Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Kas auto võib olla investeering?

    Muusik Leslie Da Bass (Leslie Laasner) ja tema kollektsioon.Foto: Eiko Kink

    Uue auto väärtus kukub juba salongist välja sõites ning selle hind väheneb iga aasta ja sõidetud kilomeetriga. Kuid on sõidukeid, mille väärtus ajapikku hoopis tõuseb.

    Hinda võivad minna suurte mootoritega isendidRiivo Sinijärv, Ameerika Auto automüüja

    Usun, et 40-50 aasta pärast ja isegi varem võiks tänapäeva Mustangist, Challengerist, Camarost ja Corvette'ist saada samasugune kultusauto kui nende esimese põlvkonna mudelist. Eriti võivad hinda minna suurte mootoritega isendid, sest kui vaadata autonduse kulgu, siis ikkagi näeme, et suure litraažiga jääb järjest rohkem mudeleid, kuigi tänapäeva tehnoloogiad võimaldavad nendega ökonoomselt sõita. Samuti võivad minu nägemuse kohaselt minna hinda ekstrasuured maasturid. Näiteks võib tuua Hummeri esimesed kaks mudelit. Juba praegu näeme, et mudelite H1 ja juba ka H2 hind on hakanud kasvama. Usun, et need autod iseloomustavad väga hästi ühte ajajärku, näiteks üleilmset majandusbuumi, kus mitte miski ei olnud liiga kallis ega suur.

    Teine investeerimiskoht võib olla autotööstuse ebaõnnestumised ehk autod, mida ei saada müügiedu nende imeliku disaini tõttu. Sellised autod küll vähehaaval tulevad tänavapilti, kuid maksavad juba "esimestest kätest" ostes võrreldes konkurentidega vähe ning kaovad tänavapildist kiiresti, kuna need viiakse suhteliselt kergekäeliselt prügimäele. Sellised autod satuvadki tavaliselt kogujate lemmikuteks oma kiiksuga disaini ja vähesuse tõttu ning see kasvatab nende rahalist väärtust kõvasti.

    Auto võib olla väga hea investeering, kui teada, millist marki osta. Tegelikult on valikuid palju, ja nende soetamiseks ei pea organeid müüma ega olema hambaarst Californias, vaid saab oma raha panna kasvama ka märksa taskukohasemalt.
    Muusik Leslie Da Bass (kodanikunimega Leslie Laasner) ennast küll autoinvestoriks ei nimeta, kuid on autodesse rohkemgi investeerinud kui mõni börsimängur. Tema garaažist leiab Alfa Romeosid ja klassikalisi mootorrattaid. Muusiku sõnul sai kirg Alfa Romeote vastu alguse juba nõukaajal sirvitud autoajakirjadest. Laasneri autokogus on näiteks 1972. aasta Alfa Romeo GTV 2000 Veloce ja 1969. aasta Alfa Romeo GTV 1750 Veloce. Alfa Romeo Alfetta GTV 2000 1978. Uuematest veel Alfa Rome Brera Italia Independent ja Alfa Romeo Bertone GT.
    "Ma ei investeeri autodesse - autodesse investeerimine on algselt juba idee need hiljem kallimalt edasi müüa. See on äri. Mina ei äritse autodega, see ei huvita mind absoluutselt," ütles Laasner intervjuus Äripäevale. Ka ei pea ta ennast autode kogujaks. "Need kogunevad," lisas ta.
    Olete suur Alfa Romeo fänn, miks eelistate just seda automarki?
    Raske öelda. Olen sellele küsimusele püüdnud ise ka vastust leida, aga täpselt ei tea. Arvatavasti peitub vastus lapsepõlves sirvitud raamatutes ja autoajakirjades, mida õnneks nõukaajal meie kodus leidus. Mingil seletamatul põhjusel hakkasid Alfad meeldima. Loomulikult meeldisid ka igasugused muud autod, aga nüüd, hiljem, ja juba käegakatsutavalt, on Alfa puhul paigas unistuste auto ja reaalsuse suhe. Neid saab reaalselt osta, omada, restaureerida, sõita, ilma et peaks oma organeid müüma või olema hambaarst Californias. Ehk siis suhteliselt taskukohane unelmate auto, kui kasutada kõige labasemat väljendit. 

    Auto puhul tuleb arvestada kuludegaTaavi Pertman, investor ja RahaFoorumi finantsblogi pidaja

    Luksusautosse investeerimise puhul soovitaks muidugi ka arvesse võtta selle auto kasutamise (kütusekulu, kindlustusmakse jmt) ja hooldamisega (hooldused, varuosad, remont jmt) kaasnevaid kulusid võrreldes mõne teise autoga. Kindlustus kipub vist kallim olema, sportautode kütusekulu suurem ja varuosad suurema hinnasildi küljes, nii et 10 aasta pärast on teatud olukorras täiesti võimalik, et tavaline auto läks vähem maksma, mis sest et väärtust kaotas rohkem.

    Tuleks arvestada ka n-ö alternatiivkulu ehk kui palju sama raha sama ajaga börsil väärtust kasvatada suudaks. Ei ole kursis, kui palju see autode hinnatõus on aja jooksul olnud ja kui ennustatav see on - kas on võimalik öelda, et selle ja teise mudeli väärtus on 10 aasta pärast tõusnud? Luksusauto indeksit vist ei ole, mille abil see valikukoht ära hajutada? Sisetunde põhjal tundub, et väga ei ole ennustatav ja need autod, mis 10 või 20 aastat tagasi väärtuslikud olid, ei ole seda tingimata enam praegu või 10 aasta pärast.

    Kas usute, et Alfa Romeote väärtus aja jooksul tõuseb?
    Siin pole midagi uskuda, see tõusebki. Igal brändil on edukamaid ja mitte nii väga edukaid mudeleid. Ja need erilised kommid tõusevad korraliku mürinaga. Seda näen iga päev. Hoian ennast igapäevaselt kursis, mis klassikaliste Alfadega ja nende hindadega laias maailmas toimub. Kõik on kinni mudelis, ajaloos, kultuuriruumis. Väärtus on samas ka suhteline mõiste.
    Kas plaanite need kunagi kõrgema summa eest ka maha müüa?
    Oh õudu, milline šokeeriv küsimus! Ei plaani. Auto, millesse oled armunud - seda müüa? Milleks? Et saada raha, et teha sellega mida? Osta uus, miks mitte. Aga loobuda neist on minul küll väga raske. Minu jaoks täiesti võõras ja tagurpidi maailm on autosid osta ja müüa raha pärast. Võibolla see kunagi muutub. Kasutan iga võimaliku ilusa ilma ja hetke, et istuda rooli või mõnele oma klassikalisele mootorrattale ja lihtsalt nautida seda geniaalset inseneride ja disainerite kätetööd. Minu jaoks see pole kaugeltki äri. Valgusaastate kaugusel sellest mõtlemisest.
    Kas autodesse investeerimine võiks olla turvalisem kui aktsiaturgudele raha paigutamine?
    Kuulge, ma olen siiski loll kunstnik, kust mina tean? Minu nägemus autodest on, et need on sõitmiseks. Hoian kogu oma tehnikat sõidus ja ükski aparaat niisama ei seisa. Kui enam sõita ei jaksa kõigiga ja tahaks midagi veel, siis võibolla raske südamega tuleb millestki loobuda ja uus asemele osta, ei taha selle peale mõelda. Aga investeerimine... No kui on ülearust raha, siis ilmselgelt on olemas mudelid, mis paarikümne aastaga teevad meeletu hinnahüppe. Aga neid peab siis ka tekkide ja vattide sees hoidma kusagil angaaris, see aga on teistpidi auto surm. Seisev auto - kui kurb vaatepilt! Hoia hobust ainult tallis, kahju ju. Aga selge, et investeeritakse, kahjuks ei tea ma sellest valdkonnast midagi. 
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Aktsia, mis tegi 2400 dollarist miljoni
Miljoni dollari suuruse aktsiaportfelli loomiseks ei ole vaja omada riskantseid kiire kasvuga tehnoloogiaaktsiaid, ühe aktsia valik võib olla kõik, mis on vajalik suure finantsportfelli loomiseks.
Miljoni dollari suuruse aktsiaportfelli loomiseks ei ole vaja omada riskantseid kiire kasvuga tehnoloogiaaktsiaid, ühe aktsia valik võib olla kõik, mis on vajalik suure finantsportfelli loomiseks.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Eesti üks paremaid juhte: uhke tunnistada, et olen palju vigu teinud “Juhi juttude” värskes saates Annika Arras
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Robotit arendav Eesti idufirma kaasas 1,5 miljonit eurot
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Tartu automüüja ostab kodulinna konkurendi
Peugeot’ ja Fiati edasimüüja Ascar Tartu OÜ ostab samuti ülikoolilinnas tegutseva Carring ASi, mis tegeleb Alfa Romeo, Jeep’i ja Opelite müügiga.
Peugeot’ ja Fiati edasimüüja Ascar Tartu OÜ ostab samuti ülikoolilinnas tegutseva Carring ASi, mis tegeleb Alfa Romeo, Jeep’i ja Opelite müügiga.