Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Rootslased vaatavad Eesti ettevõtjale viltu

    Veebikaubamajadele tagastus­logistikat korraldava Boomerang Distributioni ühe omaniku Tom Backmani sõnul on mõistetav, et e-kaubanduses on palju tagastamist, kuna toodet ei saa proovida ega katsuda. Foto: Raul Mee, Äripäev

    Skandinaavias tegutsevate ettevõtete sõnul on Rootsi küll lähedal, ent Eesti ettevõtetesse kiputakse seal suhtuma eelarvamusega. Jala ukse vahele saamiseks on oluline luua usalduslik esmakontakt.

    Skandinaavia veebikaubamajadele tagastuslogistikat korraldava Boomerang Distributioni ühe omaniku Tom Backmani sõnul on  Eesti turg väike ja inimeste rahalised resurssid piiratud, mistõttu ei soovita teenuseid eriti sisse osta. “Me oleme teinud palju tööd ning saavutanud välisturgudel väikese edu,” rääkis Backman Logistika klubis.
    2003. aastal loodud ettevõte pakkus alguses suurtele operaatoritele kõnekeskuse teenust. Turu muutudes muutis Boomerang ärisuunda ja hakati pakkuma otsepostitusteenust – komplekteeriti erinevaid otsepakkumisi ja saadeti neid klientidele. “Kogused olid suured ja töö tuli ära teha lühikese aja jooksul,” rääkis Backman, lisades, et praegu on jõutud otsepostituse vallas 2 miljoni ühikuni.Majanduskriis laastas arveid
    “Meile oli suur väljakutse 2009. aasta majanduskriisi ajal meie hinnad Rootsi kroonides,” rääkis Backman. “Kui Boomerang arve välja saatis, kaotas ta 20%, sest kurss oli langenud,” meenutas ta. Et efektiivsemalt tööle hakata, ostis ettevõte majanduskriisi ajal hulganisti uusi masinaid.
    Kuni 2013. aasta lõpuni olid ettevõttel lisaks tootmishoonele Tallinnas Peterburi teel lao- ja kontoripinnad ka Betooni ja Pallasti tänaval, kokku töötati samaaegselt kolmes kohas. Saadi aru, et ühes kohas tegutsedes oleks ettevõte efektiivsem. Nii koliti 2014. aasta jaanuaris kokku ühte majja Nehatu logistikapargis. “Väga raske oli leida sellist ladu, kuhu mahuks nii palju inimesi tööle, sellised majad tuleb ise ehitada,” selgitas Backman.
    Uues majas on ettevõttel 2200 euroaluse kohta, tegutsetakse 5000 ruutmeetril ja tööl on keskmiselt 110 inimest. Suurte reklaamkampaaniate (peamiselt ümbrikustamine) hooajal juulis, augustis, septembris ja jõulude ajal tõuseb töötajate arv kahesajani. Ühe inimese kohta on 40 ruutmeetrit, kuhu saab paigutada 15 euroalust. “Alused koos kaupadega tulevad sisse, need sorteeritakse ja saadetakse taas välja, tavaliselt tagasi kliendi kesklattu,” selgitas Backman tööprotsessi.

    Eesti firmad ei taha võtta vastutust

    Romeo Smirnov, OÜ CMS Direct müügijuht

    Lätis ja Leedus kasutame otsepostitusel laialikandeks kohalikke firmasid. Seal on valik parem ja võimekus suurem kui Eesti firmade puhul, kuna konkurents on suurem ja teenus pole koondunud nii palju monopolettevõtete kätte, vaid turule mahub rohkem teenusepakkujaid.

    Teenuse kvaliteediga oleme välisfirmade puhul rohkem rahul kui Eesti firmade puhul, kuna hinnad on mõistlikumad, samas koostöö sujub palju paremini. Kui Eesti firmade puhul on probleemiks, et ei taheta võtta vastutust – lepingust aetakse näpuga järge, kui probleem tekib, miks teenusepakkuja pole süüdi –, siis seal sujub koostöö kuidagi palju paremini.

    Väljakutseks transport
    Backmani sõnul on e-kaubanduse puhul kõige keerulisem asjaolu, et transport Rootsi ei ole sugugi väga kerge. “Soomega on tunduvalt lihtsam. Itellaga saab saata kauba hommikul välja ning õhtul kell kaheksa on see juba Soome postikeskuses. Soomes on ka rohkem e-kaubandusettevõtteid kui Rootsis,” tõi ta välja.
    Kui tagastatud kaup tuleb sisse, peab Boomerang selle kindla aja jooksul  töödeldud saama, vastavalt kokkuleppele kliendiga. “Kiire protsess on äärmiselt tähtis, sest muidu hakkavad inimesed ettevõtte kõnekeskustesse helistama. See kõik on aja- ja rahakulu meie kliendile, mida soovime vältida,” selgitas Backman. Ta lisas, et ka klientidele raha tagastamine toimub nende kaudu.
    Postimüügi ettevõtetele, veebipoodidele, trükiagentuuridele ning reklaamibüroodele postitöötluse, postituse vahenduse ja andmetöötluse teenuseid ning erinevaid trüki abiteenuseid osutav Nordis OÜ keskendub Skandinaavia turule. Ettevõtte juhi Allen Mati sõnul on seal algul üpris keeruline usaldust saavutada.
    “Rootsi on küll lähedal ja võib tunduda, et mis see siis ära pole, aga seal on paljuski eelarvamus, et kas idaeurooplane ikka saab hakkama,” ütles Matt, kelle sõnu kõige olulisem on kontakti saavutamiseks leida kohe usaldus, sest teine kord ennast tutvustama minna on palju keerulisem.Eestis mahud liiga väikesed
    Nordise käibest 80–90% pärineb Skandinaaviast. “Eestis kasvab e-kommerts küll kiiresti, aga selle mahud on väikesed. Kui on soovi vähegi kasvada, tasuks vaadata välisturgudele,” selgitas Matt välisturule suundumise otsust.
    Ettevõtte päris esimene klient oli Taanist, pärast mida prooviti pool aastat tegutseda ka kohalikul turul, ent siis mõisteti, et see ei tasu ära, kuna ressurssi kulub palju rohkem, aga tulu on väiksem.  
    Väikefirmal on neli töötajat, pluss kiiremal ajal töövõtulepinguga inimesed. “Nii et ma teen ka ise kõiki töid, mis parasjagu vaja, mistõttu pikalt ei saa kontorist eemal viibida,” rääkis Matt.

    Boomerang Distributioni väljakutsed

    Kliendisuhted. Olles keskmise suurusega ettevõte, soovitakse samas hoida ettevõtjahinge, mis tagab personaalse lähenemise.

    Kiirus. Tahetakse olla transpordis kiiremad, eriti e-kaubanduse osas. Olulisel kohal on transport, Rootsi laevaühendus on üpriski monopoolne, mis on mingil määral riskiks.

    Hind. Eestist Rootsi saatmine on muutunud äärmiselt kalliks. Kullerifirmad võiksid natuke muuta hinnastamise süsteemi.

    Kulude kasv. Pakutakse Skandinaavia ettevõtetest soodamat teenust, kuid tegutsemise kulud, sh palgakulud, Eestis kasvavad. Kui Rootsis tõusevad palgad igal aastal 3%, siis Eestis keskmiselt 6%.

    Boomerang Distribution OÜValmistab ette otsepostituses kasutatavaid reklaammaterjale ja trükiseid, pakendab postimüügi kaupu ning käitleb tagastatud kaupu.

    Omanikud: Tom Gerhard Backman, Erik Anders Näslund

    Töötajaid 2013. aastal 82

    Käive 2013. aastal 2,4 mln eurot, kasvas aastaga 42%. Kui 2010. aastal oli e-kaubanduse osakaal tööst vaid 25%, siis mullu kerkis see juba poole peale. Eesmärk on kasvatada 2016. aastal e-kaubanduse osakaal 75% peale.

    Kasum 2013. aastal 0,2 mln eurot, kasvas aastaga 47%.  

    Eksport annab 90% käibest. 75% klientidest on Skandinaavia riikide trükikojad või trüki- ja reklaamiagentuurid. 15% klientidest tuleb Soomest, 10% Balti riikidest.

    Veebiostudest tagastatakse 20%
    Boomerang Distributioni ­e-kaubanduse tagastuslogistika klientideks on suuremad Skandinaavia e-poed ja postimüügikataloogid.
    Iga päev tegeleb sellega keskmiselt 45 inimest – tagastatud tooted võetakse pakendist välja, kontrollitakse ning pakitakse korralikult, et ettevõte saaks neid kiiresti uuesti müüa. Kuus käib ettevõttest läbi umbes 400 000 tagastuspakki.
    Keskmine e-kaupade tagastamise protsent on umbes 20, Soomes on see suurem, umbes 40–45%, kuna seal on see tasuta. Rootsis peavad kliendid tagastamise eest maksma ning seetõttu on seal ka tagastamise osakaal väiksem. Boomerang Distributioni ühe omaniku Tom Backmani hinnangul on mõistetav, et e-kaubanduses on palju tagastamist, kuna toodet ei saa proovida ega katsuda.
    Koostööd tehakse ka Eesti trükikodadega – pakutakse ajakirjade kiletamise, adresseerimise ja sildistamise teenust.Lisaks osutatakse kolmanda osapoole logistikateenust Põhjamaade ettevõtetele, kes pakuvad klientidele süsteemset tellimust ehk subscription'i.
    “Süsteemne tellimus on, kui klient tellib näiteks elektrilise hambaharja, siis talle tulevad automaatselt iga kuu uued otsikud koos arvega postkasti ning klient ei pea taolisi igapäevaseid asju meeles pidama ning ise poest jahtima,” selgitas Backman.
    Selliseid pakke tuleb käsitsi pakkida keskmisel kuus 60 000 tükki. Tavalisteks toodeteks on toidulisandid, vitamiinid, e-sigarid, mänguasjad, kosmeetika ja muud väiksemad kaubad.
    Boomerang Distributioni tegevjuht Jonas Heinonen lisas, et selle aasta uuenduseks e-kaubanduse valdkonnas on võimalus ühendada kliendi e-poe platvorm Boomerangi laoarvestuse süsteemiga. “See tagab tellimuste info ja pakkide kiire liikumise ning e-pood saab keskenduda müügile ning marketingile.”
  • Hetkel kuum
Raivo Hein: sotsid valetavad alati, aga jõudu neile Tallinnas! Vene- ja Savisaare-aegsetel lahendustel olgu lõpp
Kuulates linnaelanike, ettevõtjate ja asjatundjate häält, on nüüd võimalik kujundada Tallinnast kaasaegsem ja elamisväärsem linn võrreldes senise bütsantslikkusega, kirjutab ettevõtja ja investor Raivo Hein vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
Kuulates linnaelanike, ettevõtjate ja asjatundjate häält, on nüüd võimalik kujundada Tallinnast kaasaegsem ja elamisväärsem linn võrreldes senise bütsantslikkusega, kirjutab ettevõtja ja investor Raivo Hein vastuses Äripäeva arvamusliidrite küsitlusele.
USA majanduskasvu pidurdumine kukutas aktsiaid
USA majanduse kasv esimeses kvartalis jäi märkimisväärselt alla nii eelmistele kvartalitele kui ka majandusanalüütikute prognoosidele, ehmatades langema ka aktsiaturud.
USA majanduse kasv esimeses kvartalis jäi märkimisväärselt alla nii eelmistele kvartalitele kui ka majandusanalüütikute prognoosidele, ehmatades langema ka aktsiaturud.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Põlva saunatootja asendas jahtunud turud ühe kliendiga USAs: “Tööd on rohkem kui peaks!”
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Mitu aastat reipat kasvu näidanud Põlva saunatootja Ecosauna Projecti majandustulemused võtsid eelmisel aastal hoo maha, tänavune aasta on neil see-eest aga juba välja müüdud.
Teabevara on nagu ülikool
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
„Teabevara tunnis“ saad piiluda teabevara köögipoolele.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Swedbank kaotas kasumit vähem kui SEB
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Eesti kahe suurema panga tulemusi vaadates on näha, et Swedbanki kasum kahanes esimeses kvartalis vähem kui SEB-l.
Bolti lobi ei läinud Euroopas läbi, uus direktiiv sai rohelise tule
Euroopa Parlament andis lõpliku heakskiidu uutele reeglitele, mis parandavad platvormide heaks töötavate inimeste töötingimusi.
Euroopa Parlament andis lõpliku heakskiidu uutele reeglitele, mis parandavad platvormide heaks töötavate inimeste töötingimusi.