Eesti finantseerijatel puudub arusaam lennukist kui varast, lennukit ei nähta kui investeerimisobjekti, ütleb kaupade õhutransportija Airest nõukogu liige Avo Tölpt.

- Airesti nõukogu liige Avo Tölpt
- Foto: Eiko Kink
Kolm suurt aktsionäri
Airesti omanikud:
IMT Consulting OÜ (Indrek Raig) - 25%
Justkull OÜ (Erko Kundla) - 25%
Lennuarenduse OÜ (Avo Tölpt, Janek Valdma) - 50%
"Lennukitele finantseerimise leidmine on väga keeruline," lausus Airest Inc nõukogu liige Avo Tölpt. Maailmas on ettevõtted, kes finantseerivad lennukiostu, kuid nende jaoks oleme me siin Tölpti sõnul kas liiga väikesed või siis on selle raha hind liiga kallis.
"Eesti finantseerijatel puudub arusaam lennukist kui varast. Meie usume, et lennuk kui vara on päris hea investeerimisobjekt," märkis Tölpt. Tema sõnul on lennuk alati hooldatud ja kindlustatud, see on registervara ja lisaks on sel ka järelturg.
Airest AS sai uue lennuki ostmiseks toetust KredExist, seda oli 75% laenust. Ilma KredExi abita ei oleks Eestis võimalik lennukeid finantseerida. "KredExi käendus on just see, mis maandab Eesti finantseerija riske ja teeb projekti lennukifinantseerijale huvitavaks," tõdes ta. Töplti sõnul on 75% toetus laenusummast tõsiselt arvestatav faktor. "See on panga jaoks miinimum, sest pangad kardavad riskida - see on neile tundmatu ala," sõnas Töplt.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Kokku on Airestil kuus lennukit, viis lendavad ja kuuendat hakatakse Saabi tehases ümber ehitama.
Abi taotlemine oli väga lihtne.
"Finantseerija esitab KredExile taotluse ja samad materjalid, mille klient finantsasutusele taotluse esitamisel edastab," selgitas Tölpt. Et toetust saada, tuli ettevõttel vastata ainult ühele KredExi meeskonna telefonikõnele ja anda mõned vastused.
Airesti kliendid on maailma tuntumad kuller- ja logistikaettevõtted. Nii on ettevõtte soov jätkata klientidele hea teenuse osutamist ja logistikaväljakutsetele lahenduste leidmist. "Kui me teeme head tööd ja suudame olla usaldusväärsed, siis tulevad uued lepingud, uued liinid ja uued lennukid," tõdes Tölpt.
KredEx: esmalt olime skeptilised
SA KredEx Ettevõtlusdivisjoni juht Lehar Kütt ütles, et sihtasutus vaatas lennuki ostu käendamist kui iga teist äriprojekti. Airest on ka varem neilt tuge saanud.
Miks on lennukite rahastamine Eestis keeruline? Lennundus on väga spetsiifiline valdkond ning seetõttu tegelevad lennukiostu rahastamisega enamasti sellele spetsialiseerunud finantseerijad. Kuna Eestis ostetakse lennukeid harva, siis ei ole mõtet siin tegutsevatel pankadel sellele spetsialiseeruda.
Hetkel kuum
“On see hinnatõus 5%, 10%, 50%, kaks korda ... aga see tuleb.”
Lisatud töötaja kommentaar
Artikkel jätkub pärast reklaami
Ka meie olime Airesti finantseerimise osas esmalt skeptilised, kuid nende omanikepoolne finantseering tõestas, et nad on võimelised oma eesmärke saavutama. See andis meile kindlust käendamisel.
Mida on vaja, et saada teilt lennuki ostmiseks toetust? KredEx vaatab lennuki ostu rahastamise käendamist nagu iga teist äriprojekti. Oluline on, et ettevõte oleks konservatiivsete prognooside kohaselt võimeline kohustusi täitma. Prognooside hindamisel on olulisteks aspektideks meeskonna võimekus ja turupotentsiaal.
Kas Airestil on ka edaspidi võimalus saada toetust uue lennuki ostmiseks? Tegevusvaldkond on meie jaoks sobiv, kuid lõpliku otsuse teeme iga projekti puhul eraldi. Nende senised tulemused on julgustavad.
Mis on mis
Airest AS
Eesti erakapitalil põhinev lennuettevõte, mis asutati 2002. aasta Jaanuaris. Opereeriti regulaarse kauba- ja reisijateveoga Tallinna-Helsingi liinil. Airest oli Eesti ainuke siduja maailma suurima kullerteenuseid osutava firmaga UPS.
Spetsialiseerunud kaubaveole. Lepingupartneriteks on transpordi- ja logistikafirmad UPS, TNT ja Lufthansa Cargo tütarettevõte time:matters.
2014. aasta septembris sõlmis lepingu viienda SAAB 340 ostuks. Lennuk registri numbriga ES-LSE, hüüdnimega "Echo" suundus lendama Ungari ja Rumeenia vahel. 2014. a septembri seisuga lendab Airest 14 sihtkohta ja omab 4 hooldusjaama.
Airesti lennukid lendavad järgmistes Euroopa linnades: Arad, Baden-Baden, Billund, Budapest, Cluj-Napoca, Göteborg, Helsingi, Jönköping, Malmö, Stavanger, Stockholm, Tampere, Tallinn ja Turu.
2013. aasta juuli seisuga sõlminud välislepinguid mahus 6,1 miljonit eurot, orienteeritud 100% ekspordile. 2013. aasta käive oli 5,5 miljonit eurot, aasta varem 763 688. Ettevõtte kasum oli 2013. aastal 258 511 ja 2012. aastal 8 766 eurot.
Kommentaar
Lennukeid ei pea alati omama
Karli Lambot, Ace Logistics Groupi nõukogu esimees
Tavaliselt lennuvedaja liisib lennukeid. KredExi-taolise riigiagentuuri toetusega lennukite ostmine on üsna ebatavaline, aga siiski mitte haruldane tegevus.
Meie ettevõte, aga ka DHL, Schenker, TNT jne on logistikafirmad, kes kasutavad agentidena lennuvedajaid ja tavaliselt me ise lennukeid ega ka teisi sõiduvahendeid ei oma. Näiteks meil ja paljudel konkurentidel pole ühtki veoautot, lennukit ega laeva. Need sõiduvahendid võivad olla meie värvides, aga see ei tähenda, et meie või DHL oleksime nende sõiduvahendite omanikud.
Artikkel jätkub pärast reklaami
Keeruline protsess
Arkady Raihshtein, Fortaero juhatuse liige
Me ei ole kunagi küsinud lennuki soetamiseks toetust. Muidugi vajame me lennuki ostmisel abi, kuid tavaliselt on finantseerijaks pank. Lennuki ostmine on keeruline protsess, eriti kui tegemist on kasutatud lennukiga.
See teema pakub huvi? Hakka neid märksõnu jälgima ja saad alati teavituse, kui sel teemal ilmub midagi uut!