Artikkel
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Veoki kütusekulu kontrolli alla

    Sõiduanalüüsist võidavad mõlemad osapooled, kinnitab AS Silberauto FleetBoardi müügijuht Raoul JakobsonFoto: Terje Lepp

    Veokitootjad pakuvad digitaalseid juhi ja auto jälgimissüsteeme, mis annavad infot auto asukohast ja tehnilisest seisukorrast ning aitavad ettevõttel kütuselt ning kulumilt tuhandeid eurosid säästa. Peagi on veokid kohustatud ka ise pidurdama hakkama.

    Näiteks uutel Mercedes-Benz raskeveokitel kuulub standardvarustusse FleetBoard ehk veoki pardaarvuti, mis aitab vähendada kütusekulu, pikendab sõiduki hooldusintervalli ning juhendab autojuhti ökonoomsemalt sõitma, muutes transpordiettevõtte logistikaprotsessi seeläbi tõhusamaks ja läbipaistvamaks.
    Telemaatikasüsteemide areng toimub järjepidevalt – liikudes lihtsuse ja parema arusaadavuse suunas, kinnitas AS Silberauto FleetBoardi müügijuht Raoul Jakobson. „Täiendame olemasolevaid funktsioone detailide tasandil, kuid lisandunud on ka täiesti uusi momente.“

    DAF väärtustab liiklusohutust

    Truck Trading Estonia OÜ tegevjuht Priit Vene

    DAF veoautodele paigaldatav Microlise’i jälgimissüsteem võimaldab autojuhil kabiinis asuva DriveTab’i kaudu saada infot oma sõidustiili kohta ning sellest tulenevalt veelgi oskuslikumalt ja ohutumalt liigelda.

    Ettevõte saab läbi Microlise veebilahenduse monitoorida autojuhi sõidustiili, optimeerida teekonda ja vähendada sel kombel tühisõite. Microlise vähendab kulutusi ka veoautode ja juhtide haldamisele.

    Autojuhi mobiiliäpp
    Üks viimaseid suuremaid uuendusi on FleetBoardi mobiiliäpp ehk juhi mobiiltelefoni installeeritav tarkvara, mis aitab juhil oma tööülesandeid paremini täita. Teine uuendus puudutab FleetBoardi kuvarit, mis näeb välja nagu tahvelarvuti ning mida on võimalik kabiinist välja võtta. Kuvar võimaldab teha fotosid ning koheselt üles pildistada CRM-id, võimalikud koorma või sõiduki kahjustused ning need reaalajal dispetšerile edastada.
    Iga ettevõte, mis on FleetBoardi kasutaja, väljastab oma töötajatele ligipääsukoodid spetsiaalselt juhtidele välja töötatud aplikatsiooni jaoks. „Tegemist on üksnes juhile tagasiside andmiseks mõeldud lahendusega, mille eesmärgiks on tõsta tema töö kvaliteeti,“ rääkis Jaokobson.
    Jälgimissüsteem seotud juhi motivatsioonisüsteemiga
    Üha sagedamini seovad transpordiettevõtted omavahel juhi töötasu ja võime kütust säästa. „Mõned ettevõtted seovad juhi töötasud reaalselt talle programmi poolt antava hindega. Minu meelest on see õige ja põhjendatud, kuivõrd suures osas suudab siiski vaid raha inimesi end muutma ja uusi asju õppima panna,“ sõnas Jakobson.
    Et täpselt välja selgitada, kui palju kasutab juht säästliku sõidu võtteid, on kasutusel FleetBoardi sõiduanalüüsi teenus. Juhile on pardaarvuti abiks iseenda tegevuse hindamisel, firmajuhile autojuhi sõidustiili hindamisel. „Hinnata saab nii ettenägevat sõidustiili, oskust gaasipedaaliga ümber käia, kui ka madalate ja kõrgete käikude kasutamist ning valitud kiiruste optimaalsust,“ selgitas müügijuht.
    Kõik see on loodud aitamaks juhil veokit maksimaalselt ökonoomsel viisil kasutada. Taoliste jälgimissüsteemide abil kogutakse hulganisti mitmekesist informatsiooni, mis võimaldav veoki omanikettevõttel läbi viia detailset analüüsi. „Sõiduanalüüsist võidavad mõlemad osapooled – nii ettevõte kui juht,“ rääkis Jakobson, kelle sõnul tasub investeering FleetBoardi end tihti kiiresti ära, kuna sääst kütuselt ja kulumist küünib kohati tuhandete eurodeni aastas.
    Veadiagnoos distantsilt
    FleetBoard võimaldab täita kõik Eesti seadustest tulenevad nõuded, kuna annab sekundi täpsusega ülevaate auto sõidupäevikust ning vahendab infot sihtkoha aadressist. Digitahhomeetri andmed ja sõiduki massandmed on alla laaditavad kontoris üle interneti. Pardaarvutist on abi ka tehniliste probleemide ilmnemisel. Näiteks saab viga diagnoosida  distantsilt, ilma autot nägemata. See säästab nii autojuhi kui remondimeeskonna aega, sest saabudes on kõik vajalikud varuosad tänu pardaarvuti infole kaasa võetud.
    Näiteks Volvo Trucks Estonia on võtnud kasutusele uue teenuse nimega Positioning +, mis võimaldab samuti veoki asukohta reaalajas kindlaks teha. „Tõime hiljuti esimesena turule automaatse veojõukontrolli, mis tahab parema juhitavuse ja säästlikkuse,“ rääkis Volvo Trucks Estonia müügijuht Ilmar Kukk.

    Aasta lõpust peavad veokid ise pidurdama hakkama

    Käesoleva aasta lõpust peavad kõik uued müüdavad veoautod olema isepidurduvad – iseküsimus on, kuidas tootjad selle nõude täitmisega toime tulevad.

    „Alates 1.novembrist 2015 peab kõikidel uutel veokitel Euroopa Liidus registreerimisel olema avariipidurduse funktsioon,“ rääkis Volvo Estonia OÜ veokite müügiosakonna juht Ilmar Kukk, kelle sõnul on Volvol tagantotsasõidu hoiatuse ja avariipidurduse süsteem valikvarustuses juba paar aastat.

    Seaduse mõistes tähendab isepidurduvus seda, et veok peab „jälgima“ eespool olevaid liikuvaid objekte ja hoo maha pidurdama, kui tekib tagant otsasõidu oht. Tegemist on eelkõige turvalisust tõstva funktsiooniga, mis aitab vältida otsa sõitmist olukorras, kus veokijuht ise veel reageerida ja pidurdada ei jõudnud. 

    Ka Scania veokid on juba mõnda aega isepidurdavad olnud, kuigi nõue jõustub alles aasta lõpus. Ka Mercedes-Benz on isepidurdusfunktsiooni arendanud juba aastaid. Alates tänavu augustist on Mercedes-Benz Actrose veokite standardvaruseses autonoomset pidurdust võimaldav piduriassistent, mis vastab juba praegu 2018. aastal kehtima hakkavatele, veelgi karmimatele nõuetele.  

    Dynafleet Online uueneb pidevalt
    Volvo kasutab ka enda poolt välja töötatud jälgimissüsteemi Dynafleet Online, mille kaudu saab veokeid jälgida, nende andmeid analüüsida ja salvestada, veokijuhiga sidet pidada ning tagada kõik seaduses nõutav. „Alates 1998. aastast kasutusel olev süsteem on leidnud endale palju kasutajaid, arenedes pidevalt edasi,“ rääkis Volvo Estonia OÜ turundusjuht Raili Riiberg.
    Dynafleet Online teenused on jagatud nelja paketti, mida võib tarbida nii koos kui eraldi. „Eraldiseisvalt ja ka kompleksselt on võimalik analüüsida ja hinnata kütusekulu ja sõidumustreid, positsioneerida veoki täpne asukoht ja ajalooline liikumine ning saada selge ja detailne ülevaade juhi sõidu- ja puhkeaja kasutusest.“
    Uuendused on peamiselt seotud suurenenud kiiruse ja täpsusega. Riiberg tõi näite, et kui logistik teab veokijuhi töö- ja puhkeaja graafikut, saab ta valida juhtidest selle, kelle asukoht ja piisav kasutada olev tööaeg võimaldavad ülesannet kõige paremini täita. Kontoril on aga selge ülevaade, millal jõuab saadetis kohale, kuna veoki asukoha kohta saabuvad teated tervelt kord minutis. „Äärmiselt detailne kaart annab informatsiooni hetkeolukorrast teedel ning seeläbi on võimalik ennetada ummikuid.“
    Süsteem võimaldab Riibergi sõnul ka veokijuhtidel endal jälgida oma sõitude tulemusi ning võrrelda neid kolleegide andmetega või koostada sõitude andmete põhjal ettevõttesiseseid edetabeleid.
    Autor: Kairi Oja, kaasautor
  • Hetkel kuum
Tarmo Virki: õpetajad, palun streikige varsti jälle
Kui talvel õpetajad streikima asusid, siis loodi hetkeks suurepärane võimalus praegust haridussüsteemi lammutama asuda. Sest olgem ausad, selleks on viimane aeg, kirjutab ettevõtja ja Äripäeva iduettevõtete teemaveebi FoundME.io juht Tarmo Virki.
Kui talvel õpetajad streikima asusid, siis loodi hetkeks suurepärane võimalus praegust haridussüsteemi lammutama asuda. Sest olgem ausad, selleks on viimane aeg, kirjutab ettevõtja ja Äripäeva iduettevõtete teemaveebi FoundME.io juht Tarmo Virki.
USA riigivõlakirjade tootlus tõusis viie kuu kõrgeimale tasemele
USA kümneaastaste riigivõlakirjade tootlus tõusis teisipäeval viie kuu rekordtasemele, kuna turud hindasid ümber võimalusi, kui kiiresti võib Föderaalreserv sel aastal intressimäärasid langetada, kui võtta arvesse maailmamajanduse tugevnemise märke.
USA kümneaastaste riigivõlakirjade tootlus tõusis teisipäeval viie kuu rekordtasemele, kuna turud hindasid ümber võimalusi, kui kiiresti võib Föderaalreserv sel aastal intressimäärasid langetada, kui võtta arvesse maailmamajanduse tugevnemise märke.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Graafikud: võrdle, kuidas sinu maakonnas ärid hakkama saavad
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Kogu Eesti tundis 2023. aastal, kuidas majanduslikult keeruline aeg tegi oma töö. Ettevõtete koondamiste ja pankrottide tagajärjel vähenes töökohtade arv ja suurenes töötute hulk. Kuigi palgakasv jätkus, oli see hulga väiksem kui aasta varem. Vaatluse alla võtsime sel korral kaks maakonda, mis jäävad Harjumaalt ja Tallinnast vaadates Eesti teise otsa: Valgamaa ja Võrumaa. Need naabermaakonnad külgnevad Läti­ piiriga, mis võiks anda vähemalt geograafilise eelise ekspordiks.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Finora Pank värbas Tallinna Sadama tippjuhi
Eesti ettevõtjatele kuuluv Finora Pank värbas panga operatiivjuhiks ja juhatuse liikmeks Hanno Hussari.
Eesti ettevõtjatele kuuluv Finora Pank värbas panga operatiivjuhiks ja juhatuse liikmeks Hanno Hussari.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Volkswagen Golf 50: kuidas Põrnika järeltulijast kujunes hea auto mõõdupuu
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
Märtsi lõpus möödus pool sajandit päevast, mil algas Volkswagen Golfi tootmine. Ikoonilise Põrnika järeltulijast sai ettevõtte jaoks veelgi olulisem mudel.
FT: Venemaal miljardeid teeniv Austria pank reklaamis laienemisplaane
Raiffeisen Bank International, mis teenib poole grupi kasumist Venemaal ja Valgevenes, reklaamis end Venemaal suurte kasvuplaanidega.
Raiffeisen Bank International, mis teenib poole grupi kasumist Venemaal ja Valgevenes, reklaamis end Venemaal suurte kasvuplaanidega.
Raadiohommikus: 5MIINUSE börsirämmarist ja kinnisvarast nii meil kui Hispaanias Uus võimalus: jäta küsimusi hommikuprogrammi külalistele
Teisipäevane hommikuprogramm võtab fookusesse Äripäeva lugejate ja kuulajate kaks meelisteemat – investeerimise ja kinnisvara.
Teisipäevane hommikuprogramm võtab fookusesse Äripäeva lugejate ja kuulajate kaks meelisteemat – investeerimise ja kinnisvara.