Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Firmad lähevad välismaale kütust ostma

    Eesti Buss OÜ juhatuse esimehe Gunnar Obolenski sõnul peaks valitsus näitama, millised olid aktsiisitõusu alternatiivid.Foto: Eiko Kink

    Kosuv kütuseaktsiis annaks põntsu autotranspordiärile, kus tegutsevad firmad lubavad kütust naaberriikides tankima hakata. Bussifirmad aga ei välista piletihinna tõusu.

    "Kütuse kasutamine ei ole pahe, mida välja juurida. See ei ole võrdväärne suitsetamise ja alkoholiga. Eriti totter, kui peab Läti Valkas või Helsingis tankimas käima - see on sunnitud olukord. Kõik saavad ju aru, et selle saaks ära hoida," ütles Eesti Buss OÜ juht Gunnar Obolenski.
    Kütus ei ole pahe ka peaministri endise nõuniku, majandusanalüütiku Ruta Arumäe sõnul, kes märkis Postimehe arvamusloos, et vallutaksime aktsiisitõusuga tippe vaid kütuste hinnatabelis.
    Obolenski ei välista, et aktsiisitõusuga kaasneb bussipiletite hinna kerkimine, ka liinide kinnipanek. Teisalt on võimalik, et inimesed eelistavad pigem bussiga sõita kui kalli kütusega oma autosid tankida.
    "Valitsuse otsus on nagu karistav. Üks asi on lubadustele katete leidmine, teine asi suur pilt ehk siis, mis lumepalliefektina järgneb," tõdes Obolenski.
    Majandusanalüütik Ruta Arumäe kirjeldas, kuidas riik teeb Exceli-matemaatikat – nii võibki Obolenski sõnul tunduda, sest valitsus ei põhjenda otsuseid, just aktsiisi tõstmist korralikult. Pole olnud ka avalikku arutelu, kuidas riigikassasse lisaraha leida ega ole pakutud, millised oleksid selleks võimalikud variandid.
    Võimalik hääbumine
    Autotranspordiettevõtte Herentes omanik Rein Aav ei varja, et kui kütuseaktsiis kerkib, hakkab kaduma transpordiäriga tegelemise mõte. Kõige lihtsam oleks hoopis ekspedeerida koormaid, teenides vahendustasu.
    "Parem on lõpetada oma hullumeelne töö," tõdes Aav, kelle firma alustas tegevust 1998. aastal. Kui kaks aastat tagasi oli firma müügitulu 5,7 miljonit eurot, siis mullu kerkis 6,7 miljonile. Aav tahab, et firma hoiaks selle aasta lõpuni sama taset. Järgmist aastat, kui aktsiis tõuseks, ei taha ta endale ette kujutada. "Langus tuleb kindlasti," lisas ta.
    Aav on juba mõelnud, mis saab pärast kütuseaktsiisi tõusu. Lahendus on loogiline: autosid tangitakse välisriikides, just Rootsis, mis on ettevõtte üks põhisuundadest.
    "Praegu tuleme Eestisse, tangime paagid täis ja sõidame tagasi, aga siis ei ole enam kahjuks mõtet Eestis tankida. Kõik oskavad raha lugeda. Vedude hinnast on kütuse osatähtsus 40 protsenti," rääkis Aav, kes muretseb, kuidas konkureerida teiste riikide tegijatega. "Välismaa omadel on kindlasti hea meel, et selliseid otsuseid teeme." Kui valitsus tõstab kütuseaktsiisi, siis näitab see Aavale, et riik ei hooli autotranspordifirmadest. Käimas on ettevõtete väljatõrjumine. "Kuidas teisiti saaks seda nimetada?" küsis Aav.
    Aktsiisivastasele meeleavaldusele läheb Aav kohale. "Kui tehakse nii rumalaid otsuseid, saab hing täis. Me ei saa lasta ju ennast niimoodi tümitada. Tõstame aktsiisi, ajame maksud kõrgeks ja vaatame, kaua vastu peame. Matemaatilise mõtlemise tase on olematu," ütles Aav, mõistmata, kuidas saavad sarnased otsused sündida.
    "Mina ei saa ju näiteks nii teha, et tõstan vedude hinda 30 protsenti, siis teen eelarve ja avastan järsku, et minu firmat keegi enam ei telli. Aga mis siis viga on? Aa, nad läksid mujale," tõmbas Aav paralleeli. Ta arvab, et aktsiis jääks kehtestamata, kui võimukoalitsioon laguneks.
    Pakuvad makse
    Aav soovitab riigil mõelda hoopis sõiduautomaksule. Tema kolleeg Heiki Hütt, kes omab transpordifirmat Miil OÜ, eelistab teemaksu - 11 eurot päevas ei ole Läti näitel üle jõu käiv. 
    Hütt usub, et nemad täidaksid oma masinate kütusepaake nii Eestis kui Lätis. "Valitsus on lühinägelik. Midagi head aktsiisitõusust ei tule," lisas Hütt, kes arvutas välja, et järgmisest aastast tuleks neil kuus välja käia 2000 eurot rohkem.
    Konjunktuuriinstituuti juhtiv Marje Josing tunneb autotranspordifirmadele südamest kaasa. "Ma ei taha õnnetule transpordisektorile mõeldagi. Venemaa-embargoga on ära jäänud väga paljud veod peale Venemaa ka Poolas, Lätis ja Leedus. Eestlastel on raske teistega konkureerida. Ei tahaks pärast aktsiisitõusu transpordiettevõtete nahas olla," rääkis ta.
    Majandusekspert Heido Vitsur leiab, et aktsiisi ülesajamine ei ole süsteemne lahendus. Ta ei arva, et see on kõige targem otsus, aga rohkem mänguruumi valitsus endale ei jätnud. "Iga erakond blokeeris midagi," lausus Vitsur. "Transport saab kindlasti nöökida, paneme veel kohalikule turismile nätaka. Nii need võimalikud majanduskasvu protsendid vaikselt ära kaovadki."
    Vitsur kirjeldas, et teised riigid võtavad sarnases olukorras raha kõige jõukamatelt, aga Eesti valitsus leiab, et õige on seda kõigilt küsida. "Oleme nii käitunud natuke vähem kui 25 aastat," sõnas Vitsur. "Väga suure osa kütuseaktsiisist ostavad eratarbijad. Nemad maksavad selle kinni."
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Euribori kasv vähendas EfTENi kasumit
Euroala intressiturgude ja Balti riikide majanduste stabiliseerumise märgid kajastusid ka EfTEN Real Estate Fundi aasta esimese kvartali tegevuses.
Euroala intressiturgude ja Balti riikide majanduste stabiliseerumise märgid kajastusid ka EfTEN Real Estate Fundi aasta esimese kvartali tegevuses.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Eesti üks paremaid juhte: uhke tunnistada, et olen palju vigu teinud “Juhi juttude” värskes saates Annika Arras
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Raadiohommikus: tippjuhtide värbamine, noorte palk ja börsitulemusi
Neljapäeva hommikuprogrammis tuleb juttu tippjuhtide värbamisest, noorte palgaootusest ning mitme börsifirma tulemustest.
Neljapäeva hommikuprogrammis tuleb juttu tippjuhtide värbamisest, noorte palgaootusest ning mitme börsifirma tulemustest.
SEB kolme kuu kasum kahanes 31 miljoni euroni
SEB Pank teenis tänavu esimeses kvartalis kasumit 31,4 miljonit eurot, samas kui mullu samal ajal ulatus näitaja 50,9 miljonini.
SEB Pank teenis tänavu esimeses kvartalis kasumit 31,4 miljonit eurot, samas kui mullu samal ajal ulatus näitaja 50,9 miljonini.