Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Stella Soomlais usub Eesti disaini tulevikku

    Soomlais näeb Eesti disainil ka müügi- ja ekspordipotentsiaali.Foto: Meeli Küttim

    Nahadisainer Stella Soomlaisil on omanimeline bränd, rohkelt koostööprojekte ning usk oma tegemistesse ja Eesti disaini helgesse tulevikku. Matrjoškade asemel võiksid turistid tema arvates Eestist hoopis kohalikku disaini kaasa viia.

    Disaineriamet võib jätta glamuurse mulje. Ka Stella Soomlais kuuleb pidevalt, et tal on “maailma parim amet – päevast päeva nokitsed ja õmbled, nii tore!”. Soomlaisi hinnangul on see petlik mulje, mis võib kõrvaltvaatajal tekkida mistahes töö suhtes. Tegelikult on ju avalikkuse ees vaid jäämäe tipp. Samas armastab ta disaineritööd väga. Eriti leiutamist ja meisterdamist, mis meeldis talle juba lapsepõlves. Muus on Stella lähtunud lihtsast tõdemusest, et kõik on mingi piirini õpitav: joonistamine ja muu vajalik on tulnud õpingutest Tartu Kõrgemas Kunstikoolis ja Eesti Kunstiakadeemias ning töökogemusest, kirjutab 27. veebruaril ilmuv Äripäeva ajakiri Sisustaja.

    Inimesed on ikka pelglikud, et stuudiosse tulla. Pigem käivad poodides ja siis tulevad minu juurde.

    Disainer Stella Soomlais

    Lapsepõlvest saati töökas
    Mõeldes lapsepõlvele, meenub Stella Soomlaisile toetav kodu, kus õpetati järjepidevust ning austati lapse valikuvabadust ja otsuseid. Mõlemad vanemad tegelesid noorena spordiga ning toetasid sel teel ka Stella Soomlaisi, kes 4aastaselt alustas peotantsus ning 10 aastat hiljem jätkas sporditeed kergejõustikus. “Sporditegemine on mind palju mõjutanud – ma ei anna kergesti alla ja ma mõistan, et viljade maitsmiseks tuleb vaeva näha,” tõdeb Soomlais.
    Plaan luua omanimeline bränd on Stella Soomlaisil olnud algusest peale: oma stuudio struktuuri kirjeldas ta juba Tartu Kõrgema Kunstikooli sisseastumis­essees. Toona oli oma ettevõtte loomine ühtlasi ainus võimalus saada disainerina tööd, sest tööandjaid sel alal polnud. Eritellimustega tegeles Soomlais juba kooli kõrvalt. Pärast õpinguid Eesti Kunstiakadeemias läbis ta töötukassa vahendusel ettevõtluskoolituse ning aastal 2011 sündiski kaubamärk Stella Soomlais.
     
    Stella kotid valmivad spetsiaalselt ostjale mõeldes.Foto: Tõnu Tunnel
    Koostöö inspireerib
    Disaineritööks vajaliku loomingulise enesekindluse on Stella Soomlais saanud peamiselt töökogemusest ja arengule tagasivaatamisest. Enda arvates pole ta tohutu loominguline talent, pigem kätkeb endas paljusid eri valdkondade huvisid. Disaineritöö annabki mitmekülgseid väljundeid: piisavalt on loomingulist poolt ja käsitööoskusi, samas tuleb klientidega suhelda ja Excelis hindu arvutada.
    Vastuoksa eestlaslikule individualismile, usub Soomlais koostöösse. Ta innustub kergesti projektide sünnifaasidest, mil ideest tekib säde, mis paneb silmad põlema. Lisaks sellele leiab Soomlais, et erinevad projektid pakuvad vaheldust ja on vastastikku inspireerivad. Väljapaistvamate koostööprojektide seas on näiteks britt Nick Rawcliffe'iga valminud “reisimale” metallist sõrmuselaadsete malendite ja nahast mängulauaga. Samuti on menukas koostöös Toomas Thetloffiga loodud kaubamärk Rüü (www.ruuworks.com), mille alt valmivad rahakotid ning ümbrised (tahvel)arvutitele ja dokumentidele. 2013. aastal pärjati Rüü kollektsiooni auhinnaga mainekal Hong Kongi konkursil “Design-A-Bag”, ühtlasi on bränd olnud kahel korral Bruno disaini auhinna nominent.

    Parimaga rahul

    “Stella tegutseb mitmel rindel korraga: annab loenguid Eesti kunstiakadeemias ja Tartu Kõrgemas Kunstikoolis, korraldab Disainiöö festivali, annab peotantsutunde, on igapäevaselt disainer, sekretär, müügiesindaja ja ettevõtja. Usun, et Stella on eeskujuks ja inspiratsiooniks paljudele väikeettevõtjatele, disaineritele ja mis ehk olulisemgi, üliõpilastele, tänu oma oskusele säilitada ka väga pingelistes olukordades fookus olulistel asjadel ja tegemistega särasilmselt lõpuni minna. Kombinatsioon laialdastest teadmistest, õppimisjanust, mängulustist ja töötahtest teeb Stellast erakordselt hea koostööpartneri, kellele saab igal hetkel kindel olla. Kui Stellalt midagi õppida võiks, oleks see oskus säilitada avatud meel (ka kriitikameel) ning missioonitundeline suhtumine oma töösse. Suuresti kajastuvad need omadused ka tema eritellimusel valmistatud nahkkottides, Stella töötab ühe detaili kallal seni, kuni on saavutanud parima tulemuse võimalikust.”

    Toomas Thetloff, Rüü kaasasutaja

    Kott, mida pärandada
    Omanimelise kaubamärgi alt valmistab Stella Soomlais kotte ja erinevaid nahk­aksessuaare. Disainkoti loomisprotsess on pikk ja põhjalik. Alustuseks küsitakse kliendilt, milleks ta kotti vajab, milline on ta igapäevane stiil ja vajadused. Seejärel sünnib kavand, mis mõnikord läheb esimese korraga täppi, teinekord läbib mitu täienduskuuri, ning makett, millel pannakse paika taskud jms. Siis läheb kuu aega naha tellimisele ning olenevalt tellimuste rohkusest valmib kott mõne kuu kuni ühe aastaga. “Inimesed on nõus ootama, aga praegu on protsess liiga pikk,” leiab Soomlais, kellel on plaanis palgata lähitulevikus uusi töötajaid. Seni on ettevõttega seotud viis inimest, kellest igapäevaselt on peale tema enda tööl kaks.
    Rääkides koti vastupidavusest, on Soomlaisi sihiks teha kott, mida saaks edasi pärandada. “Meister vastutab oma töö eest,” usub Soomlais, mistõttu kutsub senivalmistatud kotte nn turgutuskuurile, mille käigus nahka puhastatakse ning vajadusel vahetatakse osi välja. Tüüpilist tarbi-rohkem-mentaliteeti Soomlais ei poolda, pigem kurvastab selle üle, et looduse säästmisele ja materjalide vastupidavusele enam rõhku ei panda.
    Parimaks turundajaks peab Soomlais kotte ja kotiomanikke. Üldiselt tullakse tema juurde tuttava soovitusel, samas leiavad soovijad temani tee ka kodulehe, sotsiaalmeedia, blogi, messide, laatade kaudu. Olulised on ka edasimüüjad. “Inimesed on ikka pelglikud, et stuudiosse tulla. Pigem käivad poodides ja siis tulevad minu juurde. Otsekontakt võtab aega, mõte peab omaks saama,” selgitab Soomlais ning lisab, et nahktoodete puhul on väga oluline ise näha ja katsuda, kuidas materjal välja näeb ja toimib. Külalised on Stella Soomlaisi stuudiosse Eesti Disaini Majja lahkesti oodatud. Firmad saavad tellida ka töötube, valmistamaks oma kollektiiviga käepaelu, mis on tore kingitus igaühele. Stella Soomlais ise valmistab praegu oma kollektsiooni, mida tahab esitleda Disainiöö festivalil tänavu septembris.

    Nõudlik romantik

    “Stella on siiras romantik, väga naiselik ja õrn, aga nii, kui ta asub oma töölaua taha või mõne kliendiga suhtlema, siis ta muutub. Oma töös on ta pühendunud, keskendunud, range, veidi isegi mehelik ja väga nõudlik. Stella on aus ja hea ning kui midagi teha, siis ikka kogu hingest, ma arvan seepärast on ta ka edukas. Tema looming on tema enda nägu, lihtne ja puhas. Kui ta teeb tellimust kellelegi personaalselt, siis püüab tabada selle inimese loomust, aga kindlasti jääb sinna ka killuke teda ennast. Stella on helge ja toob naeratuse näole.”

    Mari Kõiv, sõbranna

    Pilk Eesti disainimaastikule
    Analüüsides Eesti disainis toimuvat, leiab Soomlais, et muutused poliitikas, majanduses ja õppekavades on suurendanud disainivallas väikeettevõtjate ringi. Mõeldes tagasi enda kogemusele, on Soomlaisil neile ainult üks soovitus: pidage vastu! “Algus on raske, aga kui selle üle elad, hakkad panustatud energiat tagasi saama, saad aru, et teed õiget asja,” sõnab ta. Mõeldes Eesti disainile, tõdeb ta, et “me ei saa rääkida disainiajaloost nii nagu meie mõned naabrid, kuid meil on enda joon, mida hoiame.” Sellel omapäral näeb Soomlais ka müügi- ja ekspordipotentsiaali.
    Arvestades, et rahva teadlikkus meie disainist on tõusuteel ning suurenenud on ka kohaliku tooraine kasutamine, näeb Soomlais Eesti disainimaastikul lootust. “Väikseid stuudioid saaks tugevamalt ära kasutada koostöös turismi ja kaubandusega. Turistid ei pea minema poodi matrjoškasid ostma, selle asemel võiks väisata hoopis kohalike loomeinimeste stuudioid ja ateljeesid,” leiab Soomlais.
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Tehnoloogiasektor sügavas languses: Nvidia kaotas oma väärtusest kümnendiku
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Usaldamatus valitsuse majanduspoliitika suhtes on järsult kasvanud
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.