Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Ametnikuvahetus lõi kired lõkkele

    Mootor Grupi omanik Hugo Osula.Foto: Erik Prozes

    Maanteeameti ühistranspordiosakonna juhataja vahetumine kiskus lahti bussivedajate vanad haavad.

    Senine maanteeameti ühistranspordiosakonna juhataja Ingmar Roos teatas aprilli alul, et lahkub ametist ja asub tööle Mootor Grupp ASi omaniku Hugo Osula piletimüügisüsteemidega tegelevasse T grupp OÜsse.
    Maanteeamet korraldas konkursi uue ametniku leidmiseks. Selle tulemus jahmatas aga bussivedajaid, kui selgus, et kandidaatide seast valiti välja Mootor Gruppi kuuluva Eesti Buss OÜ juhatuse liige Kirke Williamson.
    „Toimunud on väga hea vangerdus ühele konkurendile. Kõigepealt said nad riigisektorist endale tohutu infopagasiga inimese tööle, aga kõiki ajas tagajalgadele, et maanteeamet valis konkursil välja sellesse samasse gruppi kuuluva ettevõtte juhatuse liikme. Siin on minu meelest tegemist juba korruptsiooniga,“ põrutas GoBus ASi juhatuse esimees Enn Randmaa.
    Hansa Bussiliinid ASi juhataja Andres Puskari arvates võiks ühistranspordiosakonna juhataja suhtuda kõikidesse neutraalselt ning tal ei peaks olema tausta, mis võiks tekitada kahtlusi. „Kas Eesti ongi nii väike, et ainult läbi ühe ettevõtete grupi liiguvad inimesed riigiametites?“ imestas ta.

    Usaldust maanteeameti vastu ei oleAndres Puskar, Hansa Bussiliinid AS juhataja

    Päev enne, kui maanteeamet kinnitas Eesti Buss OÜ juhatuse liikme Kirke Williamsoni uude ametisse, esitas Eesti Buss riigihangete vaidlustuskomisjonile maanteeameti vastu vaide Võru maakonnaliinide hankes. Ehk maanteeamet teadis, et sealt tuli vaidlustus ja teades, kui kaua sellised vaidlused kestavad, siis ühel hetkel istub Williamson sellele toolile, mille ta oli vaidlustanud.

    Lisaks on Mootor Grupi bussiettevõtted võidelnud turu avanemise vastu. Nende käes on kõige tasuvamad kommertsveoliinid ja need olid nii täis pikitud, et keegi ei saanud vana seaduse järgi sinna vahele ka.

    Samuti jääb Williamsonil perekondlik side Mootor Grupiga, sest tema elukaaslane Marek Metsis töötab Mootor Grupi tütarettevõttes juhtival kohal.

    See on kõigi teiste bussiettevõtjate hirm praegu. Ettevaatlikuks teeb, et usaldust maanteeameti vastu meil praegu ei ole. Kuidas ma lähen sinna asju arutama, ärisaladusi avama, kui ma ei suuda sisimas seda asutust usaldada. Minu sisetunne ütleb, et edaspidi hakatakse turu avanemist läbi kohtute takistama, sest hakatakse otsima võimalusi seda turgu mitte avada. See on tänapäevane räpane turukonkurentsi sulgemise meetod.

    Info lekitamise vastu on reeglidLauri Lugna, maanteeameti peadirektori asetäitja liiklusohutuse ja ühistranspordi alal

    Bussivedajate hirmude hajutamiseks saan öelda, et info lekitamise vastu on olemas reeglid ja karistused ning ametnik võtab tööle tulles ka vastutuse selle eest. Lisaks on meil majas otsuste tegemisel kolme-nelja tasandiline sisekontroll ehk ühistranspordiosakonna juhataja ei otsusta asju ainuisikuliselt. Ma väga loodan, et Kirke Williamsoni ei ole see kära nüüd ära ehmatanud ja ta ei muuda oma otsust meile tööle tulla.

    Et küsimus on teravalt õhus, saatis autovedajate liit majandus- ja taristuminister Kristen Michalile kirja (lisatud failina loo lõppu), milles palutakse tal võrdsetel alustel konkurentsikeskkonna tagamiseks sekkuda konkursi tulemuste läbivaatamisse. Samuti palutakse hajutada konkursi ümber tekkinud kahtlused ning välistada kallutatud otsused.
    Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumist öeldi, et ministeerium ei sekku ametite keskastme juhtide valikutesse ning eeldatakse, et maanteeamet tegi läbimõeldud otsuse.
    Maanteeameti peadirektori asetäitja liiklusohutuse ja ühistranspordi alal Lauri Lugna sõnas, et olemasoleva info baasil pole küll mingit alust Kirke Williamsoni töölevõtmise otsust ümber muuta. Neljast lõppvooru jõudnud kandidaadist oli ta sobivaim, tema tugevused on rahvusvahelise äri kogemus, töötamine bussiveo sektoris ning ka kogemus õppejõuna töötamisest. „Ma uskusin, et see turg ei ole nii paranoiline,“ märkis Lugna autoettevõtete liidu etteheidete kohta.
    Kuid miks siis ühe keskastme juhi valik sellise tormi on põhjustanud?
    Oktoobrist jõustub ühistranspordiseaduse muudatus ning see avab bussiliinide kommertsveoturu, mis oli varem kinni. Liinilubade taotluste hindamise, kontrolli ja liinilubade väljastamise juures ongi kõige suurem pädevus maanteeameti ühistranspordiosakonnal. Samuti valdab osakond infot kõikide bussiveo riigihangete kohta.
    „Kõik bussiettevõtjad peavad seda institutsiooni sada protsenti usaldama, et oma infot neile avaldada. Seda usaldust maanteeameti vastu meil praegu ei ole. Kuidas ma lähen sinna asju arutama, ärisaladusi avama, kui ma ei suuda sisimas seda asutust usaldada?“ imestas Hansa Bussiliinid ASi juhataja Puskar.
    Osula hakkas konkurentide kirjast kuuldes naerma, öeldes, et vähemalt paarkümmend aastat on teda süüdistatud igasugustes surmapattudes. „Mäletan, kuidas neli-viis aastat tagasi kirjutati ühiskiri Tiit Pruuli, Neeme Tammise, Arvo Sarapuu poolt, kuidas Osula on kõik ära võtnud ja mis kõik muud. Siis oli Taistoga kümme aastat tagasi sama asi. Lätis samamoodi, kõik on tagajalgadel püsti. Kui me eelmisel aastal avasime Lux Ekspressi nime all Peterburi-Helsingi bussiliini, siis ka tellimusreiside korraldajad kirjutasid kaebekirja Vladimir Vladimirovitšile, miks antakse Peterburi rahvusvahelise bussiliikluse turg ära eestlastele. Ma tunnen nendele lihtsalt kaasa, kui nad teisiti ei oska,“ märkis Osula.
    Tema sõnul ei teadnud ta Williamsoni kandideerimisest midagi ning see tuli suure üllatusena.
    „Kirke Williamsoni kohta ütlen, et ta on igati tubli naine, kes tegi mõned aastad tagasi magistritöö ja ta on teinud meil grupis päris head karjääri. Ta on ka osalise ajaga õppejõud. Ta on praktik, juhtinud elulisi asju ja on olnud kirglikult asja juures,“ iseloomustas Osula.
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Tehnoloogiasektor sügavas languses: Nvidia kaotas oma väärtusest kümnendiku
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Usaldamatus valitsuse majanduspoliitika suhtes on järsult kasvanud
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.