Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Bussifirmad ootavad uut seadust

    Bussiettevõtted ootavad pikisilmi oktoobrit, kui jõustuvad seadusemuudatused, mis uue liini avamist konkurendi kõrval lihtsustavad.Foto: Raul Mee

    Bussifirmad loodavad, et ühistranspordiseaduse muudatused teevad liinide avamise konkurentide kõrval lihtsamaks. Eelistatud on kaugliinide käikupanek.

    Kui praegu jäävad reisijad maha bussidest, millel ei ole kindlat liiniluba, siis oktoobrist kehtima hakkav ühistranspordiseadus soodustab liinide avamist.
    “Kiirliin on maanteeametile ebasoositav. Täna on riigi jaoks tugevam liin, mis sõidab piimapukist piimapukini. Reisija tahab aga võimalikult ruttu saada ühest punktist teise. Kohalikku vedu peaks tegema kohalik omavalitsus läbi liinivedude hanke,” rääkis ASi Sebe tütarfirma Eesti Buss juht Gunnar Obolenski, kelle hinnangul on kaugliinid ekspress- ja kiirliinidega võrreldes eelisseisus.
    Obolenski selgitas, et kui firma tahab avada uut liini, siis on see keeruline, sest liiniluba ei saa põhjusel, et konkurent sõidab sarnasel kellaajal sama liini. Liiniload on aga nii-öelda igavesed.
    “Ei oskagi seisukohta võtta, kas maanteeamet, liinilubade väljastaja, on meie kaitsja, et konkurents peale ei tuleks või hoopis piirab reisimisvabadust,” ütles Obolenski, kelle hinnangul peaks liinivõrk ajaga kaasas käima, arvestades näiteks reisijate arvuga, mis aastate jooksul langenud või tõusnud. “Aga sulle on kellaaeg antud ja öeldakse, et nüüd pead reisima sama peatuste arvuga nagu siis, kui liiniluba anti.”
    Uued tuuled
    Bussiettevõtted ootavad Obolenski sõnul pikisilmi oktoobrit, kui jõustuvad pärast aastaid kestnud arutelusid ühistranspordiseaduse muudatused, mis uue liini avamist konkurendi kõrval lihtsustavad.
    Samas tõdes Obolenski, et liinide hindamisel läheb kõige rohkem arvesse peatuste arv. “Jällegi on eelistatud paljude peatustega liinid,” nentis Obolenski, kuid lisas, et ometigi oleks olukord parem. “Kui varem ei saanud me ei kiir- ega ekspressliini, siis nüüd saaksime vähemalt kaugliini teise kaugliini kõrvale. Varem polnud sedagi.”

    Ekspress- ja kiirliinid ei ole kehvemas seisus

    Aini Proos, maanteeameti ühistranspordiosakonna juhtivekspert

    Ühistranspordiseadus annab liiniloa andmisest keeldumise alused, mida on ühetaoliselt rakendatud kõigi taotluste suhtes. Seal hulgas liiniloa andmisest võib keelduda kui liin, mille teenindamiseks luba taotletakse, häirib liinivedu, mida juba korraldatakse avaliku teenindamise lepingu või varem antud liiniloa alusel. Häirimise määratlemiseks on välja töötatud kaalutluspõhimõtted, mida siis iga kord rakendatakse.

    Oktoobrist jõustuva ühistranspordiseaduse muudatused sätestavad keeldumise alused, kus avalike liinide häirimine on samuti olemas. Kui aga liini teenindab samal liikumisteel rohkem kui üks vedaja ja pakutav veoteenus ei ole samaväärne või parem võrreldes olemasolevaga, siis võib samuti keelduda liiniloa andmisest või sõiduplaani kinnitamisest. Seega peab uus pakutav veoteenus olema vähemalt samaväärne või parem olemasolevast teenusest, siis saab anda liiniloa ja kinnitada sõiduplaani uue seaduse alusel. Töötatakse välja ka uued kaalutluspõhimõtted.

    Ekspress- ja kiirliinid ei ole kunagi kehvemas seisus, kuna enamik reisijaid sõidab just algpeatusest lõpp-peatusesse. Lihtkaugliinid võimaldavad aga sõita ka vahepeatusest sõita soovijatel, mistõttu võimaldavad teenindada rohkem sõita soovijaid kui ainult suuremate keskuste vahel ekspressliine sõitvad liinid. Kuna ühistransport peab katma elanike liikumisvajadust, siis on lihtkaugliinid väga vajalikud.

    Obolenski mainis ka reisijate kaotamist Elronile, mis nendega samas suunas liigub. “Kui pirukas jääb põhimagistraalidel väiksemaks, siis ei ole kaugliinidel enam võimekust sõita,” sõnas ta, rõhutades, et riik maksab 10eurosest rongipiletist 7 eurot kinni. “Aga meie peame 10 eurost 10 ise teenima. Kus see ärikoht nüüd on? Ühest küljest oleme seotud nii riigiga võitlemise, igapäevase konkurentsi kui demograafilise olukorraga.”
    Ilmekas näide on, et Sebe kavatseb sügisel Tartu-Rapla, Tartu-Haapsalu ja Tallinn-Võru kaugliinid sulgeda.
    Keeldumisi teistelgi
    Eesti Buss on Sebe ASi tütarfirma, mille omanik on Mootor Grupp AS. Viimase omanduses on ka Lux Express Estonia AS, mis on taotlenud luba hommikusele liinile Kuressaare-Tallinn-Kuressaare-Tallinn, kuid on pika ninaga jäänud. “Pole seda saanud, sest seal sõidavad ees kolm vedajat,” ütles Mootor Grupi juhatuse esimees Hugo Osula ja lisas, et on ka teisi suundi, mis on veel kõne all olnud. Liiniluba pole ka neile antud. “Kusagil otsustatakse, mis on õige ja mis ei ole. Seda otsustavad bürokraadid.”
    Osula usub, et seadusemuudatused annavad sügisest reisijatele palju rohkem valikuvabadust ja bussifirmad saavad edukamalt teenust arendada.
    Ka Taistol on veokorraldaja Jan Landrati sõnutsi aastate jooksul olnud palju uute liinide avamise taotlusi, mida ei ole rahuldatud. Landrat märkis, et ekspressliinide avamise kohta uus ühistranspordiseadus muutusi ei too.
    “On igati mõistetav, et maanteeameti ülesanne on tagada eelkõige paljude peatustega bussiliinide käikujäämine,” ütles Landrat. “Kui vaadata regionaalarengu tervikpilti, siis on selline ühistranspordi korraldamine igati tervitav lähenemine.”
  • Hetkel kuum
Heleri Michalski: tulevik on ülitundlike inimeste päralt, enesekehtestamine tuleb kasuks juba nüüd
20–30% inimestest on ümberringi toimuva suhtes tavapärasest märksa tähelepanelikumad ja tundlikumad, mistõttu ohustavad neid töökeskkonnas ülesõitmine ja isegi kiusamine. Vajadus niisuguste inimeste järele aga üha kasvab, kirjutab tööelu kogemusnõustaja ja kommunikatsiooniekspert Heleri Michalski.
20–30% inimestest on ümberringi toimuva suhtes tavapärasest märksa tähelepanelikumad ja tundlikumad, mistõttu ohustavad neid töökeskkonnas ülesõitmine ja isegi kiusamine. Vajadus niisuguste inimeste järele aga üha kasvab, kirjutab tööelu kogemusnõustaja ja kommunikatsiooniekspert Heleri Michalski.
Investorite ebakindlus tekitas USA börsil erisuunalist liikumist
USA aktsiad lõpetasid kolmapäeva erisuunaliselt, kui investorid püüdsid mõista intressi alandamise võimalusi ja hindasid hiljuti avaldatud ettevõtete tulemuste aruandeid, vahendas Yahoo Finance.
USA aktsiad lõpetasid kolmapäeva erisuunaliselt, kui investorid püüdsid mõista intressi alandamise võimalusi ja hindasid hiljuti avaldatud ettevõtete tulemuste aruandeid, vahendas Yahoo Finance.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Aastaaruande esitamine saab olla lihtne ehk rakendus, mis muudab mikroettevõtjate elu
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Paljud väikeettevõtted on hädas majandusaasta aruande koostamisega. Tänavu aasta alguses kustutati äriregistrist koguni 23 000 ettevõtet, kellel oli pikem aruande esitamise võlgnevus. Väikefirmade valupunkti aitab leevendada tööriist nimega minuaastaaruanne.ee.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Sääsepeletajate müüja: müüme toodet, millesse ise usume
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Homeyard OÜ, mis on tuntud kodu- ja aiatoodete poolest, eristub läbimõeldud tooteportfelliga, keskendudes peamiselt sääsepeletajatele. Ettevõtte juht ja omanik Alari Ilves ütles saates “Kiired ja vihased”, et tema ei usu ütlusesse, et hea müügimees müüb kõik tooted maha.
Üks parimaid juhte Ivo Suursoo: Eesti juhtide nõrkus on vähene unistamine
"Eesti juhtide tugevus on see, et oleme kahe jalaga maas. Nõrkus on see, et unistame vähe," usub OIXIO Grupi juhatuse esimees Ivo Suursoo.
"Eesti juhtide tugevus on see, et oleme kahe jalaga maas. Nõrkus on see, et unistame vähe," usub OIXIO Grupi juhatuse esimees Ivo Suursoo.
Tänasest on meil Eesti Rohetehnoloogia Liit
Äripäeva raadio rohetehnoloogiasaates "Cleantech" räägime värskelt loodud Eesti Rohetehnoloogia Liidust. Liit on loodud, et ühendada, toetada ja esindada rohetehnoloogia ettevõtteid, mis tegelevad keskkonda ja kliimat säästvate toodete, teenuste ja protsesside arendamise, kaubastamise, kasutamise, rahastamise ja muul moel toetamisega.
Äripäeva raadio rohetehnoloogiasaates "Cleantech" räägime värskelt loodud Eesti Rohetehnoloogia Liidust. Liit on loodud, et ühendada, toetada ja esindada rohetehnoloogia ettevõtteid, mis tegelevad keskkonda ja kliimat säästvate toodete, teenuste ja protsesside arendamise, kaubastamise, kasutamise, rahastamise ja muul moel toetamisega.
Asjatundja: autoturg seisab kaubandussõja lävel Tesla müük kidub, Musk hämab
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Eesti autoostja on segaduses, Euroopa muretseb Hiina autode pealetungi pärast, Tesla kogeb kehva müüki, kirjutab KPMG juhtimiskonsultatsioonide valdkonna juht Tarmo Toiger Äripäeva Infopanga mootorsõidukite müügi konkurentsiraportile antud kommentaaris.
Urmas Sõõrumaa kinnisvarafirma palkas uue juhi Ülemiste Cityst
Urmas Sõõrumaale kuuluva kinnisvarafirma US Real Estate uueks juhiks saab Gert Jostov, kes vedas üle 15 aasta Technopolis Ülemiste arendusi, teatas ettevõte.
Urmas Sõõrumaale kuuluva kinnisvarafirma US Real Estate uueks juhiks saab Gert Jostov, kes vedas üle 15 aasta Technopolis Ülemiste arendusi, teatas ettevõte.
Eksperdid: infoturbestandard tõstab erasektoris teenuste kvaliteeti
Lühendi E-ITS järgi tuntud Eesti infoturbestandardit peavad rakendama väga erinevad asutused ja ettevõtted. Kuidas see neid mõjutab?
Lühendi E-ITS järgi tuntud Eesti infoturbestandardit peavad rakendama väga erinevad asutused ja ettevõtted. Kuidas see neid mõjutab?