Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Estonian Airi endise omaniku kuulsusetu pankrot

    Maersk Airi lennuk Kopenhaageni lennuväljal, kui lennufirma veel tegutses. Foto: Scanpix

    Estonian Airi esimene eraomanik, Taani suurimale firmale Møller–Mærsk Group kuulunud Mærsk Air hakkas õige pea pärast Estonian Airi omanikeringist väljumist 2007. aastal alla käima ning pankrotistus täielikult Islandi majanduskriisis.

    Estonian Airi enamusomanik pärast erastamist oli taanlaste Mærsk Air, kust tulid ka Estonian Airi kaks juhti – Børge Thornbech (1996-2000 ja 2005-2007) ning Jørn Eriksen (2000-2002).
    Mærsk omas Estonian Airist 49% ja taanlastelt sai Eesti lennufirma liisingusse ka kaks Fokkerit, et vahetada välja vanad nõukogudeaegsed lennukid. Mærsk väljus Estonian Airi omanikeringist juba 2002. aastal, kuid hiljem kutsus rahvusliku lennufirma teine osanik Cresco Thornbechi uuest firma tegevjuhiks.
    Thornbech on rääkinud hiljem Taani ajakirjandusele, et oli siis juba üle 60 ja mõtles, et Estonian Air jääb tema viimaseks töökohaks, kuid Cresco juht helistas talle 2004. aasta viimasel päeval ja kutsus teda tagasi. Thornbech naasis Estonian Airi juhi kohale 2005. aasta 4. jaanuaril – samal aastal, mil Mæsk Air ise tegevuse lõpetas.
    Kartelli paljastamine viis allakäigule
    Mærsk Air kuulus Taani suurimale transpordifirmale Møller–Mærsk Group, 1969. aastal loodud firma kõrgaeg jäi 1990ndatesse, mil firma saavutas palju lepinguid koodijagamiseks välismaiste lennufirmadega ja pakuti ka helikopteriteenust mitmes välisriigis. Sel ajal püüdis Mærsk konkureerida isegi SASiga, kellega lõi kartelli. Pärast kartelli paljastamist 2001. aastal hakkas aga firma alla käima. Äripäev kirjutas 2003. aastal Møller-Mærski 845 miljoni Eesti krooni suurusest rahasüstist Mærsk Airi, mis oli juba teist aastat kahjumis.
    Selle rahasüstiga loodeti lennufirma korda teha, taas kasumisse viia ja teha ühtlasi lõpp kuulujuttudele, mille kohaselt on kontsernil kavas Mærsk Air maha müüa.
    Islandi majanduskriis pani põntsu
    2005. aastal aga täpselt nii läks ja Møller–Mærsk müüs lennufirma islandlaste investeerimisfirmale FL Group, kes liitis Mærski odavlennufirmaga Sterling Airlines.
    FL Group oli ühtlasi valdusfirma, millele kuulus Islandi lennufirma Air Iceland ning ka teine väike lennufirma Iceland Express. Sterling, mis kuulus algselt samuti taanlastele, oli müüdud islandlastele just napilt kuu enne liitmist Mærskiga. Mærski ja Sterlingi liitmisel sündis Euroopa suuruselt neljas odavlennufirma. 2006. aastal arutas FL Groupi tegevjuht Hannes Sm?rason avalikult plaane liita Sterling ja tuntud odavlennufirma Easy Jet. 
    Paraku kuulutati 2008. aasta oktoobris välja Sterling Airlinesi pankrot, sest 2008. aasta alguse naftahinna tõusule ei suutnud Sterlingi peamine investor Islandil alanud majanduskriisi ajal vastu panna. See oli alles Islandi pankade kokkukukkumise algus ning kriis kestis pärast veel ligi kolm aastat.
    Häving sarnane Estonian Airile
    Sama aasta detsembris teatas Taani lennufirma Cimber Air, et nad olid ostnud Sterlingi nime ja liinid, kuid mitte lennukeid. Cimber lubas firma taastada ning laiendada üle-euroopaliseks. Cimber ostis osa Sterlingist ja firma uueks nimeks sai 2009. aasta jaanuaris Cimber Sterling, mis oli nüüdseks juba kombinatsioon Mærskist, Sterlingist ja Cimberist.
    Firma võttis lisaks Sterlingi nimele ja liinidele üle ka Sterlingi kodulehe, kuid – sarnaselt Eesti uuele lennufirmale Nordic Aviationile – mitte töötajaid, kes võisid Sterlingisse lihtsalt tööle kandideerida, nagu soovitatakse praegustel Estonian Airi töötajatel kandideerida Nordic Aviationisse.
    Ka kolme lennufirma ühinemisel tekkinud Cimber Sterling sattus 2011. aastal raskustesse ning muidu Nielsenite perefirmana tegutsenud Cimberist müüdi üle 70% Ukraina miljardärile Ihor Kolomoiskile. Paraku pidi lennufirma teatama 3. mai hommikul 2012. aastal pankrotist ning kõik lennud tühistati. Paari tunni jooksul võtsid teised lennufirmad kõik nende liinid üle.
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Paul Künnap: Soome ja Rootsi võidujooks terase pärast annab Eestile õppetunde
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Equinor maksab erakorralist dividendi ja ostab aktsiad tagasi
Norra energiaettevõte Equinor kinnitas tavapärase dividendimakse ning lisas sellele samas suuruses erakorralise dividendi, pakkudes aktsionäridele tulu kokku 0,70 dollarit aktsia kohta.
Norra energiaettevõte Equinor kinnitas tavapärase dividendimakse ning lisas sellele samas suuruses erakorralise dividendi, pakkudes aktsionäridele tulu kokku 0,70 dollarit aktsia kohta.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Kriis pani juhid liikuma. „Rahapakiga enam kedagi üle ei osta“
Viimaste aastate kriisid on muutunud erinevatel põhjustel juhtide vahetused tavapärasemaks, kuid ainult suurema palgaga üldjuhul enam tippjuhti konkurendi juurest üle ei meelita, rääkis värbamisagentuuri Fontese partner Eva Lelumees.
Viimaste aastate kriisid on muutunud erinevatel põhjustel juhtide vahetused tavapärasemaks, kuid ainult suurema palgaga üldjuhul enam tippjuhti konkurendi juurest üle ei meelita, rääkis värbamisagentuuri Fontese partner Eva Lelumees.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Kohus jättis Merko vaidluses riigiga tühjade pihkudega
Tallinna halduskohus, mis korra juba pikale veninud vaidluses riigilt Merkole pea miljoni kahjuhüvitist välja mõistis, jättis värske otsusega ehitusfirma kaebuse rahuldamata.
Tallinna halduskohus, mis korra juba pikale veninud vaidluses riigilt Merkole pea miljoni kahjuhüvitist välja mõistis, jättis värske otsusega ehitusfirma kaebuse rahuldamata.
Leedu firma plaanib Eestisse investeerida 18 miljonit
Leedu logistikakinnisvara ettevõte Sirin Development hakkab sel aastal ehitama Eestisse 8 miljonit eurot maksvat laohoonet, kokku plaanib firma investeerida Eestisse 18 miljonit eurot.
Leedu logistikakinnisvara ettevõte Sirin Development hakkab sel aastal ehitama Eestisse 8 miljonit eurot maksvat laohoonet, kokku plaanib firma investeerida Eestisse 18 miljonit eurot.