Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Investorid peatasid ühe Sillamäe naftatehase projekti

    Sillamäe sadamFoto: Andras Kralla

    Sillamäele oli plaanis ehitada kaks naftatöötlemistehast. Praegu on Sillamäe sadamaga peetavad läbirääkimised ühe naftatöötlemistehase ehitusprojekti üle peatatud, teise projekti saatus selgub mai keskel.

    Sillamäe elanikud aga kardavad, et ka üks tehas on juba liiga suur risk.
    Oma soovist ehitada Sillamäele naftatöötlemistehas teatas korraga kaks Eestis registreeritud Vene kapitalil põhinevat ettevõtet - STK Group OÜ ja Jukonoil OÜ. STK tegi juba ära keskkonnamõju hindamise, kuid asi jäi toppama, sest ettevõte ei pöördunud  projekteerimistingimuste taotlusega linnavalitsuse poole.
    Ettevõtte esindajad ei selgitanud, kas nad on läbirääkimistele sadama omanikega punkti pannud või mitte, kuid sadamaomanike ja linnavalitsuse ametnike jaoks ei ole saladus, et potentsiaalne investor ei suutnud krundi rendi ettemaksu tasuda. Talle anti ajapikendust, kuid ka selle tähtaeg sai märtsis läbi. Sillamäel selle projektiga enam kuigivõrd ei arvestata, kuid STK Group seda kalevi alla panna ei kavatse.
    Nagu teatas STK Groupi üks kaasomanikke Pavel Startšenko, arutasid projektis osalejad teemat pikalt. "Kõik teavad, kuidas mõjuvad poliitilised ja majanduslikud santsioonid Venemaal. Ka meist ei läinud need mööda, võtsime natukeseks aja maha. Lähiajal oleme valmis sadama ja linnavalitsusega kõik küsimused lahendama. Läbirääkimisi jätkatakse ja muutusi tuleb mitte ainult Sillamäelt," ütles Startšenko.
    Elanike hirmud
    Erinevalt STKst areneb Jukonoili projekt Sillamäe elanike suure surve all.
    10. märtsil korraldas Sillamäe linnavalitsus keskkonnamõju hindamise avaliku arutelu. Projekti veel täiendatakse.Kuigi investor lubas oma naftatöötlemistehase projekti märksa suuremaid summasid paigutada, leidsid Sillamäe linnavalitsuse ja ühiskondlike organisatsioonide esindajad palju ebaselgeid kohti. 
    Sillamäe linnavolikogu liikme ja linna keskkonnagrupi liikme Gulnara Sidorenko sõnul võib naftatöötlemistehase ehitus osutuda saatuslikuks linna keskkonna seisukohast, mille elanikud on juba hädas põlevkiviõlitehase poolt tuleva hingematva haisuga.Kohalike roheliste arvates võib taolise objekti ehitamine seada ohtu linnaelanike tervise, elu ja vara, näiteks läheduses asuvaid aiamaid.
    Initsiatiivgrupp osutas linna lähedal asuvatele A-klassi ettevõtetele -Alexela, BCT, Tankhem -, mille avarii korral keskkonnarisk suureneb.Samuti ei ole Sidorenko sõnul teada, kui tõsised on mõlema ettevõtte esindajate kavatsused, milline on nende maine ja maksevõime, kuna äriregistrisse kantud esindajate nimed ei ütle Sillamäe elanikele mitte midagi.
    Jukonoili nõukogu liige Igor Kleiner ütles, et praegu täiendab ettevõte projekti vastavalt keskkonnamõjude hindamise aruandes toodud küsimustele ja märkustele. "Me lõpetasime protsessi 1. aprilliks ja esitasime kohe aruande keskkonnaministeeriumi, kust peaks tulema meile 30 päeva jooksul vastus," teatas ta. Järgmine samm on tehniliste tingimuste taotlemine.
    Lootus europankadel
    Küsimusele, kas ei juhtu nii, et ka need investorid ei leia projekti realiseerimiseks raha, vastas Kleiner, et kuna jutt käib miljardi eurosest investeeringust, siis muidugi kaasavad investorid raha väljast. "Praegu on käimas läbirääkimised Euroopa pankadega, kellele peab esitama valmisdokumentatsiooni ja load," ütles ta.  Veel üks väike asi
    Sillamäe elanike hinnangul võiks täiendatud keskkonnamõju hindamise uus avalik arutelu kired maha jahutada. Sillamäe jaoks on naftatöötlemistehase ehitamise otsus on väga tõsine ning Sidorenko sõnul peaks linnas korraldama referendumi või küsitluse ning lubama elanikel oma arvamust väljendada. "Miks mitte tulla sellises olukorras elanikele vastu? Arutelu vältimine tekitab ainult lisakahtlusi," arvas ta.
    Kleineri hinnangul on Sillamäe elanike mure asjatu, kuna erinevalt põlevkivist ei ole toornaftal sellist tugevat lõhna. "Meil tuleb kõige moodsam tehas, isegi parem kui soomlaste Neste. See on uusim tehnoloogia. Plaanis on tõsised investeeringud keskkonnakaitsesse, nimelt luuakse oma seirejaam, spetsiaalsed andurid jne. Ning aruandes on öeldud, et õhku paisatavate saasteainete norme ei ületata," lubab ta.
    Kleiner on veendunud, et uuel arutelul ei ole mõtet: kohe, kui keskkonnaamet langetab otsuse, muutub aruanne kõikidele soovijatele kättesaadavaks. Kui ametil on vastuväiteid, siis on teine asi. "Arutame projekti juba kaks aastat, ei usu, et võiks tekkida suuri pretensioone," ütles ta. Ettevõte loodab, et mai keskel on juba olemas selge ettekujutus projekti edasisest arengust.

    STK Group OÜAsutatud 2012. aastalKapital 2500 eurotNaftatöötlemistehase võimsus 3 miljonit tonni aastas  Esimesel etapil 1 miljon tonni aastasInvesteering 75 miljonit eurotTöökohti umbes 300 inimestToodang: diislikütus, laevakütus, kütteõli, granuleeritud väävel, inertsed gaasid ja ehitusmaterjalidJukonoil OÜAsutatud 2013. aastalKapital 204 000 eurotNaftatöötlemistehase võimsus 2,4  miljonit tonni aastasInvesteering 880 miljonit eurotTöökohti 250- 300 inimestToodang: lennukiõli, bensiin, diiselAllikas:  STK Group, Jukonoil

    Teadmiseks
    Kes valmistab ette naftatöötlemistehase dokumendipaketti?
    Projenti suurim investor, STK Groupi kaasomanik Pavel Startšenko ei vastanud, viidates informatsiooni konfidentsiaalsusele. Äriregistri andmetel on ettevõtte omanikud: Galei Nabiulin (5%), Pavel Startšenko (20%) ja Anzor Pruidze (75%).
    Galei Nabiulin (Ufaa) - mitme raskesüsivesiniktoorme ümbertöötlemise patendi omanik.
    Pavel Startšenko (Sotši) - ettevõtja, mitme suurettevõtte omanik,tegeleb mootorikütuse hulgimüügi ja ehitusega.
    Anzor Pruidze (Sotši) - on mitme Sotši ehitusettevõtte asutaja. Kohalikud meediaväljaanded kirjutasid kõrghoone ebaseadusliku ehitamise menetlusest kesklinnas. Pruidze ettevõte oli arendaja, ehitustöövõtja oli OOO Raritet (meedia andmetel kuulub Vladimir Žirinovski abikaasale). Kohus tunnistas ta süüdi kuriteole õhutamises. Kuid Pruidze oma süüd ei tunnistanud ja esitas aasta alguses apellatsioonkaebuse. 
    Jukonoili projekti investorid on äriregistri andmetel ettevõtte omanikud Aleksei Skidanov ja Juri Tšalei võrdsetes osades.  Juhatuse liikmed - Gennadi Skidanov, Igor Kleiner, Oksana van den Hov.
    Gennadi Skidanovil on suured kogemused ja sidemed nafta- ja gaasitööstuses. Nimelt oli ta OOO Neftegazovaja kompanija ITERA juhatuse esimehe esimene asetäitja. 2013. aastal ostis ettevõtte ära OAO NK Rosneft. 
    Igor Kleiner - Lukoil Eesti endine nõukogu esimees.
    Allikas:  äriregister, uudisteportaalid
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Netflix sai miljoneid kliente juurde, kuid aktsia langes ikka
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
LHV tippjuht lahkub ametist
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
LHV Groupi nõukogu kutsub ametist tagasi juhatuse liikme, riskijuhi Martti Singi. Ühtlasi lahkub Singi samas ajaraamis ka LHV Panga juhatuse liikme ja riskijuhi kohalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Novira Capitalil sai Riias valmis ärikvartal
Eesti kinnisvaraarendaja Novira Capital ja Leedu investeerimisfondi Evernord Real Estate Fund III koostöös valmis Riia kesklinnas 70 miljonit eurot maksma läinud ärikvartal Novira Plaza.
Eesti kinnisvaraarendaja Novira Capital ja Leedu investeerimisfondi Evernord Real Estate Fund III koostöös valmis Riia kesklinnas 70 miljonit eurot maksma läinud ärikvartal Novira Plaza.
Riik võtab tänavu 150 miljonit eurot dividende Täiendatud
Riigile kuuluvad äriühingud ja need, mille üle riigil on otsustusõigus, tasuvad tänavu dividende 158 miljonit eurot, millest riigikassasse jõuab 152 miljonit eurot.
Riigile kuuluvad äriühingud ja need, mille üle riigil on otsustusõigus, tasuvad tänavu dividende 158 miljonit eurot, millest riigikassasse jõuab 152 miljonit eurot.