Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Lätis käärib Vene lennukite skandaal

    Suhhoi Superjete on rõõmuga ostnud näiteks Indoneesia lennufirma Sky AviationFoto: EPA

    Kui Eestis hakkab Estonian Airi pankrot vaikselt unustusse vajuma, siis Lätis käärib aina teravamalt skandaal airBalticu ja Vene lennukite ümber.

    Kuigi Eesti rahvusliku lennufirma kõrval paistab airBaltic väliselt hiilgav, siis tegelikult vaevab Läti lennuettevõtet taas rahamure ning ta vajab kapitalisüsti, et oma kohustusi täia. Nii otsiski Läti valitsus riigi omandis ettevõttele pikalt kaasinvestorit ning otsustas 3. novembril võtta kampa sakslase Ralf Dieter Montag-Girmesi, kes lubas elennufirmasse süstida 52 miljonit eurot juhul, kui Läti valitsus investeerib lisaks 80 miljonit eurot. Tõsi, seda laenuna riigikassast järgmisel aastal.
    Kuid tehingul on ka ebameeldiv konks. Nimelt seoses uue investori kaasamisega võttis airBaltic tõsiselt kaalumisele täiendada oma lennukiparki Venemaal toodetud Suhhoi Superjetidega. Täpsemad detailid pidid selguma läbirääkimiste käigus, kuid otsus on põhjustanud tormilisi reaktsioone vaatamata sellele, et segase taustaga sakslasest investori sõnul ei sõltu tema panus tehingust Venemaa lennukitega.
    Montag-Girmesi jutt ei näi aga lätlasi rahustavat, sest sakslane on avalikel andmetel tihedalt seotud erinevate äridega Venemaal, sealhulgas nõustanud Vene riigiasutusi ja lennutööstusega seotud ettevõtteid, muu hulgas müünud Vene lennukeid välismaale.

    airBaltic lendab Riiast üle 60 sihtkohta.

    Ettevõtte suurim aktsionär on Läti riik, kellele kuulub 99,8% aktsiatest.

    Pärast kapitalisüsti kuuluks Ralf Dieter Montag-Girmesile 20% airBalticust.

    Terav kriitika
    airBalticu juht Martin Gauss selgitas Läti meedias, et kuigi Venemaa lennukite Suhhoi Superjet ost on Lätis poliitiliselt tundlik teema, lähtub ettevõte lennukipargi suurendamisel majanduslikest põhimõtetest. Tema sõnul on regionaalsete 100kohaliste lennukite tarnijatena kaalumisel kolm ettevõtet: Embraer, Bombardier ja Suhhoi. Viimane pakub Gaussi sõnul kõige paremaid garantiisid ja lisateenuseid. Seejuures ostetaks lennukid Itaaliast ning nii ei laieneks tehingule ka sanktsioonid.
    Vaatamata rahustamistele kostub aina teravamaid kriitikanooli. Alles eile andis Läti televisioonis hoobi eurosaadik Artis Pabriks, kes nimetas võimalikku tehingut häbiplekiks. „See näeb välja väga halb ja häbiväärne. Mul ei ole juurdepääsu kogu informatsioonile, sest ma ei kuulu valitsusse. Olukord on märksa segasem ja keerulisem kui paljud meist teavad. airBalticus töötab palju patrioote. Meil on valus vaadata, kuidas me muudame seda ettevõtet Venemaa pehme jõu allikaks majanduses ja Läti ühiskonnas,“ rääkis Pabriks saates „900 sekundit“.
    Tema hinnangul oodatakse valitsuselt ja airBalticu juhtkonnalt otsused, mis ei häbistaks Läti ühiskonda. „Jutud Venemaa lennukite ostust, millega keegi ei soovi Euroopas lennata ja mille kvaliteet on kahtlane – see pole ainult häbiplekk, vaid tõsine löök Läti ja lennufirma prestiiži pihta. See otsus ei ühti riigi huvidega,“ jätkas varem nii välis- kui ka kaitseministri ametit pidanud Pabriks.
    Rahustavad sõnumid
    Eelmisel neljapäeval pidas Läti valitsus erakorralise istungi ja andis kommunikatsiooniministeeriumile volitused sõlmida airBalticu investoriga leping ning pärast Seimi heakskiitu anda lennufirma rekapitaliseerimiseks laenu. Peaminister Laimdota Strajuma sõnul jäeti aktsionäride lepingust välja vaieldavad küsimused ning lepe ei näe ette lennukite ostmist.
    Samas kohustas valitsus ettevõtet tähelepanelikult jälgima Venemaale kehtestatud sanktsioone.
    Läti valitsuse ja Ralf Dieter Montag-Girmesi kokkuleppe üksikasju pole veel avalikustatud.
  • Hetkel kuum
Seotud lood

Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Tehnoloogiasektor sügavas languses: Nvidia kaotas oma väärtusest kümnendiku
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Selle nädala jooksul on “Suurepärase Seitsme” aktsiate langus kustutanud nende turukapitalisatsioonist kokku enam kui 900 miljardit dollarit, mis on lähedal grupi ajaloo suurimale nädalasele kaotusele.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Järjekordne Telia MeetUp toimub juba 30. mail
30. mail avab Telia taas oma uksed Eesti ettevõtete esindajatele, et koos tehnoloogia-, IT- ja küberturvalisuse ekspertidega arutada päevakajalisi teemasid ning tehnoloogiaajastuga seotud väljakutseid. Sel aastal on fookusteemadeks küberturvalisus, IT-efektiivistamine ning kestlikkuse uued normid ja väljakutsed ettevõtetele.
30. mail avab Telia taas oma uksed Eesti ettevõtete esindajatele, et koos tehnoloogia-, IT- ja küberturvalisuse ekspertidega arutada päevakajalisi teemasid ning tehnoloogiaajastuga seotud väljakutseid. Sel aastal on fookusteemadeks küberturvalisus, IT-efektiivistamine ning kestlikkuse uued normid ja väljakutsed ettevõtetele.