Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Investorid tormavad Elevandiluurannikule

    Majandusharidusega Elevandiluuranniku president Alassane Ouattara on aidanud riigi majanduse tagasi õigele teeleFoto: epa

    Aafrika lääneosas asuv Elevandiluurannik, mis on vahest ehk tuntuim selle poolest, et tegu on maailma suurima kakaotootjaga, meelitab investoreid nagu meepott.

    Financial Times kirjutab, et Elevandiluuranniku lõunarannikul asuv kaubanduslinn Abidjan üllatab oma energiaga ning see on riiki toomas ka investoreid. Kui neli aastat tagasi käisid seal ringi püssimehed ning linnast läbi sõitmiseks pidi läbima kontrollpunkte, siis nüüd on linnaosad ühendatud teineteisega liiklemise lihtsustamiseks mitme uue sillaga. Samuti kohtab linnatänavatel erinevaid infotahvleid, mis annavad aimu, missuguseid projekte veel linna plaanitakse.
    Elevandiluurannik oli aastaid prantsuse keelt kõneleva Lääne-Aafrika majanduse mootor. Aastal 2002 puhkes riigis aga äge kodusõda ning riigi areng jäi toppama. Elevandiluurannik kaotas oma positsiooni Aafrika ühe juhtiva majandusena ning pidi nentima üksnes naaberriikide nagu Ghana jõudsat edasiarengut.
    Nüüd aga on Elevandiluurannik taas fööniksina tuhast tõusmas. Neli aastat tagasi sai riigi presidendiks ökonomist Alassane Ouattara. Alates 2012. aastast on Elevandiluuranniku majandus kasvanud keskmiselt üheksa protsenti aastas, olles sellega Aafrika üks jõudsamalt arenevaid majandusi. See on ühtlasi teinud riigist justkui meepoti, mis meelitab ligi ka välisinvestoreid.
    Elevandiluuranniku kaubandusminister Jean-Louis Billon nentis, et mingit imet riigi tubli arengu taga otsida pole mõtet. „Tegu on lihtsalt kõva tööga ning visiooniga arengutest, et riik taas õigele teele tagasi aidata,“ lisas ta ning uskus, et riik on õiget asja ajanud juba mitu viimast aastat.
    President Ouattara on öelnud, et majanduskasv on väga oluline tagamaks riigis poliitilist stabiilsust.
    Elevandiluurannikul toimuvad presidendivalimised oktoobris ning usutavasti valitakse Ouattara tagasi järgmiseks, sedapuhku viimaseks ametiajaks. Erinevalt aga viie aasta tagusest ajast, ei ole kuskilt paista, et valimised möödukid rahutuste saatel. „Vaid mõned kuud enne valimisi pole tunnet, nagu riik liiguks murrangulise olukorra suunas,“ lausus Aafrika Arengupanga peaökonomist Steve Kayuzzi-Mugerwa.
    Enesekindel riik
    Rääkides Aafrika Arengupangast, on paslik mainida, et panga peakontor viidi eelmisel aastal taas tagasi eelpool mainitud sadamalinna Abidjani. Tegu on sümboolse žestiga, mis näitab, et riigis valitseb taas stabiilsus. Nimelt kolis Aafrika Arengupanga peakontor 11 aastat tagasi Tunisesse, kuna Elevandiluurannikul puhkes kodusõda.
    Tugev algus on veennud paljusid. „Kui vaadata Abidjanis asuvat uut silda, siis sellest on räägitud viimased 18 aastat, ent sellel valitsusel võttis üksnes kaks ja pool aastat, et sild valmis saada,“ lausus Standard Charteredi hulgipanganduse juht Jean-Paul Ndjemba. Heineken on teada andnud, et soovib Elevandiluurannikule ehitada 164 miljonit maksva õlletehase, Prantsuse supermarketite kett Carrefour plaanib riigis avada sel aastal poe.
    IMFi prognooside kohaselt peaks Elevandiluuranniku majandus kasvama nii järgmisel kui ülejärgmisel aastal seitsme protsendi võrra, valitsuse ennustuste kohaselt jääb majanduskasv üheksa ja kümne protsendi vahele. IMFi prognoosid on madalamad seetõttu, et Elevandiluuranniku valitsuse hinnangul võimaldab praegune stabiilne poliitiline olukord ning suure tõenäosusega rahumeelselt kulgevad valimised meelitada veelgi rohkem välisinvestoreid.
    Ühe diplomaadi hinnangul tasub siiski meeles pidada, et kuigi oktoobris peetavad valimised kulgevad rahumeelselt ning praegune president valitakse tagasi, ei pruugi kõik sama ladusalt kulgeda viie aasta pärast, mil taas uued valimised kavas.
    Prantslased lõikavad kasu
    Mitmed Prantsuse ettevõtted, kes toetasid 2011. aasta kriisi ajal Ouattarat, on riigi headest arengutest kõvasti kasu lõiganud. Näiteks lausus Bolloré Africa Logisticsi Lääne-Aafrika regiooni direktor Lionel Labarre, et nende ettevõte ei lahkunud riigist kunagi, vastupidi, ka kriisi ajal tehti suuri investeeringuid ning suure tõenäosusega oli Bolloré Africa Logistics üks väheseid omasuguseid logistikafirmasid, kes Elevandiluurannikult kriisi kartuses minema ei läinud. „Ja nüüd me lõikame kasu, kuna me ei lahkunud,“ märkis ta.
    Hoolimata muredest Prantsuse monopoli pärast, usuvad pankurid, et iga edukas protsess võib olla murrangulise tähtsusega edasisi investeeringuid arvestades.
    Siiski, mitmed kriitikud on väitnud, et Ouattara valitsus on osav nii-öelda enese müümises, ent küsimusi tekitab see, mis saab edasi. Samuti on mitmed ettevõtjad öelnud, et Elevandiluurannikul on raske ajada asju siis, kui ei tunne õigeid inimesi. Üks ettevõtja nentis, et kuigi valitsus on lubanud toetada väikeseid ning keskmise suurusega ettevõtteid läbi tööstussektori, pole suudetud tagada vett ning elektrit.
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Tehnoloogiasektor sügavas languses: Nvidia kaotas oma väärtusest kümnendiku
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Usaldamatus valitsuse majanduspoliitika suhtes on järsult kasvanud
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.