Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Odav kleebisreklaam rikub auto

    Kleebisreklaam autol peab olema konkreetne, sest auto pole reklaamtahvel ja muidu läheb oluline info kaduma, ütles Marek Tiits firmast Reklaamiabi OÜ. Foto: Reklaamiabi OÜ

    Autole kleebisreklaami ostmisel tuleb olla ettevaatlik, sest paljude odavamate pakkujate töö võib sõiduki sootuks rikkuda.

    “Viimasel ajal on turule ilmunud hulk ­uusi tegijaid, kes kasutavad täiesti tundmatuid ja tuvastamatuid materjale,” ütles Reklaamiabi OÜ juht Marek Tiits. Oma esimesed autokleepimised tegi Tiits 15 aastat tagasi. Võrreldes veel viie aasta taguse ajaga on turg tema sõnul palju muutunud. Tehnoloogia odavnemine ja odavate Hiina materjalide turule tulek on suurendanud  konkurentsi, kuid see väljendub vaid hinnas.Garaažinokitseja konkureerib vaid hinnaga
    Asjatundmatud ja viletsaid materjale kasutavad “garaažinokitsejad”, nagu neid vanemate olijate slängis nimetatakse, ei suuda pakkuda kvaliteeti, seega konkureerivad nad ainult hinnaga. Eesti tarbija on aga tüüpiliselt küllaltki hinnatundlik.
    Kvaliteet kannatabki peamiselt vale materjali kasutamise tõttu. Multireklaam OÜ projektijuhi ja kujundaja Karel Plessi sõnul kasutab enamik temale teadaolevatest firmadest küll korralike kilesid, kuid turul liigub ka viletsamaid. “Põhimõtteliselt on kaks peamist materjalitootjat – USA firmad 3M ja Avery Dennison –, mida ka enamik kasutab. Samas on terve rida nn säästuhiinakaid, mille puhul ei või kunagi kindel olla, millega täpselt tegu.”
    Odav kile rikub auto
    Tiitsu sõnul on õige materjali kasutamine ülitähtis. “Odava kilega kleepimine võib auto täielikult rikkuda. Sellel, et brändikiled on kallimad, on ikkagi selge põhjus.” Kvaliteetse töö tegemine tähendab Tiitsule tihti hinnakonkurentsis allajäämist, ent ta ei taha oma head nime halva tööga ära rikkuda.
    Odavamad tegijad mõjutavad turgu seda­võrd, et Reklaamiabi OÜ saab varasemast palju vähem tellimusi autode tervenisti ülekleepimiseks. On küll alles mõni pikaajaline partner, kellega koostöö püsib, aga üldiselt on üle kere kleepimisi vähe. “Kogu auto ülekleepimine on viimaste aastatega peaaegu välja surnud,” rääkis Tiits. “Üksikud kliendid on.” Kui veel viis aastat tagasi tellisid seda teenust ka eraisikud, siis nüüd on alles jäänud vaid mõni firma. “Palju on ainult ­autode ülekiletamisega tegelevaid firmasid, kes tõesti konkureerivad ainult hinnaga ja eks nad haaravad suure osa turust endale,” märkis Tiits.
    Kalli ja kvaliteetse kile ning nn säästu­kile peamine erinevus seisneb venivuses. Hea venivusega kilet on hea paigaldada ja see annab kindluse, et see ei hakka oma eluea jooksul auto peal liigselt kokku tõmbuma ega kahjusta sellega auto välimust ja  värvi. “Ühe meetri peale peab korralik kile venima oma 30 sentimeetrit,” selgitas Tiits.
    Odava kilega, mis ei veni või mis ei vasta nõuetele, võib juhtuda nii, et kile tõmbub küll kokku, aga liim jääb alles, nii et kile alt välja jääv ala on kaetud ühtlase liimikihiga. Väiksemate kleebiste korral võib see tähendada näiteks väga selgeid liimirante ümber tähtede ja muude detailide. Suuremate kleebiste puhul saavad aga kahjustada suuremad pinnad.
    Kvaliteetne teenus päästab nõiajahist
    Tiits tõi halvaks näiteks ühe tema juurde “päästmisele” toodud kiirabibussi, mille pinnast oli 90% kaetud paksu liimikihiga. Sellisel juhul võib loota küll kangetele kemikaalidele, et masinat puhtaks saada, kuid hullematel juhtudel ei piisa ka sellest. See tähendab, et liimi tuleb eemaldama asuda mehaaniliste vahenditega.
    “Kui juba lihviga kallale minna, võib olenevalt liimist minna nii, et maha tuleb ka auto värv ja see tähendab juba põhjalikumaid keretöid,” märkis Tiits.
    Tema hinnangul on seetõttu hämmastav, kui paljud tellijad arvavad, et kleebis on odav. “Paljudel pole probleemi maksta uhke kujunduse eest, samas reaalse tootmise eest ei taheta maksta. See võib aga tähendada, et kogu tehtud töö rikutakse paari kuuga ja siis läheb lahti klassikaline nõiajaht, et kes on süüdi. Kogu asja juures on kõige nukram, et tegelikult on see väga konkreetne probleem, mida saab lihtsalt vältida.”
    Oma autole kleebiste või kiletamise tellimisel soovitab Tiits pidada silmas, et kasutataks õiget materjali. “Küsige kilet ennast näha. Tagaküljel on markeeringud peal ja nende järgi saab välja otsida ka nende määratud otstarbe,” ütles ta.
    Teenusepakkuja valimisel soovitab Tiits võtta rohkelt pakkumisi, eemaldades nendest siis kõige odavama ja kallima.
    “Ja siis tuleb lihtsalt küsida hästi palju küsimusi. Kui klient palju küsib, siis saastapakkujad kaovad enamasti iseenesest,” lausus Tiits.

    Mida pidada silmas autole kleebiste paigaldamisel?

    Auto tuleb enne kleepimist kindlasti puhtaks pesta. Soovitatav on pigipesu. Vahata­da autot ei tohi, kuna liim ei pruugi vaha peale hästi kinnituda.

    Roostet, kriimustusi ja ­mõlke kilega peita ei saa, mistõttu on võimalik, et need hakkavad kleebise alt hoopis paremini välja paistma.

    Mida uuem on auto, seda keerulisem on töö. Ukselinkide, liistude ja peeglite puhul võib kleepimine kohati olla nii keeruline, et nende detailide eemaldamine kleepimiseks tasub teeninduses kokku leppida.

    Keskmise sõiduauto kiletamine võtab aega umbes ühe tööpäeva, kuid pärast seda ei tohiks kibeleda sõidukit kohe kätte saama. Üle öö töökojas õigetes tingimustes hangumine kindlustab parema tulemuse.

    Järsud temperatuurimuutused on kilele ohtlikud, eriti talvekuudel.

    Kleebitud autot ei tohi liiga julgelt survepesuriga pesta.

    Autokleebis olgu visuaalne maasikas
    Reklaamkleebise kujunduse kuldreegel on, et liigne info mõjub pigem halvasti, ütles Reklaamiabi OÜ juht Marek Tiits.  “Ise ma küll kutseline disainer ei ole, aga siin kehtib siiski see tähelepanek, et less is more,” märkis Tiits, kelle sõnul on tüüp­viga see, kui auto peale üritatakse liialt palju informatsiooni ära mahutada.Auto pole reklaamtahvel
    Tiitsu sõnul on autoreklaam ennekõike brändingu kandja. “Visuaalse maasika kõrvale võib panna veel veebiaadressi ja telefoninumbri, aga see on ka kõik. Auto ei saa olla sõitev reklaamtahvel.”
    Paljud kliendid pöörduvad kleebiseid paigaldavate firmade poole juba kujundusplaaniga. Kuigi Multireklaam OÜ pakub ka ise kujundusteenust, teevad firma kujundaja ja projektijuhi Karel Plessi sõnul kuni kolmveerand klientidest kujunduse ise. Tihti vajab kliendi pakutud kujundus sättimist. “Väljast tuleb kujundusi, mis on tõesti 100% korras, aga samas on ka tuldud niisama pliiatsiga paberi peale joonistatud eskiisiga, mille puhul pean mõistagi asja masinatele vastuvõetavaks tegema,” ütles Pless.
    Juba 14 aastat reklaamkilesid pakkuva firma TapeThat juhi Marius Jõudvaldi kogemusel on rohkelt juhtumeid, kus esialgset kujundust tuleb ümber teha, kuna autol näeb asi alati veidi teistmoodi välja kui joonisel. “No kõik ei pruugi lihtsalt nii ilus välja tulla, kui kusagil kontoris istudes kujundaja peas oli,” märkis ta.Ära unusta lükanduksi
    Jõudvalt lisas, et kujundusel tuleb silmas pidada ka auto iseärasusi ja detaile. “Mõni auto on lihtsalt keerulisem kui teine,” ütles ta.  Klassikalistest kujundusvigadest tõi Jõudvald välja selle, et lükandustele jääv osa jääb läbi mõtlemata. “Tihti unustavad kujundajad ära, et lükandukse avamisel võib oluline osa informatsioonist ära kaduda.”
    Reklaamkleebis viib kaubamärgi tänavapilti
    Reklaamkleebiseid kaua kasutanud ettevõtted ütlevad, et kleebised on nende turundusstrateegias tähtsal kohal.
    “Autod on meile nii brändikandjana kui ka turundussõnumi kanalina väga oluline väljund,” ütles Eesti Telekomi meediasuhete juht Raigo Neudorf. “Eriti suuremates linnades on see meie jaoks hea katvusega reklaamikanal, mida saame suurusjärguna võrrelda näiteks ühistranspordile müüdavate reklaamlahendustega. Ainuüksi Tallinnas ja Harjumaal on meil päevast päeva teedel 120 kaubikut,” rääkis ta.
    Kokku on Eesti Telekomil autosid ligi 300, millest kolmveerand on üleni kleebitud ja veerand hõbedaste Elioni logodega. Seejuures üleni brändivärvidesse kleebitud autode osakaal suureneb pidevalt.
    Suure autopargi katmine kleebistega on mõistagi väljakutse, sest iga auto puhul on kleepimisel oma iseärasused. G4Si Eesti automajandi juhataja Mati Kõivoste sõnul on tänavatel kokku 230 turvafirma ­autot, mille külgedel on ettevõtte logo kandvad kleebised.
    “Sellise mahu juures tõuseb teenusepartneri valikul kvaliteedi kõrvale oluliseks kriteeriumiks ka võimekus teenindada suurt autoparki piisavalt kiiresti ja paindlikult,” rääkis Kõivoste.Kontserni autodel olgu ühtne joon
    Reklaamkleebiste paigutamisel arvestatakse Eesti Telekomis kontsernide kõiki üksuseid hõlmavate disainilahendustega. “Bränditiim on ette andnud selged juhised, millised meie autod välja näevad, ning kohandame kujundusi vastavalt auto mudelile. Aastate jooksul on see protsess hästi sisse töötatud,” rääkis Neudorf.
    Kuigi Eesti Telekom hoiab silma peal turul pakutavatel hindadel, on sellest olulisemaks sujuv koostöö ning lojaalsed partnersuhted.
    Autor: Kaur Maran, kaasautor
  • Hetkel kuum
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Investeerimine ja surm: pärandamise maksunüanssidest välismaa kinnisvara konksudeni Kahjumliku investeeringu pealt tuleb maksta tulumaksu
“Isegi hea tervisega investorile ei tee paha, kui nende asjade peale mõelda,” arvab kõhedaks tegevate surma ja pärandamise teemade kohta maksuekspert Ranno Tingas.
“Isegi hea tervisega investorile ei tee paha, kui nende asjade peale mõelda,” arvab kõhedaks tegevate surma ja pärandamise teemade kohta maksuekspert Ranno Tingas.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Eesti üks paremaid juhte: uhke tunnistada, et olen palju vigu teinud “Juhi juttude” värskes saates Annika Arras
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Robotit arendav Eesti idufirma kaasas 1,5 miljonit eurot
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Savisaare sõnul oli tema Tallinna tööots rohkem hobi
Tallinna linnainkubaatorilt 1500 eurot kuus tasku pistnud Erki Savisaare jaoks oli tegemist niisama lihtsa tuluga, mille jaoks vaeva ei pidanud nägema ja mis tema vallajuhi tööd ei seganud.
Tallinna linnainkubaatorilt 1500 eurot kuus tasku pistnud Erki Savisaare jaoks oli tegemist niisama lihtsa tuluga, mille jaoks vaeva ei pidanud nägema ja mis tema vallajuhi tööd ei seganud.