Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Naftasõltuvusest on raske vabaneda

    PilvelõhkujadFoto: epa

    Omaani nafta- ja gaasiministri asetäitja Salim Al Aufi võrdleb naftasõltuvusest vabanemist endale kuuli pähe tulistamisega, vahendab Bloomberg.

    „Kui sa pead otsuseid tegema, olles ise samal ajal surve all, teed sa tõenäoliselt vale valiku“, ütles Al Aufi 3. märtsil toimunud paneelarutelul, kus räägiti nafta hinna teemadel. Al Aufi lisas, et Omaani tulud sõltuvad liiga suurel määral nafta hinnast.
    Omaan pole aga üksi, on veel teisigi riike. Nimelt pole enamik Pärsia lahe äärseid riike püüdnud luua alternatiivseid sissetulekuallikaid, mis muudab nad nafta hinnast äärmiselt sõltuvaks. Selle asemal pillati naftast saadavat raha igale poole – ehitati taevasse kõrguvaid torne ning rajati tehissaari. Need riigid on tõenäoliselt maha maganud võimaluse pageda nii-öelda naftalõksust, nagu seda on teinud Mehhiko ja Malaisia.
    „Kui nafta hind on 60 dollarit barrel ning riiklikud kulutused väga kõrgel tasemel, pole see sugugi jätkusuutlik,“ lausus HSBC peaökonomist Simon Williams. Brenti toornafta hind on langenud võrreldes möödunud aasta juunikuuga umbes poole võrra.
    Kuuest riigist koosnev Pärsia lahe koostöönõukogu (GCC) riikide eelarvedefitsiit on tänavu 6%. Tavaliselt on eelarve ülejääk jäänud 10% juurde. Majanduskasvuks ennustatakse tänavu 3,4%, eelmisel aastal oli see olnud 3,7%.
    Lähis-Idas toimuvad tormilised sündmused muudavad ka majanduspoliitikas muutuste tegemise keerukaks. GCC riikidel on raskusi Iraanis mõjuvõimu säilitamisega ning seisavad silmitsi uute ohtudega ISISe ja Iraagi suunalt.
    „Sellised režiimid kipuvad olema väga riskikartlikud ning regionaalne poliitiline õhkkond on praegu liiga närvesööv, et valitsused saaksid koheselt midagi ette võtta,“ lausus uuringufirma Teneo Intelligence uuringute juht Crispin Hawes. „Keskkond pole kunagi piisavalt stabiilne, et teha suuremaid struktuurseid reforme.“
    Tulenevalt Araabia Kevadest tõstsid valitsused avaliku sektori palgakulutusi, toetuseid ning kaitsekulutusi. Investeeriti peamiselt infrastuktuuri, ent ei kasutatud võimalust, et investeerida alternatiivsetesse välisvaluuta allikatesse. Nafta tulud moodustavad endiselt lõviosa riigi sissetulekutest, Saudi Araabia puhul näiteks 90%.
    Naftasõltuvuse vähendamine on äärmiselt keerukas ning tuleneb sellest, missugused reformid on enne hinnašokki suudetud paika panna. IMF on viidanud selles vallas edukatele riikidele nagu Malaisia, Mehhiko ja Indoneesia.
    Hawesi hinnangul pole enamik GCC riike suutnud teha piisavalt, et oma majandusi mitmekesistada. „Võiks ju väita, et avaliku sektori kasv on majanduse mitmekesistumise märk, ent tegelikult pole see nii,“ lisas ta.
    Aktsiainvestorite jaoks on Pärsia lahe riikidest saanud pigem investeerimise puhvertsoon.
    EFG-Hermesi strateeg Simon Kitchen lausus, et tegu on märkimisväärse muudatusega ning et investorid pole olnud varem kunagi nii nafta hinna teadlikud kui nüüd.
    Standard & Poor alandas möödunud kuul Omaani ja Bahreini krediidireitingut. Samuti hindas S&P Saudi Araabia väljavaateid negatiivseks ning hoiatas, et kuningriik võib kaotada oma AA-reitingu.
    Pärsia lahe riigid on korduvalt viidanud, et on panustanud viimasel kümnendil ka sellele, et majandus poleks enam üksnes nafta-keskne. IMFi uuring on selle ära märkinud ning ühtlasi teada andnud, et nimetatul on omad piirid. Nimelt viitab IMF, et ka nimetatud majanduse „mitmekesistamine“ on seotud kaudselt ikkagi nafta hinnaga.
    IMF soovitab, et riigid peaksid suurenama tootmist ja eksporti, vähendama energiatoetusi ning valitsuse töökohti.
    Pärsia lahe riigid päästaks dilemmast nafta hinna naasmine oma tavapärasele tasemele. Pealegi tuleb mingi osa naftaga seotud sissetulekutest ka pikaaegsetest lepingutest, mis muudab näiteks Katari positsiooni vähem haavatavaks.
    Omaani keskpanga juhtkonna liige Hatem Al-Shanfari lausus, et nafta hind on olnud riigi jaoks nii õnneks kui õnnetuseks. „Plusspool on see, et me oleme teinud suuri edusamme, mis puudutavad sotsiaalvaldkonda. Teisalt oleme me muutunud naftast liiga sõltuvaks ning me pole selles osas just eriti suuri edusamme võrreldes mõnekümne aasta taguse ajaga teinud.“ 
  • Hetkel kuum
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Nordecon ehitab lennujaama militaarlennukite platsi
Nordecon AS ja AS Tallinna Lennujaam sõlmisid lepingu Tallinna Lennujaama E-klassi seisuplatside ehitustöödeks, selgub börsiteatest.
Nordecon AS ja AS Tallinna Lennujaam sõlmisid lepingu Tallinna Lennujaama E-klassi seisuplatside ehitustöödeks, selgub börsiteatest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Kriis pani juhid liikuma. „Rahapakiga enam kedagi üle ei osta“
Viimaste aastate kriisid on muutunud erinevatel põhjustel juhtide vahetused tavapärasemaks, kuid ainult suurema palgaga üldjuhul enam tippjuhti konkurendi juurest üle ei meelita, rääkis värbamisagentuuri Fontese partner Eva Lelumees.
Viimaste aastate kriisid on muutunud erinevatel põhjustel juhtide vahetused tavapärasemaks, kuid ainult suurema palgaga üldjuhul enam tippjuhti konkurendi juurest üle ei meelita, rääkis värbamisagentuuri Fontese partner Eva Lelumees.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Kohus jättis Merko vaidluses riigiga tühjade pihkudega
Tallinna halduskohus, mis korra juba pikale veninud vaidluses riigilt Merkole pea miljoni kahjuhüvitist välja mõistis, jättis värske otsusega ehitusfirma kaebuse rahuldamata.
Tallinna halduskohus, mis korra juba pikale veninud vaidluses riigilt Merkole pea miljoni kahjuhüvitist välja mõistis, jättis värske otsusega ehitusfirma kaebuse rahuldamata.
Leedu firma plaanib Eestisse investeerida 18 miljonit
Leedu logistikakinnisvara ettevõte Sirin Development hakkab sel aastal ehitama Eestisse 8 miljonit eurot maksvat laohoonet, kokku plaanib firma investeerida Eestisse 18 miljonit eurot.
Leedu logistikakinnisvara ettevõte Sirin Development hakkab sel aastal ehitama Eestisse 8 miljonit eurot maksvat laohoonet, kokku plaanib firma investeerida Eestisse 18 miljonit eurot.