni odavnemine annab tunda meie ettevõtte ja kindlasti ka teiste puitmajasektori ettevõtete tegevuses.

    Kui eelmise aasta lõpus langes Norra krooni kurss 3 nädalaga 11%, siis see tähendab, et meie hinnad läksid paari nädalaga Norra kroonides 11% kallimaks. (8,4 NOK / 1 EUR 24. novembril ja 9,3 NOK / 1 EUR 16. detsembril). Või teisalt – laekuvate Norra krooni maksete eest saime järsku 11% vähem eurosid. Tänaseks on kurss paranenud, aga kuna tõenäoliselt jäävad nafta hinnad madalaks pikemaks ajaks, siis peame arvestama pikemaajaliselt odavama Norra krooniga ning peame leidma uusi võimalusi oma konkurentsivõime parandamiseks.

    Pangad kärbivad prognoose
    Oeysten Olsen kordas reedel, et keskpank ootab alanud aastaks väljaspool naftasektorit 1,5% suurust SKP kasvu ning sealt edasi kasvutempo järk-järgulist kiirenemist. Nordea Markets visandab aga vaid protsendisuurust majanduskasvu nii sel kui tuleval aastal. Handelsbanken Capital Markets ei välista halvemal juhul sedagi, et Norra SKP väljaspool naftasektorit langusesse läheb.
    Rootsi Handelsbankeni Norra haru peaökonomist Marius Gonsholt Hov leiab vastupidiselt Norra keskpanga juhile, et naftašokk on vägagi dramaatiline. Kommenteerides Rootsi majanduslehele Dagens Industri ütleb ta, et nafta hinna languse negatiivne mõju võib olla alahinnatud. Naftasektori nõudlusest sõltub arvestatav osa ülejäänud majandusest. Reede hommikul maksis Põhjamere nafta barrel 48,5 dollarit.
    „Ümberkohanemine Norra majanduses on vajalik. Probleem on selles, et see toimub nüüd väga kiiresti,“ ütles ta. „Negatiivne kõrvalmõju naftasektorist võib olla arvatust suurem.“
    Rahandusminister kinnitas, et valitsuse eelarves on muutuvate oludega arvestatud. Ning eelarvereeglite järgi on ruumi lisastiimuliks – eelarvesse ei ole veel planeeritud täit summat, mida valitsus Norra naftafondist igal aastal kasutada võib. 8,5 miljardit dollarit on reservis.
    Oeystein Olsen aga viitas, et naftaepohh Norra majanduses pole veel sugugi läbi.
  • Hetkel kuum
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Balti börse vedas Leedu energiaettevõte
Kolmapäeval tegi Balti turgudel suurima käibe Ignitis grupe. Balti koondindeks edenes +0,21% ja Tallinna börs +0,26%. Riia börs taandus -0,06% ning Vilniuse börs -0,18%.
Kolmapäeval tegi Balti turgudel suurima käibe Ignitis grupe. Balti koondindeks edenes +0,21% ja Tallinna börs +0,26%. Riia börs taandus -0,06% ning Vilniuse börs -0,18%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Eesti üks paremaid juhte: uhke tunnistada, et olen palju vigu teinud “Juhi juttude” värskes saates Annika Arras
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Robotit arendav Eesti idufirma kaasas 1,5 miljonit eurot
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Tartu automüüja ostab kodulinna konkurendi
Peugeot’ ja Fiati edasimüüja Ascar Tartu OÜ ostab samuti ülikoolilinnas tegutseva Carring ASi, mis tegeleb Alfa Romeo, Jeep’i ja Opelite müügiga.
Peugeot’ ja Fiati edasimüüja Ascar Tartu OÜ ostab samuti ülikoolilinnas tegutseva Carring ASi, mis tegeleb Alfa Romeo, Jeep’i ja Opelite müügiga.