Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Elamisluba ajas ärimehed tülli

    Paljassaare sadamFoto: Erik Prozes, Äripäev

    Tallinnas Paljassaaares tegutsenud transiidiärimees süüdistab oma Vene äripartnerit Aaron Arkadi Raihšteini fiktiivsetes tehingutes Eesti elamisloa saamiseks. Raihštein eitab igasugust seost Isamaa ja Res Publica Liidu poliitikutega seotud elamislubade skandaaliga.

    Venemaa ettevõtja Aaron Arkadi Raihštein, kes ostis 2013. aastal koos partneritega Estonian Airi tütre Estonian Air ­Regionali, on seotud ka teise osaliselt riigile kuulunud ettevõttega – kütuseterminali operaatoriga AS Scantrans, kirjutas Äripäeva vene keelne nädalaleht Delovõje Vedomosti.
    2011. aastal kuulutati välja Paljassaarel asuva ASi Scantrans pankrot. Enne pankrotti kuulus Scantrans riigifirmale AS Tallinna Sadam ja eraettevõttele Semiramis, mille juhatuse liige oli Vladimir Kleiner. Aasta varem oli Kleiner müünud talle kuuluva Scantransi omanikfirma oma ülikoolikaaslasele ­Aaron Arkadi Raihšteinile.

    AS Scantrans Terminal

    Omanik Finance TVS OÜ (Vadim Opryshko, Aaron Arkady Raihshtein, Dmitry Timokhin).

    Terminali asukoht: Tallinnas Paljassaare sadama lõunapoolse kalda territooriumil.

    Territoorium 6,40 hektarit.

    Naftatooteid pumbati 4 pumbajaamaga.

    Mahutipargi 33 mahuti maht 47 370 m3.

    Omas raudteeharu üldpikkusega 2106 m,

    korraga saadi vastu võtta 25 tsisterni, ettevõttel oli ka kaks vedurit.

    Praegu on käimas pankrotimenetlus.

    Ärisuhted ajasid koolivennad tülli
    Kleiner tutvus Raihšteiniga USAs, kus nad õppisid 1998.–1999. aastal Shilleri Rahvusvahelises Ülikoolis. 2010. aastal tuli Raihštein Tallinna, kus elas Kleiner. Viimane oli tol ajal ASi Scantrans juhatuse liige. Ülikoolikaaslaste vahel tekkisid ärisuhted, kuid peagi oli tüli majas. 
    2012. aasta alguses esitas Kleiner politseile avalduse, et tema arvates tuleb Raihšteini Eesti elamisluba tühistada, sest see väljastati fiktiivsetel alustel. Kleineri avalduse kontrollimiseks algatati kriminaalasi. “Et saada elamisluba, otsustas Raihštein fiktiivselt suurendada Finance TVSi põhikapitali,” ütles Kleiner.
    Millest tüli alguse sai?
    Kleinerile kuulunud Finance TVS OÜ (FTVS) soetas 2010. aasta augusti lõpus sajaprotsendilise osaluse ASis Scantrans Terminal (endine Gigaholm AS), millest pidi saama kütuseterminali operaator. Kuna Lukoil Eesti oli esitanud Kleineri vastu hagi kahju hüvitamises ja vaidluse perspektiivid olid kahtlased, otsustas Kleiner müüa FTVS Raihšteinile. 
    Tehing vormistati 2010. aasta septembris. Nii sai Raihšteinist FTVSi ja ASi Scantrans Terminal omanik. Kleineri sõnul tegi Raihštein seejärel ettepaneku suurendada Finance TVSi põhikapitali, sest selline investeering lubas tal saada Eesti elamisloa ettevõtluseks (praegu on Raihšteinil Iisraeli kodakondsus ning ta loobub Venemaa kodakondsusest – toim). Kleiner oli kapitali suurendamisega nõus, kuna ikka veel pidas müüki tehniliseks.
    2010. aasta 5. novembri protokolliga on vormistatud Raihšteini otsus Finance ­TVSi põhikapitali suurendamiseks 100 000 ­euroni. Samal kuul kandis Raihštein mitmes osas raha Finance TVSi kontole, kokku 527 550 dollarit ehk 6,1 miljonit krooni. Sellest 135 550 dollarit läks otse kapitali suurendamiseks, 392 000 dollarit vormistati omaniku laenuna. 
    Kui Raihštein sai Eesti elamisloa, nõudis välismaalaste seaduse § 192, et “elamisloa ettevõtluseks võib anda välismaalasele, kellel on piisavad rahalised vahendid ettevõtluseks Eestis, sealhulgas vähemalt 1 000 000 krooni tema kontrolli all olevat kapitali, mis on investeeritud äri­tegevusse Eestis, ja äriplaani kirjeldus, millest nähtub äritegevuse iseloom, ulatus ning vajamineva personali suurus, kvalifikatsioon ja oskused.”
    Kas elamisloa taotlemise hetkel oli see miljon krooni juba Eesti majandusse investeeritud? Kleiner väidab, et mitte. Raha tagastamist Raihšteinile kirjeldas Kleiner üksikasjalikult politseiavalduses: “2010. aasta novembris kandis Raihštein mitme maksega Finance TVS pangakontole üle 527 551,30 USA dollarit (6 103 768 krooni). 2010. aasta 29. novembril kandis AS Scantrans Terminal laenu tagastamisena Raihšteinile tagasi 283 120 eurot (4 430 830 krooni) Pictet & Cie panga kontole Šveitsis.
    Nii 26. kui ka 30. novembril kandis AS Scantrans tagasi veel 30 040 eurot, mis on kokku 940 000 krooni. Raha kanti üle Anreda Business Ltd. pangakontole, mida kontrollis just Raihštein. Ka väidab Kleiner oma avalduses, et tema andis 2010. aasta detsembris Raihšteini korraldusel isiklikult endisele IRLi poliitikule Nikolai Stelmachile 24 000 krooni Raihšteinile Eesti elamisloa vormistamise eest. 
    2010 detsembri seisuga oli ASi Scantrans Terminal pangakontol ligi 700 000 krooni. Nimetatud raha pidi samuti üle kantama Raihšteinile viimase nõudel ning see tehti järgnevalt: AS Scantrans Terminal ostis Petro­trade Holding OÜ nõude ASi Scantrans vastu ja tasus selle nõude eest 700 000 krooni. Hiljem tegi Petrotrade Holding OÜ 705 000 krooni suuruse makse Anreda ­Business Ltd. kontole ühes Baltimaade pangas selgitusega “tasu veksli eest”, kusjuures mingit vekslit tegelikult ei eksisteerinud.
    Raihštein tõrjub süüdistusi
    Raihštein lükkas süüdistused tagasi ja kinnitas, et on Eestisse investeerinud rohkem kui miljon krooni. Raihšteini sõnul kuulub talle Eestis mitu ettevõtet peale Finance TVS, need on Free NRG OÜ, Macms Trading OÜ, Main Passenger Club OÜ. Kolm viimast ettevõtet registreeris või omandas Raihštein juba pärast elamisloa taotluse esitamist.
    Raihštein eitab elamisloa ostmist. Samuti eitab ta, et on palunud Kleineril maksta Stelmachile või tasuda selle isiklikke kulutusi ettevõtte kontodelt. “Nende väikeste ja suurte summade tagastamine mulle, nagu väidab Kleiner, on võimatu,” selgitas Raihštein. Uurija kuulas Raihšteini üle ja kriminaalasi lõpetati investeerimise fiktiivsust tõendavate asitõendite puudumise tõttu. Raihšteini sõnul on Kleineril käsil nii palju kohtuvaidlusi, et ta ei võta neid enam tõsiselt.
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Tesla halbadele tulemusele vaatamata lõpetasid USA indeksid tugevalt rohelises
Wall Street lõpetas teisipäevase kauplemispäeva üle ootuste tugevalt: S&P 500 tõusis +1,20%, Dow 30 kerkis +0,69% ning Nasdaq edenes +1,59%. USA turge vedasid tehnoloogiasektori aktsiad, millele keskendunud investorid valmistuvad „maagilise tehnoloogiaseitsmiku” tulemusteks ning ei lasknud end kohutada Teslast, kellelt oligi oodata halbu kvartalinumbried.
Wall Street lõpetas teisipäevase kauplemispäeva üle ootuste tugevalt: S&P 500 tõusis +1,20%, Dow 30 kerkis +0,69% ning Nasdaq edenes +1,59%. USA turge vedasid tehnoloogiasektori aktsiad, millele keskendunud investorid valmistuvad „maagilise tehnoloogiaseitsmiku” tulemusteks ning ei lasknud end kohutada Teslast, kellelt oligi oodata halbu kvartalinumbried.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.