Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Miks otsustas riik uue lennufirma kasuks?

    Riigil oli neli võimalust, kuidas Estonian Airi pankroti järel käituda.Foto: Anti Veermaa

    Riigil oli Estonian Airi pankrotistumise korral neli võimalust, kuidas tagada lennuliiklus Eestis, selgub majandusministeeriumi saadetud esitlusest.

    Estonian Airi lõpetamise järel oli võimalus teha mitte midagi, korraldada liinihanked, võtta vastu airBalticu pakkumine või alustada uus ettevõte. Allpool on toodud majandusministeeriumi saadetud lühiselgitused iga variandi kohta, et aru saada, miks selline valik tehti.
    1. Teha mitte midagi
    • Tallinna Lennujaamaga seotud reisijaliikluse mõju majandusele 3,2% ehk 624 mln eurot. Estonian Airi mõju majandusele kuni 0,9%. Eesti SKP aastal 2014 19,5 mld eurot, EA mõju majandusele 2014 176 mln eurot. (Maris Lauri, 2013)
    • Eestis on umbes 2500 inimest lennundusega hõivatud inimest (lennujaam, lendamine)
    • EA mõju majandusele 0,7%. Kuni 137 mln eurot (Nyras, 2012)
    2. Korraldada liinihanked
    • Vaja esitada vastav teade ja korraldada hange (4-5 kuud pärast teadaannet).
    • Lennuettevõtjate pakkumised esitatakse vähemalt 60 päeva pärast hanketeadet.
    • Ühe liini eest makstav dotatsioon on ca 2 mln eurot aastas (Tallinna Lennujaama andmetel).
    • Maksimumleping ühel liinil kuni 4 aastat, seejärel uus hange.
    • Ühe hanke tegemine võtab ilma vaidlustusteta aega vähemalt pool aastat.
    • Hanke saab teha lennuliinidele, mida lennatakse vähem kui kaks korda päevas
    Liinihangete riskid
    Protsess on kohmakas ja aeglane. Hanke korraldamise aeg on pikk ning vaidlustuste korral ei ole võimalik prognoosida tulemust.
    Hanke moonutamise võimalus. Hanke tingimusi on keeruline üheselt mõistetavalt sõnastada, sest lennunduse arengud on raskesti prognoositavad, näiteks ei saa adekvaatselt anda hinnanguid mahtude suurustele.
    Kulustruktuuri muutused lepinguperioodil. Olenevalt lennunduse arengutest, võib tekkida vajadus lisafinantseerimise või liini opereerimise põhikriteeriumite ülevaatamise järele (lennupiletite hinnad, sagedused jm) või ebasoodsate tegurite puhul ka lepingu/liini peatamise järele.
    Liini opereerimise tingimuste seadmine ja kontrolli keerukus. Näiteks ei pruugi odavlennufirmad, kes küll kvalifitseeruvad hankes osalema, pakkuda vajalikke jätkuühendusi. Täpsed kriteeriumid tuleks seada lennuki suurusele, teenuse kvaliteedile, ümberistumise võimalustele, hinnatasemele jms, mida turumuutuste puhul on keeruline muuta.
    Konkurentsi moonutamine. Kui sisse ostetakse nn ümberistumisjaamadeliine (nt Tallinn-Amsterdam), võib see kaasa tuua konkureerivate liinide sulgemised (Tallinn-Frankfurt) või kaebused komisjonile.
    Liinide jätkusuutlikkus. Lepingu lõppedes kaob ka liin ning seda hiljem kommertsalustel taasavada on tõenäoliselt võimatu.
    3. airBalticu pakkumine 2015. a
    • Tegevus Eestist 2 propeller- ja 1 reaktiivlennukiga.
    • Lisaks airBalticu praegustele sihtkohtadele Stockholm, Kopenhaagen, Amsterdam, 1x päevas Brüssel, Oslo, Kiiev.
    • Eeldatakse, et Eesti riik asutab teenust telliva ettevõtte, mille kaudu ostetakse airBalticult teenust sisse.
    • Riik maksaks teenuse eest 1,5 aasta jooksul 14,5 mln eurot.
    4. Uue ettevõtte alustamine
    • Ettevõtte äriplaan on koostatud konservatiivsetel eeldustel.
    • Äriplaanis on eeldatud, et osaletakse erinevatel teiste lennuettevõtete tootmishangetel, mis toob lisatulu ning kulude mastaabisäästu.
    • Käivitamise faasis on arvestatud täituvusega alla 50%, hiljem keskmiseks täituvuseks arvestatud 72%, mis jääb 10% alla turu keskmisele. Kütuse hinnaks on planeeritud senisest tasemest kõrgem hind.
    • Täpsema ülevaate annab oma äriplaanistuus ettevõte ise.
    Riigiabi
    Uue ettevõtte alustamine. Uue ettevõtte alustamiseks ei ole vaja Euroopa Komisjoni kooskõlastust.Riigi osalemisel ettevõtte kapitalis rakendatakse erainvestori põhimõtet market economy investor principle ehk MEIP. St igal riigi investeeringul on kaasas äriplaan, millest nähtub investeeringust loodetav tulu või muu majanduslik kasutegur.
    Äri ülekandumine. Uus ettevõte on loodud turutingimustel ja olemasoleva ettevõtte äri üle ei võeta, vaid NAG (Nordic Aviation Group - toim) kasutab ära EAst vabanevat turupositsiooni. Ekspertide koostatud ja hinnatud äriplaan on konservatiivne ja erineb EA äriplaanist. Uus ettevõtte värbab töötajad, neid ei võeta üle ja ka juhtkond on uus. Lennukeid wet-leasitakse turutingimustel sisse. Ei toimu varade ülevõtmist.
  • Hetkel kuum
Kairit Kall: kvantiteedimajandusest kvaliteedimajanduseks
Eesti võiks muutuda kvaliteetsete toodete ja teenuste keskuseks, kuhu tullakse õppima, kuidas paremini teha, kirjutab Kairit Kall arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.
Eesti võiks muutuda kvaliteetsete toodete ja teenuste keskuseks, kuhu tullakse õppima, kuidas paremini teha, kirjutab Kairit Kall arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis.
Suure seitsmikuga on ühinemas uus tegija
Analüütikute hinnangul on maagilisest seitsmikust puudu ravimifirma, mille aktsia hinna kasv edestab juba viit imelise seitsmiku liiget ning omab S&P 500 indeksis suuremat positsiooni kui Tesla.
Analüütikute hinnangul on maagilisest seitsmikust puudu ravimifirma, mille aktsia hinna kasv edestab juba viit imelise seitsmiku liiget ning omab S&P 500 indeksis suuremat positsiooni kui Tesla.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: nonii, tibulilled, kas tulete taas? Äripidaja intervjuu oma töötajatega
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks tuletas vahelduseks meelde ajakirjaniku ametit pidades omandatud intervjueerimisoskused ning usutles oma sõpru, kellega koos ta on osaühingut Suur M jooksutanud. On’s tal uuel hooajal putkas üldse kedagi peale tema enda?
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Üllar „Myrakas“ Priks tuletas vahelduseks meelde ajakirjaniku ametit pidades omandatud intervjueerimisoskused ning usutles oma sõpru, kellega koos ta on osaühingut Suur M jooksutanud. On’s tal uuel hooajal putkas üldse kedagi peale tema enda?
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Genka ettevõtlusest: valin vähem raha ja rohkem vabadust
Henry Kõrvitsa ehk artistinimega Genka sõnul pole raha tema jaoks kõige olulisem. Tähtsam on oma aeg ja võimalus seda meelepäraselt veeta.
Henry Kõrvitsa ehk artistinimega Genka sõnul pole raha tema jaoks kõige olulisem. Tähtsam on oma aeg ja võimalus seda meelepäraselt veeta.
Tippjuhi nipid: mida teha, kui töötaja tuleb palka juurde küsima, aga …
Kui töötaja, kes pole teistega võrreldes olnud nii silmapaistev, tuleb palka juurde küsima, siis oled sa juhina juba õige hetke probleemidest rääkimiseks mööda lasknud, rääkis Prisma Peremarketi Eesti maajuht Teemu Kilpiä.
Kui töötaja, kes pole teistega võrreldes olnud nii silmapaistev, tuleb palka juurde küsima, siis oled sa juhina juba õige hetke probleemidest rääkimiseks mööda lasknud, rääkis Prisma Peremarketi Eesti maajuht Teemu Kilpiä.
Jaanika Altraja: rohepöördes õnnestumiseks tuleb vähendada ebavõrdsust
Ühetaoline tulumaks ja madalad varamaksud mõjuvad tänapäeval dogmaatiliste jäänukitena, mis suurendavad ebavõrdsust ja pidurdavad rohepööret, kirjutab Jaanika Altraja arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis
Ühetaoline tulumaks ja madalad varamaksud mõjuvad tänapäeval dogmaatiliste jäänukitena, mis suurendavad ebavõrdsust ja pidurdavad rohepööret, kirjutab Jaanika Altraja arvamuskonkursile Edukas Eesti saadetud artiklis
Ameerika RAM – üks auto kõikideks sõitudeks
Igapäevaselt tööle, naisega ostlema, pojaga trenni, nädalavahetusel sõpradega erinevaid hobisid harrastama, sekka suvilaehitusega seotud sõidud – kõik need saab edukalt tehtud aasta pikapi tiitliga pärjatud suure ja jõulise RAMiga USCAR – Ameerika Autost.
Igapäevaselt tööle, naisega ostlema, pojaga trenni, nädalavahetusel sõpradega erinevaid hobisid harrastama, sekka suvilaehitusega seotud sõidud – kõik need saab edukalt tehtud aasta pikapi tiitliga pärjatud suure ja jõulise RAMiga USCAR – Ameerika Autost.
Läti keskpank tõmbas kasvuprognoosi allapoole
Läti Pank korrigeeris selle aasta majanduskasvu prognoosi ja näeb nüüd, et riigi majandus võiks sel aastal kasvada 1,8 protsenti.
Läti Pank korrigeeris selle aasta majanduskasvu prognoosi ja näeb nüüd, et riigi majandus võiks sel aastal kasvada 1,8 protsenti.
Hollandi firma plaanib Pärnusse miljarditehast Riisalo: kui saame neid kuidagi aidata, siis teeme seda
Hollandi ettevõte plaanib rajada Pärnusse miljard eurot maksva metanooli ja vesiniku tootmisüksuse.
Hollandi ettevõte plaanib rajada Pärnusse miljard eurot maksva metanooli ja vesiniku tootmisüksuse.