ASi Chemi-Pharm ostu- ja müügijuhi Andres Oltjeri sõnul toodab nende ettevõte desinfektsiooni- ja puhastusvahendeid. “Peamine sihtgrupp on raviasutused – haiglad, perearstikeskused, hambaarstid, hoolekandeasutused jne,” loetles ta, lisades, et vähemal määral on nende klientideks ka kosmeetikud, spaad ja juuksurid. “Tootearenduse eest vastutab kaheksaliikmeline tootearendusgrupp, kus on spetsiaalse hariduse ja ettevalmistusega inimesed,” selgitas Oltjer. “Need on keemikud, füüsikud, bioloogid ja arstid.” Palju tehakse koostööd ka rahvusvaheliste ülikoolide ja laboratooriumidega.
Kommentaar
Fookuses tervis ja heaolu
Indrek Ruiso, ELIKO Tehnoloogia Arenduskeskuse tegevjuht
Oleme üle 10 aasta aidanud Eesti ettevõtetel arendada uusi tooteid ja teenuseid. Koostöös Tallinna Tehnikaülikooliga oleme välja töötanud unikaalse ja patenteeritud meetodi, mis võimaldab kiiresti tuvastada bioloogilisi kudesid.
Praegu arendame selle tehnoloogia põhjal Soome firmale Injeq nn tarka nõela, millega saab tulevikus täpsemini manustada näiteks inimestele ravimeid või võtta koeproove. Kui mahukas inimkatsete faas läbitakse edukalt, saab suure tõenäosusega juba mõne aasta pärast näha meie loodud tehnoloogiat ka haiglate igapäevatöös.
Lisaks töötame koos Lääne-Tallinna Keskhaiglaga välja neurodegenratiivsete haiguste jälgimisel kasutatavaid sensoreid ja tarkvara. Selle lahenduse keerukus seisneb sensorite õiges paigutamises ja täpsete algoritmide väljatöötamises.
Üks meie uus ja paljulubav arendusprojekt viiakse läbi koostöös biotehnoloogiaettevõttega ProtoBioS. Selle raames luuakse seade, mis võimaldab senisest tunduvalt kiiremini diagnoosida haigustekitajate olemasolu veres.
Eksport algas lihtsast keevitustööst
EQUA alustas eksportimisega juba 1997. aastal. Esimesed kliendid olid Soomest ja Rootsist ning need leiti juhuslikult tuttavate kaudu. Esimesed kliendid polnud Joosti sõnul üldse meditsiinisektorist, vastu võeti kõikvõimalikud projektid alates lihtsatest lõikamis- ja keevitustöödest kuni Volvo sõidukite klaasipuhastaja mootorivoolikute komplekteerimise ja 3G sidevõrkude antennide valmistamiseni.
Joost lisas, et hiljem on kliente üritatud leida paljude meetodite abil, alustades uudiskirja masspostitusest kuni toodete messidel eksponeerimiseni, seda põhiliselt meditsiinisektori tootjate hulgas.
Kõige tulemuslikum äri laiendamise meetod on seni olnud soovitajate kaudu kontaktide leidmine, viimastel aastatel on palju abi olnud ka EASi välisesindustest. “Oma brändiga toodete ja turundusega on välisturgudele väga raske siseneda,” märkis Joost. Seepärast on eelistatud klientideks edasimüüjad või tootjad, kellele tooteid või teenust pakutakse.
Kõige olulisemaks ei pea ta siiski mitte uute klientide leidmist, vaid olemasolevate hoidmist ja nendega koostöö parandamist. “Vaatamata sellele, et Eesti ärikeskkonna maine on pigem positiivne, on usalduse krediit väga õhuke ja palju vigu endale lubada ei saa,” lausus Joost. “Vähemalt üks-kaks korda aastas tuleb käia klientidega näost näkku kohtumas, sest muidu võtavad võimust stereotüübid, hirmud ja eelarvamused, mis võivad mõne süütu olukorra suureks probleemiks paisutada,” lisas ta.
Tasub teada
Riikide eripära ärisuhtluses
Soome. Eestlasele kõige lihtsam turg. Sarnased äritavad ja koostöö edendamise viisid (sammhaaval). Klientide suhtumine on mõjutatud meediast ja seal kajastatud Eestit puudutavatest juhtumistest. Üldjuhul ollakse hinnatasemest teadlikud. Suhted enamjaolt soojad ja mitteametlikud.
Rootsi. Eestiga sarnased koostöö edendamise viisid, kuid oluliselt aeganõudvam kui Soomes. Tuleb arvestada, et rootslastele meeldib otsuseid pikalt kaaluda ja läbi rääkida – kiire otsustamine ei näita mitte efektiivsust (nagu Eestis), vaid rumalust. Ostjad vaatavad, millise autoga sõidad – kui sõidad liiga hea autoga, küsid järelikult liialt kõrget hinda (eestlastele assotsieerub hea autoga pigem edukus). Suhtlemine veidi formaalsem kui soomlastega.
Inglismaa. Heaks jäämurdjaks on brittide eestlastega sarnane huumor ja nalja taluvuspiir. Oleme nende jaoks pigem odava tootmiskuvandiga riik, seepärast on kõrgema hinna ja kvaliteediga toodet raskem müüa. Koostöösuhted on soojad ja püsivad, kuid nendesse võib tulla äkilisi ja ootamatuid pöördeid. Raske on aru saada partneri tegelikke ja pikaajalisi plaane.
Saksamaa. Eestiga sarnased ootused sõnapidamisele ja täpsusele. Keeruline suhteid luua ja arendada, suureks plussiks on saksa keele oskus. Oluliselt formaalsem ärisuhtlus, mille puhul tuleb kirjades järgida õigeid pöördumise stiile. Peab arvestama kultuurilise eripäraga – isiklik elu on seal rangelt eraldatud tööelust ja eesnimega pöördumine võib selle piiri ületada.
Allikas: Tanel Joost, Equa OÜ
Piiritagused hanked ei käi üle jõu
Sisenemisel välisturgudele on Chemi-Pharm kasutanud eri lahendusi. Mitmes riigis on ettevõttel tütarfirmad, lisaks tehakse paljudel juhtudel koostööd kohalike hulgifirmadega, kes on spetsialiseerunud haiglate varustamisele desinfektsioonivahenditega. Et haiglatooted hangitakse enamjaolt riigihangete kaudu, on ettevõte osalenud naaberriikide haiglate hangetes ka Eesti emafirmaga, ja sealjuures edukalt.